کد خبر : 188009 تاریخ : ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير - 14:17
نمایش پشت تابلوی ون‌گوگ برای اولین بار موزه «‌ون‌گوگ»‌ در نمایشگاه جدید خود به نام «ون‌گوگ و گل‌های آفتاب‌گردان» در اقدامی غیرمعمول فرصت بازدید از پشت تابلو نقاشی «‌گل‌های آفتاب‌گردان»‌ را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده‌ است.

نوآوران آنلاین تابلو نقاشی «گل‌های آفتابگردان»‌ اثر «‌ونسان ون‌گوگ» که در سال ۱۸۸۹ خلق شد، مشهورترین اثر این هنرمند در موزه آمستردام محسوب می‌شود. در حقیقت این تابلو نقاشی از چنان محبوبیتی در بین مردم برخوردار است که امکان جدا کردن آن از روی دیوارهای گالری برای انجام مطالعات تا دهه‌های متوالی وجود نداشت. اما اکنون به لطف پیشرفت تکنولوژی، کارشناسان توانستند تحقیقات خود را در همین گالری انجام دهند. بنابراین یک تیم متشکل از تاریخ‌دانان هنری و کارشناسان بازسازی آثار هنری نتایج مطالعات خود را در نمایشگاهی ویژه ارائه می‌دهند. این نمایشگاه با عنوان «ون‌گوگ و گل‌های آفتاب‌گردان»‌ از بیست و یکم همین ماه تا یکم سپتامبر فعالیت دارد.

نمایشگاه «ون‌گوگ و گل‌های آفتاب‌گردان» این بار تکه‌چوبی که برای گسترش دادن فضای بوم به آن اضافه شده است را به نمایش عموم می‌گذارد.

تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد این تکه چوب توسط خود «‌ون‌گوگ» به بوم اضافه شده است؛ چرا که نحوه رنگ‌آمیزی این بخش با سایر قسمت‌های بوم تفاوت ندارد.

اما این تکه چوب اضافه شده حقایق عجیبی از گذشته این تابلو نقاشی بیان می‌کند و این تاریخچه مستقیما به نحوه بازسازی آن در گذشته بازمی‌گردد. این تکه چوب اضافه شده در سال ۱۹۶۱ توسط یک کارشناس آثار هنری از تابلو جدا شد و بعدها توسط سه پیچ بزرگ دوباره متصل شد که این امر سبب صدمه دیدن تابلو نقاشی و واضح‌تر شدن مرز بین این تکه چوب و تابلو نقاشی شد.

کشف شواهد غیرعادی در تابلوهای نقاشی «ون‌گوگ»‌ چیز عجیبی نیست. این بار کارشناسان دو اثر انگشت این هنرمند را بر روی گلبرگ‌های این نقاشی جایی که «‌ون‌گوگ» تکه چوبی را به بوم اضافه کرده بود، کشف کرده‌اند. سال گذشته نیز محققان بلژیکی و هلندی نتایج پژوهش دوساله خود را اعلام کردند.

آنان معقدند، این نقاش نامدار هلندی از تکنیکی جالب استفاده کرده که در آن رنگ گلبرگ‌ها و ساقه‌های آفتابگردان به تدریج و در طول سال‌ها از زرد به رنگ زیتونی ـ قهوه‌ای تغییر شکل داده و ظاهری پژمرده به نقاشی می‌دهد.

بر اساس نتایج حاصل از این بررسی، «ون‌گوگ» در این نقاشی‌ها از دو تونالیته متفاوت رنگ زرد استفاده کرده که یکی از آنها در مقابل نور آفتاب دوام و استقامت کمتری دارد و به تدریج رنگ خود را از دست می‌دهد.