کد خبر : 249263 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۶ خرداد - 17:42
تأمّلی پیرامون روند فقرزایی مرتضی افقه/ استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- مسأله فقر را از چندین دیدگاه می توان مورد بحث و بررسی قرار داد.

اولین نکته ای که در رابطه با فقر به ذهن می رسد حوزه اقتصاد خانوارهاست.

درحقیقت باید گفت مشکلات مالی ابتدا اقتصاد خانواده ها و معیشت شان را مورد هدف قرار می دهند و نهایتاً به سایر وجوه زندگی سرایت می کنند.

خانواده ای که اقتصاد ضعیفی دارد و سرپرستان آن نمی توانند از عهده تأمین ضروری ترین نیازهای زندگی نیز برآیند، قطعاً مسیر نادرستی را برای تأمین معاش شان در پیش خواهند گرفت.

به این ترتیب شاهد رشد بزهکاری های اجتماعی خواهیم شد و در نتیجه می توان گفت موضوع فقر تنها در حوزه اقتصادی قابل بررسی نیست و تمام ابعاد و جنبه های این پدیده تلخ بر زندگی مردم باید مورد بحث قرار گیرد.

متأسفانه طی سال های اخیر رشد فقر در میان مردم جامعه به شدت سریع بوده است و با توجه به نوسانات مداوم قیمت ها باید گفت مردم به طور روزانه کاهش قدرت خریدشان را تجربه می کنند. نبود آرامش در اقتصاد کشور موجب شده تا در خانواده ها نیز آرامش از بین برود و مردم نتوانند روزهای خوشی را سپری کنند.

این در حالی است که مهم ترین وظیفه مسؤولان ایجاد شرایطی برای معیشت مناسب مردم است و کلیدی ترین نکته ای که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد افزایش قدرت خرید مردم در عین کنترل تورم است. اگر تورم در کشور ما کنترل شود بسیاری از مشکلات رفع می شوند و دیگر شاهد بحران اقتصادی نخواهیم بود.