کد خبر : 187730 تاریخ : ۱۳۹۸ جمعه ۲۴ خرداد - 19:33
سرمقاله اختصاصی همزمانی تهدید و فعالیت دیپلماتیک؛ تاکتیک امریکا برای تحقق اهدافش پیرمحمد ملازهی / کارشناس مسائل شبه قاره

نوآوران آنلاین- شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن پس از دیداری که با ترامپ، رئیس جمهور امریکا داشت به ایران سفر کرد و گفته شد که حاوی پیامی از امریکا برای ایران در خصوص مسائل کلی است که موجب تنش میان ایران و امریکا شده است، اما مقام معظم رهبری به صراحت تأکید کردند که ترامپ را شایسته مبادله پیام نمی‌دانند. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که خواهان میانجی‌گری ژاپن میان ایران و امریکا نیست. درحقیقت ژاپن به این دلیل که یکی از کشورهایی است که مساعدترین شرایط را در رابطه با ایران و یا امریکا دارد در این زمینه اقدام کرد و نخست وزیر این کشور برای رفع تنش ها به ایران آمد. حل تنش ها میان ایران و امریکا برای ژاپن موضوعی بسیار مهم و کلیدی است؛ چراکه ژاپن بیش از 80 درصد از انرژی موردنیازش را از منطقه خلیج فارس تأمین می‌کند و در این زمینه نبود تنش در منطقه برای شان امری حیاتی و مهم است. به اعتقاد من شینزوآبه، شخصیتی ریسک‌پذیر نیست و اکنون که در آستانه انتخابات جدید ژاپن قرار دارد هر نوع اشتباه محاسباتی ممکن است موقعیت او را به خطر بیاندازد. در شرایط کنونی نیز ایران به شدت نسبت به وعده های امریکا تردید دارد. در حال حاضر از یک سو امریکایی ها تهدیداتی را علیه کشور ما مطرح و از دیگر سو نیز سعی دارند تا با چانه زنی، زمینه گفت‌وگو را فراهم کنند. این طور به نظر می‌رسد که تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ در امریکا شرایط به همین نحو باشد. در شرایط کنونی در داخل حاکمیت امریکا نیز تناقضاتی میان سیاست های مسؤولان این کشور وجود دارد و بسیاری از تصمیمات ترامپ مورد انتقاد جدی تحلیلگران و مسؤولان سیاسی این کشور است. پرواضح است که با سفر شینزوآبه به ایران اتفاقات متفاوتی رقم زده نمی‌شود و روابط میان ایران و امریکا در مسیر دیگری قرار نمی‌گیرد. مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است. تا زمانی که امریکایی‌ها به برجام بازنگردند و به آن متعهد نباشند مسؤولان کشور ما حاضر به نشستن بر سر میز مذاکره با امریکا نخواهند شد.

به اعتقاد من در حال حاضر نباید خیلی روی حرکت‌های دیپلماتیک همچون سفر شینزوآبه به ایران حساب باز کند؛ چراکه ترامپ شخصیتی غیرقابل پیش‌بینی است و بر سر تصمیمات خود باقی نمی‌ماند. به نظر من اگر امریکا در رابطه با ایران حتی اگر اقدام به عقب‌نشینی نیز کند نوعی تاکتیک خواهد بود و برای دستیابی به اهداف‌شان توأمان از هر دو حربه فشار و تهدید در کنار فعالیت دیپلماتیک استفاده خواهند کرد.