کد خبر : 214243 تاریخ : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ آذر - 12:14
فساد اقتصادی به سینما حقیقت هم رسید تا امروز فیلمسازان بسیاری با دیدگاه‌ها و جناح بندی‌های سیاسی مختلف، هر یک اقدام به ساخت فیلم‌هایی کرده و نسبت به وقوع اتفاقاتی در کشور هشدار داده‌اند؛ از شرح شرایط اجتماعی تا فساد اقتصادی، رانت، رشوه و ...

نوآوران آنلاین- در اولین روز از سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت، مستندی به نام «روزگار یک چهل ساله» به نمایش درآمد. این مستند بلند 80 دقیقه‌ای که در سالن یک سینما چارسو روی پرده رفت را امید مقدمی کارگردانی کرده است.

امین قدمی کارگردان این اثر، معتقد است «روزگار یک چهل ساله» درواقع داستان زندگی خودش است که به چهل سالگی رسیده و حالا در تلاش است تا مقداری ثبات در زندگی خودش ایجاد کند ولی در این مسیر با شرایط اقتصادی خاصی که در کشور است، مواجه می‌شود و در این میان به سراغ مطلعین و مسئولان می‌رود و از وضعیت اقتصادی ایران جویا می‌شود!

موضوع کلی این مستند درباره فساد اقتصادی است و در تمام طول فیلم سعی دارد هشدار دهد این اتفاق ضرر بسیار زیادی را به کشور زده و در سیستم اقتصادی کشور ریشه دوانده است و هرچه زودتر باید جلوی پیشروی آن را گرفت.

قدمی که خود راوی فیلم هم هست در این اثر به سراغ مدیرمسئولان نشریات و روزنامه‌ها می‌رود و با روزنامه نگارانی که در حوزه اقتصادی قلم می‌زنند به گفت و گو می‌نشیند و از رشوه تا قاچاق و رانت صحبت می‌کند.

این کارگران که تلاش کرده در مستندش نظرات گوناگونی را بیان کند و تنها از یک زاویه به این ماجرای حساس نپردازد به سراغ راننده تاکسی، مرد عشایری، معلم، نویسنده کتاب و اساتید دانشگاه می‌رود و نقطه نظرات آنها را هم در اثرش می‌آورد و در پایان در گفتوگو با افرادی چون احمد توکلی یا دیگر جوانانی که به صورت NGO در بحث شفافیت‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند به این موضوع می‌پردازد و در این میان از پشت پرده‌ها که در حوزه تولید دارو و واردات آن صورت می‌گیرد، می‌گوید.

در طول تماشای این مستند مخاطب چندین بار با سوالاتی مختلفی مواجه می‌شود که از طرف راوی مطرح شده و گاه به آن پاسخ می‌دهد و گاه بی پاسخ رها می‌شود و در این میان تعاریفی از اصطلاحات اقتصادی هم مطرح می‌شود.

البته با تمام این تفاسیر بعد از تمام شدن فیلم، مخاطبان هنگام ترک سالن نظرات متفاوتی داشتند و بیان می‌کردند با وجود آنکه کارگردان در ظاهر از حضور جناح‌های مختلف در این اثر بهره برده، اما در نهایت جریان فکری او مشخص است و این باعث شده تا به ذهن مخاطب جهت دهد تا نتوان بدون قضاوت به این موضوع فکر کرد. این در حالی است که یک مستند باید با ارائه مستندات و مقداری مستقل از نگاه‌های سیاسی به شرح وقایع بپردازد.

مستند «روزگار یک چهل ساله» محصول حوزه هنری است و در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت جمعه 22 آذرماه در پردیس چارسو و شنبه 23 آذر در سالن فردوس موزه سینما دوباره اکران خواهد داشت.