کد خبر : 213012 تاریخ : ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان - 18:37
معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌و‌‌گو با نوآوران تأکید کرد: جامعه ای دوقطبی؛ پیامد نبود احزاب قوی آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از مسائلی که به وضوح می توان با بررسی وضعیت کنونی جامعه دریافت این است که متاسفانه احزاب جایگاه واقعی خود را ندارند و همین امر موجب شده تا در نبود آن ها شاهد تحرکاتی از سوی جریان های پوپولیستی باشیم. کشور ما اکنون در وضعیت بسیار خطیری قرار دارد و تحریم های دشمنان تا حد زیادی موجب شده تا مشکلات در کشور ما تقویت شوند؛ از این رو باید در داخل مراقب باشیم تا زمینه بروز اتفاقات ناگوار داخلی را از میان برداریم.

یکی از مسائلی که شرایط بدی را رقم خواهد زد عوام فریبانی است که امکان فعالیت یافته اند و متاسفانه باید گفت این امکان را عدم کارآمدی مسؤولان و احزاب موجب شده است.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با مرتضی مبلغ، معاون وزیر کشور دولت اصلاحات پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

* با توجه به این که احزاب نقش بسیار مهمی در زمان انتخابات ایفا می کنند فکر می کنید که تا چه اندازه ضروری است زمینه فعالیت احزاب فراهم شود تا شاهد فضای ناآرام در کشور به ویژه در زمان انتخابات نباشیم؟

احزاب در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نقش بسیار مهمی دارند و در هنگامه برگزاری انتخابات این نقش پررنگ تر می شود. همه ما بهاینامر واقف هستیم که اگر تا کنون فعالیتی در راستای تقویت احزاب می کردیم اکنون شرایط بهتری داشتیم. در دولت اصلاحات تا حدی شاهد فعالیت جریانات سیاسی بودیم، اما کافی نبود و متأسفانه در دولت احمدی نژاد نیز شرایط بسیار بدتر از قبل شد و اصلا به موضوع مهم احزاب و نقش مهم آن ها در عرصه های مهم توجهی نمی شد. نتیجه این امر از بین رفتن اعتماد میان مردم و دولت بود؛ چراکه اگر جریانات سیاسی قوی داشتیم پیش از بروز مشکلات از طریق ارتباط با مردم به خوبی در جریان امور و مشکلات آن ها قرار می گرفتند و نیازی نبود که مردم در قالب انتقاد یا اعتراض نسبت به وضع موجود ابراز نگرانی و نارضایتی کنند. یکی از پیامدهای منفی نبود احزاب قوی در کشور ما از بین رفتن اعتماد عمومی است که به خودی خود مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که حزب جایگاه اصلی خود را یافته است، شاهد اتفاقات خوبی هستیم، اما متاسفانه با وجود این اهمیت بالا در کشورمان هنوز مسؤولان به این نتیجه نرسیده اند که اقدامی در راستای تقویت این بخش مهم کشور کنند. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که احزاب به خوبی می تواند در هنگام انتخابات،‌ منافع کل کشور و مردم را تامین کنند و مانع دستیابی دشمنان به اهداف شان در داخل کشور ما شوند. باید همه تلاش ها به این مسیر هدایت شود که امکان تحرک جریانات سیاسی فراهم شود تا شاهد آثار و ثمرات مثبت آن باشیم. احزاب نیز پس از این که امکان فعالیت یافتند باید زمینه مناسبی برای حضور مردم در انتخابات ایجاد کنند تا انتخاباتی پرشور را همچون همیشه داشته باشیم و اجازه ندهیم که دشمنان به مقاصدشان که کم رنگ کردن مشارکت مردم عرصه های مهم است دست یابند.

* یکی از مهمترین مسائلی که باید در هنگام انتخابات مورد توجه قرار گیرد این است که رقابت منطقی در قالبی غیر از دو قطبی کردن جامعه صورت گیرد. شما فکر می کنید چقدر مؤثر و مهم است که این اتفاق در عمل صورت گیرد و به دور از جامعه ای دو قطبی شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور باشیم؟

بله. دقیقا همین طور است و باید به جایی برسیم که انگیزه مشارکت را عامل دیگری جز دوقطبی شدن جامعه تعیین کند. یکی از عوامل مهمی که موجب دوری جامعه از دو قطبی شدن می شود تقویت احزاب فعال است. هر چه نقش احزاب پررنگ تر شود شاهد انتخاباتی پرشورتر خواهیم بود و کشور ما کمتر دچار آسیب هایی همچون دو قطبی شدن می شود. شاید در نگاه نخست به این نتیجه برسیم که جامعه دو قطبی انتخاب پرشوری به دنبال دارد، اما علاوه بر این اثر مطلوب شاهد آثار نامطلوب دیگری نیز خواهیم بود. باید زمینه ای فراهم شود تا مردم به حاکمیت اعتماد داشته باشند و به پشتوانه همین اعتماد پای صندوق های رأی حضور یابند نه این که با هدف عدم پیروزی نامزد جناح رقیب صف های طولانی در انتخابات را شاهد باشیم. این اعتماد باید حاصل و امید به رفع مشکلات تقویت شود که همه این عوامل در صورتی تحقق می پذیرد که احزابی قوی در ایران فعال شوند. متاسفانه نقش احزاب در توسعه و اعتلای کشور در همه زمینه ها همواره به فراموشی سپرده می شود و شاید بتوان یکی از دلایل عدم توسعه کشور را همین بی توجهی و غفلت دانست.