کد خبر : 185728 تاریخ : ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ فروردين - 19:04
ظریف: اسناد ممانعت آمریکا از کمک به سیل‌زدگان ایران را به زودی منتشر می‌کنیم وزیر خارجه ایران تاکید کرد:با سازوکار مناسبی که از هفته گذشته راه اندازی شده، اروپایی‌ها برای اینکه کارشان را شروع نکنند دیگر هیچ بهانه‌ای ندارند.

نوآوران آنلاین- محمدجواد ظریف در حاشیه مراسم رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی با اشاره به اینکه اروپایی ها بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند افزود: برای شروع اجرای آن تعهدات نیاز بود که اینستکس را راه بیندازند و این یک اقدام مقدماتی است.

وزیر امور خارجه گفت: ما معتقدیم که حالا باید اروپایی ها برای مدت زیادی تلاش و فعالیت کنند تا تعهداتشان را انجام دهند. وی با تاکید بر اینکه اروپایی ها در اجرای تعهداتشان بسیار عقب هستند تصریح کرد: آنها نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی ایران منتظر آنها می ماند. ظریف افزود: ما روابط بسیار خوبی با همسایگانمان داریم و ساز و کارهای مشابهی را با بسیاری از کشورها راه اندازی کردیم که دارد عمل می کند. وزیر امور خارجه گفت: من نمی دانم اروپایی ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند؟

وزیر امور خارجه گفت :​ اقدام بی سابقه آمریکا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عواقب بسیار خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر آمریکا درباره سپاه پاسداران و اینکه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در این زمینه انجام داده یا خواهد داد تصریح کرد: اولین کاری که جمهوری اسلامی انجام داد بلافاصله بعد از اقدام غیرقانونی آمریکا صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی بود که سنتکام و یا فرماندهی مرکزی ایالات متحده که مسئولیت نیروهای آمریکایی در منطقه را دارد به عنوان یک سازمان تروریستی در عمل متقابل و همچنین دولت آمریکا را به عنوان رژیم حامی تروریسم شناسایی کرد.

وی افزود: علاوه بر این اقداماتی در مجلس در جریان هست که ما هم با دوستان مان در مجلس در حال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند انجام شود و نمایندگان محترم در این زمینه طرح هایی ارائه دادند و همکاران ما هم با آنها در تماس هستند. وزیر امور خارجه گفت :​ نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و ‌شورای امنیت در مورد غیرقانونی بودن اقدام آمریکا و سیاست های بسیار غلط آمریکا در منطقه نوشتم.

وی با بیان این که در عرصه رسانه ای فعالیت‌های خوبی صورت گرفته اشاره کرد و افزود :​ در صحنه روابط دو جانبه با سایر کشورها امروز که روز اجرایی شدن تصمیم آمریکاست پیام‌هایی برای وزرای خارجه همه کشورها ارسال خواهد شد درباره این اقدام و موضع گیری ای که از کشورها ضروری است صورت بگیرد و تذکراتی داده می شود درباره اینکه اقدام بی‌سابقه ایالات متحده آمریکا در این زمینه چه عواقب بسیار خطرناکی داشته و خواهد داشت.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره موانع موجود برای ارسال کمک های نقدی به سیل زدگان نیز گفت : در این زمینه در حوزه اطلاع رسانی اقدام وسیعی صورت گرفته و دولت آمریکا در موضع تدافعی قرار گرفته تا حدی که اعلام کرده ما مانعی برای کمک ها نیستیم ولی این حرف آنها خلاف است.

ظریف افزود: ما اسنادی را جمع آوری کرده ایم و به زودی منتشر خواهیم کرد که نشان دهنده این است که بانک‌ها حتی بانک‌های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات آمریکا از پذیرش کمک های ایرانیان خارج از کشور و مردم سایر کشورها که مایلند در کمک رسانی به ایرانی ها کمک کنند ممانعت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه کمک رسانی بین المللی به معنای نیاز نیست و به معنی همدردی و همبستگی جهانی است که در میان مردم وجود دارد خاطرنشان کرد : این همبستگی جهانی به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا و اقدامات غیر انسانی این کشور مورد مزاحمت قرار گرفته است. وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها ناگزیر شدند تا کاری را که انجام می‌دهند تکذیب کنند گفت : ما اسنادی را جمع‌آوری کردیم که ثابت میکند ایالات متحده در این اقدام که می‌شود به عنوان جنایت علیه بشریت تعریف کرد مشارکت فعال دارد.