کد خبر : 248957 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ خرداد - 21:20
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در گفت و گو با نوآوران تأکید کرد: برگزاری امتحانات حضوری دانش آموزان؛ تهدیدی بالقوه برای سلامت جامعه آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین بخش های هر جامعه ای سیستم آموزشی و نحوه تعلیم و تربیت نسل جدید آن کشور است.

هر چه این سیستم کارآتر و عملکردش مناسب تر باشد قطعاً نسل جدیدی که پرورش می یابند بهتر می توانند نیازهای جامعه را رفع کنند و مسیر رشد و شکوفایی را هموارتر کنند.

متأسفانه در کشور ما اراده ای برای بهبود وضعیت آموزشی وجود ندارد. نمونه آن را می توان عدم امکانات آموزشی برابر برای همه دانش آموزان دانست. در حال حاضر در بسیاری از روستاهای ایران دانش آموزان دسترسی به گوشی هوشمند برای استفاده از اپلیکیشن "شاد" را ندارند و از دیگر سو با توجه به شرایط فعلی و گسترش کرونا، قادر به حضور در کلاس های درس نیستند.

پرواضح است که به دلیل نبود امکانات آموزشی مجازی برای همه اقشار در همه استان های کشور نمی توان تأکید داشت تنها راهکار این باشد که آزمون ها به صورت اینترنتی برگزار شود. علاوه بر این حضور فیزیکی در مدارس نیز به شیوع گسترده تر کرونا کمک می کند. در چنین شرایطی باید مسؤولان آموزش و پرورش کشورمان راهکاری برای رفع این مشکل بیاندیشند و به دنبال جایگزینی متناسب با شرایط کنونی برای ارزیابی سطح تحصیلی دانش آموزان باشند.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران پرداختیم.

دکتر محمدی طی گفت و گویی با روزنامه نوآوران با بیان این که در حال حاضر دنیا در مواجهه با کرونا برخورد سازگارانه دارد، اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما از ابتدای ورود ویروس کرونا به نوعی هیجانی و افراطی برخورد شد و شاهد مثال آن را می توان طرح شعار «ما کرونا را شکست می دهیم» دانست که به جرأت می توان گفت خطایی استراتژیک و معنایی بود.

وی افزود: کرونا نیامده که برود و با توجه به این موضوع باید جوامع بشری در زمینه سازگاری بیشتر با این ویروس و پیشگیری از بحرانی شدن شیوع آن در کشورها اقدامات سازنده ای داشته باشند.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با ابراز تأسف از عدم قرنطینه شهرهای کشورمان عنوان کرد: متأسفانه آن زمان که ضرورت قرنطینه احساس می شد، اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و اکنون با تبعات آن مواجه هستیم.

دکتر محمدی با تأکید بر این که سر دادن شعار شکست کرونا دردی درمان نمی کند، گفت: تنها فضاسازی رسانه ای و محتوایی در راستای احترام به کادر درمان کشور کافی نیست و باید در کنار این امر به موضوع بسیار مهم توقف شیوع کرونا در کشور نیز مسؤولان توجه می کردند.

وی اضافه کرد: متأسفانه با گذشت چندین ماه از ورود کرونا به کشور ما اما همچنان نگاه افراطی و هیجانی به کرونا جاری است؛ ‌این در حالی است که قرنطینه نیاز امروز کشور ماست و متأسفانه مسؤولان توجهی به این موضوع مهم نمی کنند.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران همچنین به طولانی شدن دوران محدودیت ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه تمهیدات مناسبی برای معیشت مردم در زمان کرونا اندیشیده نشد و مردم ما در شرایط معیشتی سختی به سر می برند؛ این در حالی است که دولت باید شرایط مناسب رفاهی را برای مردم در حال حاضر ایجاد کند که مراجعات به خارج از منزل کاهش یابد.

دکتر محمدی هم چنین به سیستم معیوب آموشی کشور اشاره و مطرح کرد: متأسفانه بسیاری از خانواده ها امکان تهیه گوشی هوشمند برای فرزندشان ندارند و طولانی شدن تعطیلی مدارس و تداوم آموزش های مجازی مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. از دیگر سو ضمن احترام به معلمان گرامی اما متأسفانه باید اذعان کنم که سیستم آموزشی ما آموزش های لازم در خصوص آموزش مجازی را در اختیار معلمان قرار نداده است و همین امر به تشدید استرس های دوران کرونا افزوده است.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی به دلیل عدم مأنوس شدن دانش آموزان با سیستم آموزش مجازی با اُفت شدید تحصیلی مواجه شده ایم و متأسفانه نبود عدالت آموزشی نیز اکنون در سایه کرونا این موضوع تلخ را بیش از گذشته عریان  ساخته است.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با تأکید بر این که برگزاری امتحانات دانش آموزان باید با رعایت همه موارد بهداشتی باشد، ابراز داشت: در کشور چین مدارس با رعایت بهداشت فردی و عمومی بازگشایی شدند و احتمال انتقال کرونا را به حداقل ممکن رساندند، اما در کشور ما متأسفانه امکانات لازم این اقدام وجود ندارد.

دکتر محمدی گفت: در هر شرایطی مهم ترین نکته ای که باید رعایت شود حفظ سلامت دانش آموزان است و این امر مهم بر هر موضوع دیگری مقدم است و اولویت دارد. نباید به دلیل امتحانات حضوری آسیبی به دانش آموزان وارد شود و شیوع کرونا گسترش یابد. متأسفانه سیستم تعلیم و تربیت در ایران ناکار آمد است و امکان برگزاری آزمون حضوری برای همه در سراسر کشور وجود ندارد. این سیستم معیوب در شرایط کنونی موجب گسترش کرونا و تهدیدی برای سلامت و جان دانش آموزان است و حداقل باید شرایط بهداشتی مدارس به گونه ای شوند که میزان استرس ابتلاء به کرونا به کم ترین حد ممکن برسد.

وی تأکید کرد: باید کرونا را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و تصمیماتی در راستای کاهش تبعات آن اتخاذ کنیم. با برگزاری امتحانات حضوری جان بسیاری از دانش آموزان در خطر قرار می گیرد و این تهدیدی برای حفظ سلامت آن هاست. در این زمینه ضروری ست آموزش و پرورش تغییرات ساختاری در نظام آموزشی کشور ایجاد کند و از الگوهای موفق سایر کشورها در این راستا بهره گیرد.