کد خبر : 249153 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۱ خرداد - 18:32
شفافیت‌زایی؛ اولویت مجلس علی تاجرنیا/ فعال سیاسی اصلاح‌طلب

نوآوران آنلاین- پیش از ورود به بحث مبارزه با فساد باید این نکته را بپذیریم که ریشه های این پدیده تلخ را باید خشک کنیم. برای ریشه کن کردن فساد باید به شناسایی عوامل اصلی آن بپردازیم. در غیر این صورت دستگیری و محاکمه عوامل غیر اصلی که در ظاهر قضیه به عنوان مفسد شناخته می شوند، دردی درمان نمی کند.

باید مسؤولان نسبت به بستن منافذ رانت و فساد اهتمام ورزند و اجازه ندهند که بیش از این سرمایه های ملی در جیب عده ای مفسد رود.

در حال حاضر مجلس یازدهم نقش بسیار مهمی در راستای شناسایی فساد در بخش های مختلف کشور دارد. نمایندگان مجلس می توانند با تصویب قوانینی در زمینه گسترش شفافیت در کشور کمک کنند تا از این طریق میزان فساد کم تری را شاهد باشیم. سال هاست شعار مبارزه با فساد را می شنویم اما در عمل آن شفافیتی که باید به عنوان مانعی بر سر راه مفسدان قرار گیرد و مانع از فعالیت آن ها شود، وجود ندارد.

تأمل پیرامون این نکته ضروری است که تا شفافیت برقرار نشود نمی توان انتظار داشت مبارزه با فساد به خوبی صورت بگیرد. باید همه فعالیت ها در بخش های مختلف به طور شفاف مشخص شوند تا هیچ فردی برای ارتکاب جرم از امنیت برخوردار نباشد. این شفافیت گمشده ای است که سال هاست از آن مغفول شده ایم. نمایندگان مجلس یازدهم باید با توجه به وظیفه قانونی شان در زمینه تامین انتظارات و مطالبات مردم، اقداماتی در زمینه رفع ابهام از قوانین در رابطه با مبارزه با فساد صورت دهند.