کد خبر : 211910 تاریخ : ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۱ مهر - 18:19
مشاور پارلمانی شهردار تهران در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کرد: طرح شفافیت دارایی‌های مسؤولان محلی برای تسویه حساب سیاسی نباشد آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین مسائلی که در هر نظامی خواسته و مطالبه مردم می‌باشد، شفافیت است که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد. اخیراً حرکت هایی در این راستا صورت گرفته است، اما کافی نیست و باید ادامه دار باشند تا شاهد آثار مثبت آن باشیم. این حق مردم است که در جامعه ای زندگی کنند که مسؤولان شان پشت دیوارهای شیشه ای کار کنند که همه فعالیت‌های‌شان عیان باشد و امکان تخلف و فساد به هیچ نحوی فراهم نباشد. متأسفانه شرایط کشور ما طی سال های اخیر به گونه ای شده است که امکان فساد برای برخی افراد در بخش های مختلف فراهم شده است و همین امر به گسترش نارضایتی ها در جامعه دامن زده است.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با داریوش قنبری، مشاور پارلمانی شهردار تهران پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

* شفافیت در دارایی مسؤولان و خانواده شان به تازگی با درج اطلاعات مسؤولان در سامانه ای در این خصوص مطرح شده است. به نظر شما تا چه اندازه ضروری است که چنین اقدامات مثبتی تداوم داشته باشد؟

یکی از علل بروز مشکلات بسیاری که اکنون با آن مواجه ایم این است که شفافیت به معنای واقعی کلمه در اقتصاد ما وجود نداشته است. شاید در شعار بارها بر ضرورت آن تأکید شده است، اما نهایتاً آن چه در واقعیت اتفاق افتاده مسیری غیر از شفافیت بوده است. نمی توان ادعا کرد که در کشورمان به ویژه در زمینه اقتصادی مسائل به طور شفاف و صریح وجود دارند که اگر این طور بود بسیاری از اختلاس ها را شاهد نبودیم. متأسفانه باید گفت گر چه تأکیدات بسیاری بر این می شود که شفافیت در عمل اجرایی شود، اما هنوز در میانه راه برای دستیابی به این مهم نیز نیستیم. درحقیقت باید گفت انگیزه و اراده کافی برای شفاف سازی وجود ندارد. شاید علتش نیز این بوده که در سایه نبود شفافیت،‌بسیاری از افراد به منافع شان دست یافتند و حق مردم را ضایع کردند. طبیعی است که در چنین شرایطی بهترین اتفاق ممکن نبود شفافیت است تا آن ها به اهداف شان دست یابند. در شرایطی غیرشفاف در اقتصاد، مردم در جریان امور قرار نمی گیرند و امکان فساد و رانتخواری به راحتی برای افراد فراهم می شود؛ از این رو ضرورت شفاف سازی در میزان دارایی مسؤولان بیش از پیش احساس می شود.

در مفید بودن چنین طرحی شکی نیست، اما توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر همچون سایر تصمیمات به طور مقطعی قرار باشد انجام شود و پسی از مدتی به فراموشی سپرده شود فایده ای نخواهد داشت. باید تلاش کنیم تا طرح هایی مهم تنها ژست سیاسی و نمایشی برای جلب اعتماد عمومی مردم نباشد که اگر این طور باشد مردم نه تنها به دیگر مسؤولان اعتماد نخواهند کرد، بلکه اعتمادی نیز که داشتند دیگر از بین می رود. طرح های مهم که با منافع مردم همراه هستند در کوتاه مدت پاسخ مناسب نخواهند داشت و در بلندمدت شاهد آثار و پیامدهای مثبت‌اش خواهیم بود و باید ادامه دار باشد.

* تصور می کنید اجرای بدون تبعیض این طرح مهم چقدر ضروری باشد؟

پرواضح است که باید همه مسؤولان در برابر قانون یکسان باشند و مطابق با قانون با آن ها برخورد شود. به ویژه در منظر مردم باید این عدم تبعیض واضح و مشخص باشد تا نگاه های کنونی حاکم بر جامعه تغییر کند. تغییر این نگاه مستلزم تفاوت در سیاست هاست. متأسفانه همواره در کشور ما این رویه حاکم بوده که برخی از شرایط بهتری برخوردار بوده اند و این امکان را داشتند که از بیت المال به نفع خود برداشت کنند. مردم نیز با مشاهده این وضعیت امیدی برای شان باقی نمی ماند و انتظار رفع مشکلات را نیز نخواهند داشت. تداوم این وضعیت نه تنها هیچ فایده ای نخواهد داشت، بلکه زمینه تعمیق بی اعتمادی افکار عمومی را بیش از پیش فراهم می کند. مسوولان به افکار عمومی باید پاسخگو باشند. اگر قانون شفافیت دارایی مسؤولان بدون هیچ گونه تبعیضی اجرا شود قطعاً آثار مثبتی به دبنال خواهد داشت و روند اداره کشور نیز بهتر خواهد شد.

این قانون باید به صورت بی چون و چرا اجرا و به یک رویه قانونی تبدیل شود تا همگان خود را ملزم به شفافیت بدانند. البته باید این نکته بسیار مهم نیز مورد توجه قرار گیرد که برخی از بحث شفافیت سوء استفاده نکنند و آن را به محلی برای تسویه حساب سیاسی تبدیل نکنند تا شاهد آثار مطلوب و مثبت آن باشیم. مسؤولان نیز باید مقاومت نکنند و همه در مسیر شفاف سازی و مبارزه با فساد گام بردارند.