کد خبر : 187670 تاریخ : ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ خرداد - 09:08
برای نخستین بار در سطح شهر تهران انجام می شود ؛ تفکیک و جمع آوری شیشه های ضایعاتی ساختمان های در حال تخریب در منطقه 5 جلسه هم اندیشی طرح جمع آوری شیشه های ضایعاتی در ساختمان های در حال تخریب و نوسازی که برای نخستین بار در سطح تهران انجام می شود ، با حضور شهردار منطقه، شهرداران و کارشناسان بازیافت نواحی هفتگانه ، پیمانکاران پسماند خشک و فعالان حوزه بازیافت مواد ضایعاتی در منطقه 5 برگزار شد.

نوآوران آنلاین-به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 5 ، این ایده که برای نخستین بار با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی و نهادینه کردن فرهنگ تفکیک پسماند از مبدا به صورت پایلوت  در منطقه 5 بین مناطق 22 گانه  اجرایی می شود، چشم اندازی نوین برای تحقق نگهداشت محیط زیست در مقوله بازیافت مواد ضایعاتی است. 

رجبعلی خسروآبادی شهردار منطقه ، در این نشست ، به پتانسیل منطقه درانجام و اجرای طرح های نوین شهری اشاره کرد و گفت : امکان این که در این زمینه نیز منطقه ای پیش رو باشیم وجود دارد و بر شیوه اجرای این طرح و تامین منافع همه گروه ها تاکید کرد . 
وی در تشریح روند اجرای طرح افزود : ساز و کار چنان تعریف شده است که معاونت شهرسازی منطقه برای انجام طرح مشارکت دارد و این در دو فاز ستادی و نواحی انجام می شود . به این صورت که به شهروندان که برای صدور پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه می کنند، با استفاده از بروشور، اطلاع رسانی و راهنمایی شده و در ادارات شهرسازی نواحی، از این پس با کنترل و رویت بلامانع و اخذ دستور در این زمینه، اجازه انجام عملیات ساختمانی داده می شود . همچنین با الزام قانونی و دریافت مبلغ به ازای هر کیلو شیشه با قیمت مناسب ، شهروندان مشتاق به اجرای طرح می شوند.  
مالکان می توانند با مراجعه به سایت الکترونیکی شهرسازی و ثبت پلاک ثبتی در سامانه، کد رهگیری دریافت کرده تا ظرف 24 ساعت به طور رایگان، خودروی جمع آوری ضایعات و تفکیک از مبدا، در محل حضور یابد. 
شهردار منطقه استفاده از طرح های تشویقی برای کارمندان مجری طرح تا مالکان را ضروری دانست و افزود : با توجه به این که اولین اقدام در سطح شهر تهران در این زمینه در منطقه 5 صورت می گیرد ، توجه به رفع اشکالات و موانع اجرای طرح مهم است و با همکاری وپشتیبانی همگانی، می توان شاهد ارتقای فرهنگ زیست محیطی شد تا بتوان در سطح شهر، استفاده از کود کمپوست در جنگلکاری ونگهداشت فضای سبز را ترویج دهیم.  
گروه های هدف برای اجرای اولیه طرح تفکیک و جمع آوری شیشه ضایعاتی، ساختمان فروشگاه شهروند ، ساختمان های ستادی شهرداری منطقه ، معاونت ها ، سرای محلات ، سالن های ورزشی الزهرا ، دفاتر خدمات الکترونیک شهر ، مراکز معاینه فنی است و ناحیه 6 منطقه 5 با اجرای طرح خرید زباله خشک از ساختمان کمیته امداد واقع در محدوده ناحیه ، در فرهنگ سازی تفکیک پسماند از مبدا  پیشگام شده است. 
 جعفری معاون هماهنگی و برنامه ریزی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند از تلاش همکاران در شهرداری منطقه تشکر کرده و اعلام کرد منطقه 5 سه ماه متوالی در جمع آوری پسماند، رتبه برتر را کسب کرده است. 
وی افزود : درسطح شهرتهران  4400 تن شیشه بازیافتی داریم که  نزدیک به 11 هزار تناژ آن از منطقه 5 جمع آوری می شود . همین امر نشان دهنده ضرورت تفکیک شیشه از مبدا است . 
همچنین مدنی معاون دفع و پردازش مواد بازیافتی آرادکوه، استفاده از کود کمپوست در جنگل کاری و فضای سبز شهر تهران را ضروری دانست تا شاهد کاهش آلودگی های زیست محیطی در شهر تهران باشیم و از این که شهرداری منطقه 5 ، به عنوان ایده پرداز و مجری این طرح برای نخستین بار تشکر کرد .
 وی افزود : تاکنون فقط 6 در صد از میزان ورود ذرات شیشه به جریان پسماند تر و کمپوست انجام می شود که باید با تلاش و مشارکت همگانی ، این امر افزایش یابد. 
مشاور مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند نیز به تبصره کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران درباره تفکیک پسماند از مبدا در ساختمان های شهرداری اشاره کرد و گفت : به خاطر محیط زیست، پسماند را از مبدا تفکیک کنیم و در ابتدای امر هرکسی باید از خودش شروع کند تا این پویش نهادینه شود. 
وی به طور عامیانه کمپوست را چنین تعریف کرد که کمپوست یک ماده آلی اصلاح کننده خاک است که وقتی به خاک اضافه می شود، غنی از میکرو ارگانیسم ها بوده و قدرت جذب بالاتر می دهد. این ماده آلی در ترکیب با کود شیمیایی به میزان قابل توجهی  موجب افزایش محصول کشاورزی می شود که از مواد ضایعاتی تهیه می شود. 
وی افزود : از سال های 1387 تا 1396 کاهش تناژ تولید پسماند در شهر تهران نشان از توجه بیش از پیش شهروندان به امر بازیافت مواد است و این در حالی است که با فرهنگ سازی و آموزش، می توان شاهد شیوه صحیح استفاده از مواد بازیافتی بود. با همین هدف اداره بازیافت شهرداری منطقه 5 توانسته ، پایه گذار و مجری جمع آوری شیشه های ضایعاتی در ساختمان های

حسین پور شهرداری منطقه۵, [12.06.19 20:18]
[Forwarded from روابط عمومی]
در حال تخریب و نوسازی شود .  
 باید افزود : روزانه از پسماند آلی ، 900 تن کمپوست در شهر تهران تولید شده که پسماند ارزشمند نظیر شیشه از آن جداسازی می شود. صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلودگی ها، برگشت مواد ضایعاتی به چرخه تولید و رونق بخشی آن از مزایای بازیافت شیشه به چرخه طبیعت است