کد خبر : 183589 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند - 15:10
دلایل اهمیت عضویت ایران در کنوانسیون کنترل جیوه نماینده دبیر اجرایی کنوانسیون میناماتا ضمن اشاره به اهمیت حضور ایران در کنوانسیون بین‌المللی میناماتا گفت: ایران نتوانسته به کمک‌های مالی که در اختیار بسیاری از کشورهای عضو قرار می‌گیرد، دست یابد.

نوآوران آنلاین- در سمینار و کارگاه اجرای کنوانسیون میناماتا (کنوانسیون کنترل جیوه) که امروز (۶ اسفند) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: میناماتا یک کنوانسیون جدید است و حضور ایران در این کنوانسیون به سه دلیل اهمیت دارد. اول این که ایران اقتصاد بزرگی دارد و استفاده از جیوه در این کشور بالا است. دوم این که ایران شریک بزرگی برای کنوانسیون بین‌المللی «میناماتا» به شمار می‌آید و شصتمین کشوری است که به این کنوانسیون ملحق شده است و به طور کلی عضو فعال کنوانسیون «میناماتا» است.

نماینده دبیر اجرایی کنوانسیون «میناماتا» اظهار کرد: ‌سومین دلیل اهمیت حضور ایران در این کنوانسیون بین‌المللی آن است که این کشور دریافت کننده‌ پروژه‌ کلر آلکالی ( فرایندی صنعتی که برای الکترولیز نمک (NaCl) استفاده می‌شود) بوده است.

این عضو کنوانسیون «میناماتا» در ادامه گفت: ایران نتوانسته است کمک‌های مالی را که به بسیاری از کشورهای عضو کنوانسیون داده شده، دریافت کند. این موضوع دلایل دیگری دارد و درکنترل کنوانسیون «میناماتا» نیست.

به گزارش ایسنا، در این جلسه رضا نجفی - مدیر کل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه - نسبت به سیاست‌های خصمانه علیه ایران و تأثیر این سیاست‌ها در دریافت تسهیلات مالی صندوق «جف» انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، کنوانسیون «میناماتا» با هدف کنترل عنصر جیوه و آسیب‌های ناشی از آن در مرداد ماه سال ۹۶ در سطح بین‌المللی لازم‌الاجرا شد و الحاق ایران نیز یک ماه بعد به طور رسمی به این کنوانسیون محقق شد.

به گزارش ایسنا، عادل جهانخواه -عضو اداری کنوانسیون میناماتا- در این سمینار اظهار کرد: هر کشوری که عضو کنوانسیون میناماتا شود باید حداکثر پنج سال بعد از عضویت میزان منابع انتشار جیوه خود را فهرست‌بندی کند تا بر این اساس منابع آلوده‌کننده و انتشار جیوه مشخص شود.

جهانخواه گفت: رهاسازی جیوه در طبیعت موجب نفوذ آن در خاک و آب شرب می‌شود بنابراین موضوع بسیار با اهمیتی است و باید قوانین کنترل‌کننده روی آنها لحاظ و با دقت رعایت شود.

عضو اداری کنوانسیون میناماتا با اشاره به ضرورت توجه ویژه به پسماندهای جیوه تاکید کرد: اقدامات مناسب باید در هر کشوری در راستای کنترل جیوه و انتشار آن در طبیعت صورت گیرد.