کد خبر : 188613 تاریخ : ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۸ تير - 13:59
نگاه جوانگرایی ویلموتس به تیم ملی فوتبال تهران- ایرنا- مارک ویلموتس که از خردادماه 98 سکان هدایت تیم ملی فوتبال را بر عهده گرفته است با اعلام فهرست جدید و کمی گمنام، نگاه جوانگرایی خود را برای اهدفی که در پیش دارد بیشتر روشن ساخت.

نوآوران آنلاین- فهرست جدید بازیکنان دعوت شده به تیم ملی فوتبال در حالی از طرف «مارک ویلموتس» اعلام شد که نگاه جوانگرایی در تفکرات مرد بلژیکی به خوبی دیده می‌شود.

البته او پیش از این نیز گفته بود قرار است از جوانترها بیشتر استفاده کند و بنا ندارد تا لژیونرها در دور جدید تیم ملی حاضر شوند.

در فهرست ابتدایی تیم ملی آنچه که بیشتر از همه به چشم می‌آید پایین بودن سن بازیکنان دعوت شده است.

به جز محمد رشید مظاهری (۲۹ ساله)، مهدی شیری (۲۸ ساله)، سیاوش یزدانی و محمد انصاری (۲۷ ساله)، سایر بازیکنان بین ۲۲ تا ۲۶ سال سن دارند که نشان از علاقه او برای ساختن تیمی جوان با میانگین سنی پایین است.

این در حالی است که مسعود شجاعی و پژمان منتظری (۳۵ سال)، اشکان دژاگه (۳۳ ساله)، امید ابراهیمی (۳۲ ساله)، وریا غفوری و وحید امیری (۳۱ سال)، رامین رضائیان (۳۰ ساله)، کریم انصاری فرد و احسان حاج صفی (۲۹ ساله) به دلیل افزایش سنی که دارند، احتمالاً رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های ۲۰۲۳ را نخواهند دید.

برهمین اساس تفکرات ویلموتس نشان از تلاش او برای ساختن آینده تیم ملی فوتبال می‌دهد تا مرد بلژیکی روحیه تهاجمی را در کالبد آن بدمد.

«جلال چراغپور» از کارشناسان فوتبال کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است باید با گذشت زمان به استراتژی سرمربی تیم ملی پی برد و از اکنون نمی‌توان در باره آن قضاوت کرد.

وی گفت: باید خود ویلموتس پاسخگو باشد که چه برنامه‌ای در کوتاه مدت و دراز مدت برای تیم ملی دارد. همچنین اینکه تکلیف بازیکنان قدیمی چه می‌شود و اینکه او از دعوت بازیکنان جدید و حتی شاغل در لیگ یک چه اهدافی را دنبال می‌کند، قطعاً خود او باید پاسخگو شود.

این کارشناس فوتبال ادامه داد: نمی‌توانیم برگی از یک کتاب را که در اینجا اسامی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی است از کتاب جدا کرده و سپس درباره آن نظر بدهیم.

چراغ پور ادامه داد: این را هم در نظر بگیرید که یک تیم ملی ایران بیرون از کشور فعلاً وجود دارد و بازیکنانی که برای اردوی جدید دعوت شدند می‌توانند تیم دوم ملی لقب بگیرند. البته مصاف دوستانه با تیم امید هم قطعاً در دعوت از این بازیکنان جوان تأثیر داشته است.

همچنین «بهتاش فریبا» از پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال در گفت و گو با ایرنا گفت که فهرست بازیکنان دعوت شده گویایی انگیزه دادن به جوان‌ها است.

وی گفت: تفکر جدید کادرفنی تیم ملی جای خوشحالی دارد. زیرا به مرور زمان نیاز است بازیکنان جوان جایگزین سایر نفرات پا به سن گذاشته تیم ملی شوند.

بازیکن اسبق تیم ملی در دهه ۵۰ ادامه داد: البته سلیقه نیز در این انتخاب تأثیر دارد. ولی مشخص است که سرمربی تیم ملی می‌خواهد از همه ظرفیت و پتانسیل فوتبال ایران برای تیم خود بهره برداری کند.

فریبا با اشاره به اینکه قطعاً ویلموتس در جایگزین کردن بازیکنان جوان به جای قدیمی‌ها برنامه دارد، افزود: اینکه تیم ملی به یکباره خالی از بازیکن قدیمی شود قطعاً درست نیست. زیرا در همه جای دنیا بر اساس پست و سن بازیکنان و فردی که در آن پست بازی می‌کند، بازیکن جدید جایگزین می‌شود. ولی به نظرم سرمربی تیم ملی نیز برای این هدف برنامه‌های لازم را در نظر گرفته است.

او خاطرنشان کرد: در دوبازی دوستانه که تیم ملی با هدایت ویلموتس مقابل سوریه و کره جنوبی، اندیشه‌های هجومی او به خوبی نمایان شد. ولی در دفاع هم تیم ملی مشکلاتی داشت و باید قبول کرد برای جا افتادن اندیشه‌های ویلموتس به جای کی روش در تیم ملی، نیازمند زمان هستیم.

قرار است در پایان اردوی تیم ملی، شاگردان ویلموتس، روز دوشنبه ۲۴ تیرماه در دیداری دوستانه به مصاف تیم امید بروند.

این اردو از روز شنبه ۲۲ تیرماه به مدت ۳ روز در کمپ تیم‌های ملی فوتبال برگزار می‌شود.