کد خبر : 189177 تاریخ : ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد - 17:00
معاون وزیر سابق صنعت در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کرد: شکستن قیمت‌ها و خروج دلالان از بازارها؛ نتایج اجرای مالیات بر عایدی سرمایه آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- طرح مالیات بر عایدی سرمایه به تازگی مطرح شده است و این طور که به نظر می رسد دارندگان طلا، ارز، سکه و خودرو باید از این پس به تناسب دارایی شان مالیات بپردازند. این طرح اگر به طور کامل اجرایی شود قطعاً دست بسیاری از دلالان از بازارهای مهم این چنینی کوتاه می شود؛ چراکه وقتی افزایش دارایی در بازارهایی همچون ارز، سکه، طلا و خودرو سودآور نباشد و تنها مشمول پرداخت مالیات شود دیگر انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این بازار وجود نخواهد داشت و به این ترتیب بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. به نظر می رسد این طرح باید خیلی پیش از این که گرانی ارز به دیگر بازارها سرایت کند تصویب و عملیاتی می شد.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با محمود دودانگه، معاون وزیر سابق صنعت پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* به تازگی خبری بر روی خبرگزاری ها قرار گرفت مبنی بر این که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در آستانه تصویب قرار دارد و دارندگان املاک، سکه، ارز و خودرو به زودی مالیات باید بپردازند. به نظر شما این طرح چه مزایا و معایبی به دنبال خواهد داشت؟

به دنبال تغییرات نرخ ارز در کشورمان که در سال 97 رخ داد خودرو، مسکن، طلا و سکه و بسیاری از کالاها تحت تاثیر قرار گرفتند و افزایش قیمت ها در چنین بازارهایی بسیاری از افراد را تشویق به سرمایه گذاری در آن ها کرد به طوری که تمام سرمایه شان را وارد بازار کردند. همین امر در کنار افزایش طبیعی قیمت ها موجب شد تا تقاضا بیش از عرضه باشد و نهایتاً آن چه حاصل شد گرانی غیرمنطقی در بازارهای اقتصادی بود. متاسفانه به دلیل این که نظارتی بر بازار وجود نداشت شاهد بودیم که همه افراد حتی مردم عادی نیز ناخواسته به سودجویانی تبدیل شده بودند که تنها به فکر خرید بیشتر ارز، سکه، خودرو و ... بودند و امید به کسب سود بسیار از این طریق داشتند. علاوه بر این قانونی نیز وجود نداشت که مانع هجوم افراد به بازارهای اقتصادی شود. در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته دنیا شاهد هستیم که قانونی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب رسیده و اجرایی شده است. اکنون در کشور ما نیز با توجه به شرایط موجود و به منظور کنترل بهتر بازارهای اقتصادی به ویژه در شرایط بحرانی کنونی این طرح مطرح شده است. اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشور ما عملیاتی شود می توان امید داشت که دلالان دیگر امکان فعالیت آزادانه نداشته باشند؛ چراکه دیگر انگیزه سرمایه گذاری در بازارهایی همچون ارز، سکه، خودرو و مسکن از میان می رود و به این ترتیب آرامش نسبی در بازار برقرار می شود و مردم فشار اقتصادی کمتری را متحمل می شوند. در نتیجه چنیدن شرایطی، اقتصاد در کنترل دولت خواهد بود و سودجویان دیگر امکان بر هم زدن بازار و ایجاد آشفتگی برای تامین مقاصد خود را نخواهد داشت؛ از این رو می توان گفت در مجموع تصویب چنین قوانینی نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت و درحقیقت کوتاه کننده دست دلالان از اقتصاد است.

 

* اخیراً تلاطمات بسیاری را در بازار اجاره بها شاهد بودیم که بسیاری از کارشناسان این حوزه راهکار اصلی را در کاهش مالیات مسکن عنوان کردند تا از این طریق مالکان منازل مالیات کمتری پرداخت و نهایتاً اجاره کمتری نیز از مستأجران دریافت کنند. به نظر شما در بازار مسکن این طرح قابل اجرا خواهد بود و مشکل ایجاد نخواهد کرد؟

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهایی همچون خودرو، طلا و سکه و ارز ضروری است و نمی توان منکر سودمندی این طرح شد، اما با توجه به وضعیت بازار اجاره بها و رشد قیمت ها شاید بتوان گفت یکی از راه های کاهش قیمت و ایجاد ثبات در بازار مسکن، کاهش مالیات است، البته نباید فراموش کنیم که این یکی از راه هاستو عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت اجراه بها دخیل هستند، اما باید گفت که اگر میزان مالیات بر مسکن کاهش یابد قیمت ها می شکند و بازار شرایط خوبی را تجربه خواهد کرد؛ چراکه بازار مسکن نیز یکی از بازارهایی است که از وجود دلالان و سفته بازان رنج می برد و عامل اصلی تغییر روزانه و حتی ساعتی قیمت ها فعالیت سودجویان هستند که اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک به تصویب برسد قطعاً دست سفته بازان و دلالان کوتاه می شود و شرایط تا حد زیادی بهبود می یابد. علاوه بر این طرح مالیات بر خانه های خالی نیز اخیراً مطرح شده است و انتظار می رودکه اجرا شود تا شاهد رفع بسیاری از مشکلات باشیم. در مجموع باید گفت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه دست دلالان را از بازارها کوتاه می کند و موجب شکسته شدن قیمت ها می شود.