کد خبر : 184623 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند - 14:02
مشاور رئیس دولت اصلاحات در گفت و گو با نوآوران تأکید کرد: گسترش مناسبات ایران و عراق؛‌ راهکاری برای کمرنگ کردن تحریم ها آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- عراق، همسایه غربی کشور ماست که علاوه بر وجود مرزهای سرزمینی مشترک در بسیاری از منافع اقتصادی نیز با ایران دارای اشتراکاتی است. نقش جمهوری اسلامی ایران در رفع مشکلات عراق یعنی همان بیرون راندن داعش غیرقابل انکار است. از این رو می توان گفت ایران حسن نیت خود را در تمام زمینه ها به این همسایه غربی خود در عمل نشان داده است، اما اکنون که کشور ما گرفتار تحریم ها به ویژه در زمینه فروش نفت است انتظار می رود که عراق نیز حسن نیت خود را نشان دهد. پرواضح است که سفر رئیس جمهور ایران به عراق گامی در راستای گسترش مناسبات این دو کشور است و امیدواریم مناسبات میان ایران و عراق بیش از پیش گسترش یابد.

در همین خصوص به گفت و گو با عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات و عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود. 

 

* در شرایط کنونی که منطقه اوضاع خوبی ندارد و کشور ما نیز در معرض تهدیدات خارجی است، سفر دکتر روحانی به عراق چه الزام و اهمیتی دارد با توجه به این که در بحث تحریم ها و فروش نفت مشکلاتی داریم، به نظر شما این سفر چه دستاوردهایی برای ایران به دنبال خواهد داشت؟

هدف اصلی از سفر رئیس جمهور به عراق، توسعه و گسترش روابط و افزایش حجم مبادلات اقتصادی است. طبیعتاً در همه وضعیت ها چه شرایط تحریم و جنگ و یا شرایط صلح، افزایش و تقویت روابط میان کشورهای همسایه یکی از اولویت های همه کشورها تلقی می شود. کشور عراق نیز یکی از همسایگان ایران است و نکته مهم این است که انتظاراتی که دو دولت ایران و عراق از یک دیگر دارند به نظر می رسد که چندان در عین این که ممکن است منطقی باشد، اما انتظاراتی است که بسیار حساسیت برانگیز است. حتماً دولت عراق نیز نگاهی راهبردی نسبت به ایران خواهد داشت و درصدد گسترش روابط با ایران است و ویژگی های مختلف دو سرزمین این راهبرد را تقویت می کند. طبیعتاً مسؤولان جمهوری اسلامی بر این امر واقف هستند که عراق در عین حال که به همسایه ای همچون ایران اهمیت ویژه ای قائل هستند، اما حتماً در معادلات جاری جهانی حرکت خواهند کرد و ایران باید این موضوع را موردتوجه قرار دهد. به نظر من انتظار این که عراق بتواند بدون در نظر گرفتن سیاست هایی که کشورهایی همچون امریکا و یا عربستان نسبت به ایران اعمال می کنند، موضع همسویی با ایران داشته باشد محقق نخواهد شد و مسؤولان ایرانی باید این مهم را موردتوجه قرار دهند که هر کجا که سرمایه گذاری می کنند همچون کشور عراق، با هدف تقویت امنیت ملی باید باشد.

 

* طی سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران چه نقشی در ثبات عراق داشته و از این به بعد خواهد داشت؟

از قدیم الایام مناقشاتی میان ایران و عراق بوده است، اما کسی نمی تواند منکر این شود که ایران نقش مهمی در خروج داعش از عراق طی سال های اخیر داشته است. هر دو کشور برای هم حساب خاص و ویژه‌ای باز کردند و هر دو کشور ضمن تمایل به توسعه روابط نگرانی هایی ویژه نیز دارند؛ چراکه اگر قدرت نظامی ایران به دولت عراق نبود، حتماً عراقی ها در سال های اخیر هزینه های بسیار سنگینی را نسبت به داعش باید پرداخت می کردند. ایران یک پای قدرتمند در بیرون راندن داعش از سرزمین عراق است و طبیعتاً مطالباتی را نیز ممکن است برای ایران و یا بخش شیعه نشین عراق افزایش دهد. درواقع می توان گفت هدف اصلی همه گفت و گوها حفظ منافع ملی دو کشور است. ایران در عراق هر قدمی که برمی دارد و یا ریالی هزینه می کند، باید در راستای منافع ملی باشد. قطعاً عراقی ها نسبت به ایران همین نگاه را دارند. توجه به این نکته نیز ضروری است که دنیای امروز و جهان بین الملل همچون سابق نیست که حتماً کشوری باید زیر چتر کشور دیگر قرار گیرد. امروز شاهد هستیم که به عنوان نمونه کره شمالی که در دامان چین و اتحاد جماهیر شوروی بزرگ شد، در گفت و گو و روند مذاکرات با امریکایی ها دیگر هیچ پناهی ندارد جز عملکرد و جهت گیری ها و سیاست های خود؛ به بیان دیگر در چارچوب مذاکرات نه امریکایی ها با کره شمالی و حل مسائل شان با این کشور نگران روسیه و چین هستند نه چینی ها و روس ها در روند مذاکرات باید الزاماً باج گیری ویژه ای دولت امریکا کنند. بنابراین می توان گفت به نظر می رسد کشورهایی که برای خودشان منافعی دارند از جمله ایران و عراق باید تنها منافع ملی شان را در نظر بگیرند و تمامیت ارضی کشورشان را در جهت گیری ها در نظر داشته باشند.