کد خبر : 212097 تاریخ : ۱۳۹۸ شنبه ۲۷ مهر - 13:10
دکتر نصراللهی: اربعین رساترین و بی‌واسطه ترین رسانه است رئیس‌دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در همایش «مسائل جهان‌اسلام » در کربلا، اربعین را رساترین، جامع ترین، صمیمی‌ترین و بی‌واسطه ترین رسانه دانست و گفت یکی از مسائل مهم دنیا این است که هم از این‌ظرفیت رسانه‌ای استثنایی اربعین غفلت می‌شود و هم اینکه استفاده از ظرفیت رسانه‌های کلاسیک در تبیین اربعین، محدود و حداقلی است.

نوآوران آنلاین- دکتر اکبر نصراللهی‌، رئیس‌دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در همایش «مسائل جهان‌اسلام » در کربلا گفت: اربعین رسانه تعاملی، فراجناحی، مردمی و پدیده فرامذهبی و رنگین کمان مشارکت همه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش‌خبری با اشاره به مشارکت اقوام و مذاهب مختلف از جمله‌ مسیحیان، ایزدی‌ها، زرتشتی ها در اربعین گفت: آنچه که این روزها در اربعین روی می‌دهد به لحاظ ارزش‌های‌خبری کلاسیک علوم ارتباطات دارای همه ارزش های خبری است؛ باوجود این، رسانه‌های کشورهای اسلامی در واقع‌نمایی اربعین ناتوان هستند و رسانه‌های غربی هم یا آن را یا پوشش نمی‌دهند و یا اینکه به حاشیه‌ها بیشتر از متن می‌پردازند.

دکتر نصراللهی افزود: اربعین نماد بخشش، مهمان‌نوازی، وحدت، عشق، برادری، محبت، انسانیت انتظار، امید و نماد اقتدار و صدای مظلومان و نمایش آزادگی است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: اقدامات درخور قدردانی در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای و غیررسانه‌ای شده‌است اما به موازات استقبال و عظمت این پدیده بی‌نظیر این تلاش‌ها، ناکافی است.

دکتر نصراللهی با برشمردن ویژگی‌ها و فرصت‌های رسانه بی نطیر رسانه اربعین گفت: در عین‌حال در صورتی که اقدامات متناسب و موازی با گسترش روزافزون پدیده اربعین صورت نگیرد چالش‌هایی‌ آن را تهدید می‌کند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های‌حرفه ای گفت: غلبه احساسات بر حکمت، فقدان و ناکافی‌بودن آموزش بویژه در حوزه های‌بهداشتی، سونامی‌جمعیتی و اقدامات ناکافی و موازی زیرساختی و فرهنگی و ساخت دوگانه‌های غیرواقعی از اربعین مثل اربعین حج، شیعه_ سنی ، ایران_عربستان از جمله چالش‌های‌اجرایی اربعین است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت: مشکلات اینترنت و استفاده نکردن از ظرفیت شبکه‌های‌اجتماعی از دیگر چالش‌های جهان اسلام در معرفی و فرهنگ‌سازی پدیده اربعین است.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در بخش‌پایانی از سخنان خود گفت: تشکیل ستاد رسانه‌های مردم نهاد، توانمندسازی رسانه ها و موکب‌ها با آموزش‌های مستمر و تبادل تجربیات، استفاده از ظرفیت‌های همه قالب‌ها و ظرفیت رسانه‌ها بویژه رسانه‌های اجتماعی، پرهیز از دوگانه‌سازی های نادرست، توجه بر عقلانیت و حکمت‌افزایی ،توجه به بعد اجتماعی در کنار جنبه‌های دینی اربعین و پرهیز از حاکمیتی و دولتی‌کردن اربعین را از جمله راهکارهای مهم مقابله با چالش‌های اربعین و استفاده حداکثری از آن اعلام کرد.

اضافه می شود در همایش مسائل جهان اسلام که به همت اتحادیه دانشگاهیان عراق و انجمن‌های علمی حوزه علمیه در هتل الدوره کربلا برگزار شد، محققان و اندیشمندانی دیگری از کشورهای مختلف سخنرانی کردند.

منبع: شفقنا