کد خبر : 212053 تاریخ : ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر - 18:34
مشاور رئیس دولت اصلاحات در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کرد: خدشه دار شدن انسجام ملی در صورت دو قطبی شدن فضای جامعه آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- تنش و تشویش در فضای سیاسی جوامع یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات است که همچون دست اندازی در مسیر رشد و توسعه قرار می گیرد و امکان موفقیت را از آن جامعه سلب می کند.

در کشور ما نیز همین طور است و متاسفانه برخی جریان ها منافع خود را در تخریب جناح رقیب می بینند و از این رو تلاش می کنند تا به این هدف خود دست یابند و در این مسیر متاسفانه از هر ابزار و وسیله ای سود می جویند؛ در حالی این اقدام به مصالح ملی آسیب می زند و حتی برای آن جریان سیاسی که در پی پیروزی است نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

پرواضح است که جامعه ای مسیر رشد و پیشرفت را طی می کند که از یک سو انسجام ملی آن خدشه دار نشده باشد و از دیگر سو نیز تنش و تشویش در حداقل ترین میزان ممکن قرار داشته باشد.

در همین خصوص به گفت و گو با عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* حجت الاسلام رئیسی در جلسه اخیر شورای عالی قوه قضائیه بر این امر مهم تأکید داشتند که همه مسؤولان باید بر مدار قانون حرکت کنند. به نظر شما تا چه اندازه ضروری است که همه دستگاه ها مرّ قانون را در نظر داشته باشند و رعایت کنند؟

همه مشکلات کنونی کشور ما به عدم توجه به قانون بازمی‌گردد. وقتی که قانون آن هم توسط مسؤولان و برخی مدیران رعایت نمی شود نمی توان انتظار داشت که جامعه ای خوب داشته باشیم. در بسیاری از کشورهای دنیا که قانون به طور کامل رعایت می شود آثار و نتایج بسیار مطلوبی در جامعه به دنبال خواهد داشت که همه مردم به طور محسوس و ملموس از نزدیک شاهد فوایدش هستند. در ایران نیز باید شرایطی ایجاد شود که رعایت قانون برای همه امری ضروری به شمار آید. هم مردم و هم مسؤولان باید تمام فعالیت های شان را براساس قانون تنظیم کنند. هر جا بی قانونی در پیش گرفته شد و قانون محلی از اعراب نداشت، شاهد بروز مشکلات بسیاری بودیم. طی سال های اخیر به شدت با مشکلاتی در حوزه های مختلف مواجه بودیم. یکی از آن ها پدیده مدیران نجومی بگیر است که اخیراً فکر و ذهن مردم را به خود مشغول کرده است. متأسفانه عدم رعایت قانون موجب شد تا برخی مدیران از بیت المال به نفع خود سوء استفاده کنند و عدم نظارت نیز موجب شد تا این رویه تداوم یابد و این اتفاق در بسیاری از بخش ها صورت گیرد. نهایتاً نتیجه این شد که امروز با پدیده مدیران نجومی بگیر مواجه هستیم و جامعه به شدت نسبت به این امر گله دارد. در چنین جامعه ای انتظار همراهی مردم با مسؤولان بی مورد است؛ چراکه مسؤولان در وهله نخست قانون را رعایت نمی کنند.

 

* یکی از مسائلی که به دنبال عدم رعایت قانون ایجاد می شود دوقطبی شدن جامعه است. به نظر شما باید چه اقداماتی صورت گیرد تا جامعه به سمت دوقطبی شدن پیش نرود؟

بدترین آفت جامعه دوقطبی شدن است. در چنین شرایطی انسجام ملی خدشه دار می شود؛ به گونه ای که به نفع هیچ جریان و جناحی نخواهد بود. باید به مسائل ملی نگاهی فراجناحی داشت. هر حرکتی که از سوی جریان های سیاسی در راستای افزایش قدرت شان آن هم با تخریب دیگر جریان ها صورت می گیرد نه تنها به بهبود جایگاه و شرایط شان منتهی نمی شود، بلکه اوضاع سیاسی کشور را سخت تر می کند و به دوقطبی شدن جامعه ما دامن می زند. در این راستا توجه به این نکته ضروری است که تخریب و تضعیف دولت هیچ نفعی برای جریان رقیب به دنبال نخواهد داشت و تنها موجب دلسردی مردم می شود. مردم با تمایل خود به دولت کنونی رأی دادند و هر دولتی که بر سر کار آید با رأی مستقیم مردم است حال اگر شرایط جامعه طوری شود که انگیزه و تمایل برای رأی دادن کاهش یابد به ضرر کل کشور خواهد بود؛ از این رو ضروری است که جریانات سیاسی در رفتار انتخاباتی شان این نکته را در نظر داشته باشند که مصالح ملی باید در اولویت همه برنامه های شان قرار گیرد. موفقیت در انتخابات برای جناح های سیاسی نباید به قیمت از بین رفتن منافع مردم باشد. مردم و مصالح شان باید محور تمام اعمال و رفتارها و عملکرد سیاسیون قرار گیرند و خارج از این محدوده اقدامی صورت نگیرد؛ چراکه اتحاد و انسجام ملی شوخی بردار نیست و اگر دچار آسیب شود غیرقابل جبران خواهد بود. درحقیقت باید گفت همه باید از منافع ملی حفاظت و حراست کنیم و با توجه به این که دوقطبی شدن فضای جامعه حرکتی در راستای تخریب مصالح عمومی است ضروری است که جریان ها مسیری را طی کنند که مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.