کد خبر : 237731 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ فروردين - 17:46
مهدی موعود (عج) نقطه امید و منجی بشریت دکتر حمیدرضا صفاکیش / استاد دانشگاه

دانی که تا کجا به جمال تو مایلم

تا آن زمان که کوزه بسازند از گلم

امام زمان (عج) یگانه فرزند امام حسن عسکری (ع)، امام دوازدهم شیعیان ؛ مهدی موعود می باشد . همه شیعیان بر اجماع امامت آن حضرت متفق و او را زنده و از انظار غایب و مستور و او را نقطه امید و منجی عالم بشریت دانسته و پیوسته در حوادث سهمگین روزگار به او پناه می برند و منتظر فرج او هستند تا آنگاه که حکمت الهی اقتضای ظهور و خروج و خلافت و امامت آن حضرت را بکند و بنا به وعده خداوند زمین را از عدل و داد و مساوات پر کند و عظمت شریعت را تجدید نماید.

نام حضرت (عج)همان نام حضرت رسول(ع) است و با القابی چون مهدی، حجت ، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، امام زمان، صاحب الزمان، ولی عصر، امام عصر و ... از او یاد می شود.

تولد ایشان در شب نیمه شعبان سال 255 ق، پانزده روز پس از خلافت المهتدی و در دوران آشوب های بزرگ بغداد در جهان اسلام ، روی داده است. مادرش ام ولد و بانویی رومی است که او را نرجس و به قولی ملیکه گویند که از نوادة قیصر روم است.

آن حضرت از روز ولادت از انظار پنهان نگاه داشته می شد ولی بعضی از خانواده و خواص صحابه او را زیارت می کردند و امام(عج) اصحاب خود را از غیبت قریب الوقوع خود مطلع می ساخته است.

در شمایل حضرتش گفته اند که در شکل و خوی شبیه پیامبر (ص) است . چهره اش تابناک و بر گونه راستش خالی سیاه دارد . دندان هایش از هم فاصله دارد و بر چهره اش علامتی دیده می شود . وقتی ظهور کند در شکل جوانی خوش سیما ، حدود چهل ساله با قامتی معتدل و پیشانی و موی بلند که بر شانه هایش ریخته است و چشمانی درشت و سیاه و ابروانی پیوسته و شانه ای عریض جلوه خواهد کرد.

آخرین زمانی که امام دوازدهم(عج) در جمع مردم دیده شد هنگام خواندن نماز بر جنازه پدر بزرگوارش (ربیع الاول 260ق) بود و غیبت آن حضرت در دو غیبت صغری و کبری که غیبت صغری هفتاد و چهار سال به طول انجامید . در این مدت چهار سفیر نامه ها و توقیعات آن حضرت را به مردم می رساندند و پس از فوت آنها غیبت صغری پایان و دوران غیبت کبری آغاز گردید.

اعتقاد شیعه دوازده امامی در غیبت امام دوازدهم(عج) و زنده بودن معظم له در طی قرون متمادی و اعتقاد ظهور او در آینده و خروج از پرده استتار و گرفتن حکومت الهی در دست اقتدار با استدلال های قوی همراه بوده است که ما به ذکر چند نمونه از آ« می پردازیم:

  1. در اینکه امام زمان (عج) فرزند امام حسن عسکری(ع) است در میان شیعیان هیچ تردیدی وجود ندارد زیرا مطابق روایات و احادیث تعداد امامان دوازده است و امام(عج) فرزند امام حسن عسکری (ع) است و ایشان یک فرزند بیشتر نداشته است و امام دوازدهم منحصر به وجود ایشان است .
  2. بعضی از مخالفان معترضند چرا امام(عج) غیبت کرده اند؟ شیعه در پاسخ می گوید : به اذن خداوند و به جهت خوف از مخالفان از انظار مخفی هستند و چون مردم از خلافت عباسی سرخورده و ناامید بودند و به دنبال فرد صالحتری در میان علویان می گشتند ، اگر عمال بنی عباس پی می بردند که امام حسن عسکری (ع) فرزندی دارد که می تواند جانشین و مرجع شیعیان جهان باشد او را به دست آورده و مانند اجدادش مسموم می کردند . بنابر این مصلحت اسلام و جهانیان چنان اقتضاء می نمود که امام (عج) از انظار دشمنان مستور بماند .
  3. علت غیبت امام (عج)در آغاز هر چه باشد علت دوام آن تواند بود . دلیل این غیبت چیست ؟ پاسخ آن است که علت آغاز غیبت همان علت دوام آن نیز هست و این علت با شدت بیشتری تا زمان ما ادامه دارد. یعنی مردم جهان آمادگی برای قبول حکومت الهی که عدالت محض را طبق احکام الهی در جهان برقرار کند را ندارند و ما این را در زمان خود نیز مشاهده مینماییم و از روی تجربة تاریخی در قرون گذشته نیز به وضوح کامل دریافته ایم و چنان که قرائن گذشته نیز نشان می دهد این عدم آمادگی همچنان ادامه خواهد داشت و غیبت امام (عج) که معلول این علت است نیز ادامه خواهد داشت.
  4. چگونه یک انسان می تواند طی قرن ها زنده بماند ؟آیا این خلاف طبیعت و محال نیست ؟ پاسخ آن است که البته از نظر طبیعت و طبایع اشیاء و حیوان و انسان چنین چیزی غیر ممکن می نماید اما ما معتقد به امری فوق طبیعی هستیم و آن قدرتی است که طبیعت از اوست وآفریننده آن است .

اگر جهان همه طبیعت بود ، خلاف طبیعت خلاف عقل هم بود اما خلاف عقل نیست زیرا طبیعت اسیر و تابع قدرتی است که او را آفریده است . روی سخن با کسانی است که به خدا و جهان فوق طبیعت معتقدند و ارسال پیامبران را قبول دارند و معجزات را که امور خارق عادت و خارق طبیعت است می پذیرند .

ممکن است اعتراض شود که لازم نبود یک امام در طی قرونو اعصار زنده بماند بلکه هر امامی پس از عمر طبیعی جای خود را به امام معصوم دیگری می داد و این وضع تا خروج مهدی موعود ادامه می داشت . پاسخ این اعتراض هم در رفتار مردمان است . عده ای از مردمان در حالی که امامان غایب نبودند به نفی و انکار امامت ایشان بر می خاستند و به دنبال مدعیان دروغین می رفتند و فرقه های نوینی به وجود می آوردند . پس وجود یک امام زنده غایب در حال انتظار بهترین و صالح ترین وجوه ممکن است.

 

علائم ظهور حضرت حجت(عج)

بعضی از علامات ظهور را محدثین شیعه چنین ذکر کردند:

خروج سفیانی در شام و قیام یمانی و خروج دجال و دابه الارض و صیحه آسمانی دایر بر بشارت نزدیکی ظهور امام مهدی (عج) و قیام سید حسنی در مکه بین رکن و مقام ، به زمین فرو رفتن لشکر سفیانی ، طلوع خورشید از مغرب وخسوف و کسوف بی موقع و حساب نشده . در نهایت در اخبار شیعه است که حضرت مهدی (عج) روز دهم محرم در مکه بین رکن و مقام ظهور می کند و تکیه بر دیوار کعبه می دهد و این آیه را با صدای بلند که به گوش همه برسد تلاوت می کند : بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین (هود،86)

او مردم را به بیعت با خود دعوت می کند و شیعیان خاص او که 313 نفرند و 113 نفر ایشان از ایران هستند از آسیا و افریقا خود را به او می رسانند و با حضرت مهدی (عج) بیعت می کنند.

ولادت منجی عالم بشریت را به منتظران آن حضرت و عموم شیعیان خصوصا هم میهنان عزیز تبریک وتهنیت عرض می نمایم.

 

منابع: بحار الانوار ج5 ، اعیان الشیعه ج2 ، تاریخ طبری ج3 ، وفیات الاعیان 1/372