کد خبر : 184636 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند - 14:32
نشست «حجاب؛ رهایی یا انقیاد»؟ برگزار شد مدیرکل امور بانوان مرکز تقریب مذاهب اسلامی گفت: در جامعه امروز ما آزادی بیان وجود دارد، بنابراین این آزادی بیان نیز پیرامون مطالبات مردم است، اما زنانی که برای بیان گفته خود روی سکو می‌ایستند و حرمت‌شکنی می‌کنند این اقدامات به نفع جامعه زنان نیست.

نوآوران آنلاین- عفت شریعتی در نشستی با عنوان «حجاب؛ رهایی یا انقیاد؟» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خداوند، انسان را خلق کرده و برای او کرامتی در نظر گرفته است؛ او را اشرف مخلوقات خود کرد و جهان هستی را برای انسان آفرید. همچنین خداوند راه درست را برای اینکه انسان عاقبت‌به‌خیر شود، مشخص کرده است. در واقع ما مسلمانیم و خداوند ما را مجبور به انجام کاری نکرده، بلکه راه راست را به ما نشان داده است و این خود انسان‌ها هستند که راه خود را برمی‌گزینند.

وی افزود: هدف تعالیم الهی و آسمانی، خوشبختی انسان و سعادتمندی اوست. درواقع سعادتمندی انسان در دنیا کمتر از سعادتمندی او در آخرت نیست. خداوند در قرآن بیان می‌کند اگر کسی به شما هدیه‌ای داد بایستی بهتر از آن یا مانند خودش را ارائه دهید؛ پس قرآن نمی‌خواهد ستمی به کسی شود یا حقی ضایع شود. ستم بدین معناست که چیزی در جای خودش قرار نگیرد. بنابراین خداوند مسیر و راه درست را مشخص کرده و هدف او سعادتمندی انسان‌ها اعم از زن و مرد است.

سعادتمندی زنان در جامعه بسیار اهمیت دارد

شریعتی ادامه داد: سعادتمندی زنان در جامعه بسیار اهمیت دارد، خداوند متعال جز خیر برای انسان‌ها نمی‌خواهد، پرسش اینجاست چرا باید حجاب برای زن باشد؟ آیا حجاب، یک فشار مضاعفی برای زن است؟ آیا حجاب برای زن محدودیت ایجاد کرده یا برای او رهایی محسوب می‌شود؟ باید توجه داشت خداوندی که انسان را آفرید محدودیتی برای او در نظر نگرفته است. در واقع زن، یک وظیفه بزرگ برعهده دارد. زن مظهر اسماً الحسنی است. درواقع زن، مظهر اسم خالق است؛ یعنی خداوند زن را در آئینه خالقیت خود قرار داده و به او توانمندی بخشیده است. زن بایستی انسان‌ها را در وجود خود تربیت کند، تمام شاکله وجود زن، توانمندی و احساسات او را خداوند بر این مبنا قرار داده تا او زمینه‌ساز تربیت و به وجود آورنده انسان‌ها باشد.

و: ادامه داد: برای زن قرآن و دین مبین اسلام، مسأله عفاف و تقوا را مطرح کرده است. در دین‌های دیگر چون یهود، زرتشت و دین‌های غیر آسمانی برای زن در جامعه خود در اعصار و قرون گذشته داشتند و دارای افراط بودند، بنابراین اسلام با ورود خود این افراط را حذف کرد و اعتدال را به وجود آورد. درواقع زمانی که قرآن به بحث حجاب اشاره می‌کند این است که انسان در جامعه بر مبنای کرامت انسانی خود عمل کنند بنابراین حجاب، عفاف و تقوا ارزش والایی دارد. درواقع نباید حجاب را قید و بند بدانیم، بلکه حجاب به‌معنای حیا، عفاف، پاکدامنی و تقوا است.

همه اقدامات در حوزه حجاب را تأیید نمی‌کنم

شریعتی تشریح کرد: حضرت علی (ع) می‌فرماید افراط و تفریط در هر مسأله‌ای منجر به گمراهی می‌شود و این مسیر درست است که حق مطلب را ادا می‌کند. بنابراین حضرت علی (ع) می‌فرمایند: اگر کسی از غصه اینکه مرد مسلمانی خلخال از پای زن یهود ربوده بمیرد، ملامتی بر او نیست، امروز نیز بایستی چنین اعتقادی مد نظر باشد، در واقع همه اقداماتی که امروزه در حوزه حجاب انجام می‌شود را تأیید نمی‌کنیم بلکه صحبت این است که حجاب برای زن رهایی است نه انقیاد.

وی ادامه داد: خداوند برای آزرم و شرم و شأن انسان اهمیت قائل است؛ بنابراین برای زنان بسیار اهمیت دارد تا احترام و شأن آن‌ها در جامعه حفظ شود و کسی به حریم آن‌ها خیانت نکند. در واقع مسأله حجاب و عفاف تأمین‌کننده امنیت یک زن است. نوع حجاب هم هیچ فرقی ندارد زنان می‌توانند با هر رنگی، فرمی لباس بپوشند و پوشش زنان تنها عفاف و شأن آن‌ها را حفظ کند کافی است؛ بنابراین نیاز نیست زنان چادر یا حجاب متحدالشکل داشته باشند.

معترضان به حجابی که روی سکو می‌ایستند، به ضرر زنان عمل می‌کنند

مدیرکل امور بانوان مرکز تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: در جامعه امروز ما آزادی بیان وجود دارد، بنابراین این آزادی بیان نیز پیرامون مطالبات مردم است، اما زنانی که برای بیان گفته خود روی سکو می‌ایستند و حرمت‌شکنی می‌کنند این اقدامات به نفع جامعه زنان نیست. من به‌عنوان یک انسان می‌خواهم در جامعه تدریس کنم، فعالیت داشته باشم نه به عنوان یک جنس مونث. بنابراین بایستی رعایت موازین معنوی و اخلاقی را از واجبات در نظر بگیرم. یک زن و دختر در جامعه بایستی دارای شأن و حرمت باشد تا با یک‌سری رفتارها شأن او خدشه‌دار نشود.

مدیرکل امور بانوان مرکز تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه «زن به‌دلیل نقش مهم خود در انسان‌سازی، دارای عواطف و احساسات و روح لطیفی است، بنابراین خداوند جهاد را از زن برداشته است» گفت: نقش مهم زن رساندن فرزند خود به سیر تکاملی است، بنابراین اگر عملکرد زن در اجتماع بر مبنای درستی باشد، موفق خواهد بود. درنتیجه زن نباید ابزار هوس‌رانی نادانان و نادرستان باشد؛ چراکه شخصیت والای او خدشه‌دار می‌شود.

حجاب را زمینه‌ساز خوشبختی خود قرار دهیم

شریعتی با بیان اینکه «مسأله حجاب بایستی در علوم‌انسانی، عرفانی و… تبیین شود»، گفت: نکته دیگر این است که باید علوم انسانی وارد مساله حجاب شود و آن را تفهیم کند. باید توجه داشت کوچک‌ترین عملکرد ما در هر موردی در زندگی خود ما و خانواده‌مان شکل می‌گیرد و تأثیر دارد، بنابراین نباید در یک کشور اسلامی این‌گونه سیاسی‌بازی‌ها وجود داشته باشد، بلکه نیاز است تا مسائل معرفتی ازجمله رعایت حجاب و تقوا را زمینه‌ساز زندگی و خوشبختی خود قرار دهیم.