کد خبر : 182794 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ بهمن - 16:59
یک عضو کمیسیون اقتصادی: مشکلات اقتصادی کشور با بگیر و ببند حل نمی‌شود یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات اقتصادی کشور راهکار اقتصادی متمرکز منظم از بالا هدایت شده نیاز دارد و با ابزار بگیر و ببند جواب نمی‌دهد.

نوآوران آنلاین- صفرعلی اسماعیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به جای خالی رسانه و خبرنگاران به عنوان رکن چهارم دموکراسی در کشور اظهار کرد: در همه کشورها قوه چهارمی به نام قوه مطبوعات وجود دارد اما جای این قوه در کشور ما خالی است بنابراین نیازمند تقویت رسانه و خبرنگاران است.

وی با بیان اینکه دنیا به توسعه پایدار توجه می‌کند، افزود: انسان و محیط زیست از ارکان توسعه پایدار است و در این میان مطبوعات نقش مهمی در امر آموزش انسان دارند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه محیط زیست در کشور شدیداً در خطر قرار دارد، تصریح کرد: استان مازندران به علت محاصره بودن در بین کویر از جمله ترکمنستان و سمنان در خطر بیشتری قرار دارد.

نماینده مردم نور و محمودآباد، تصمیم گیری درخصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان را یکی از بدترین تصمیمات عنوان کرد و گفت: معمولاً باد در این منطقه از سمت شمال به جنوب می‌وزد و رطوبت را از دریا به سمت جنگل‌های مازندران هدایت می‌کند و در صورتی که آب دریای خزر کم شود شن و ریزگردها وارد این سرزمین شده و باعث خشکسالی شدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوضچه دریای خزر بسته است و نمک آن خطرات زیادی به همراه دارد، تاکید کرد: به هیچ عنوان اقتصادی نیست که از ۲۶ عمق دریا آب گرفته شود و به بیش از ۲ هزار متر در سمنان با ۶ مرحله پمپاژ آب انتقال یابد بنابراین هزینه تمام شده آب بسیار زیاد است که سوبسید بالایی را به همراه دارد، بنابراین انتقال آب خزر کاری غیر کارشناسی، غیراقتصادی، غیر منطقی و مخالفت با محیط زیست است.

نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد آب دریای خزر را منتقل کنند.

اسماعیلی در ادامه در خصوص وضعیت اقتصادی کشور گفت: تا زمان اجرای برجام اقتصاد کشور در حال توسعه و پیشرفت بود و رشد اقتصادی خوبی داشتیم اما از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد برخلاف نظر بسیاری که فکر می‌کردند مشکلی پیش نخواهد آمد، زیرساخت‌های اقتصادی کشور دچار مشکل شدند.

وی نقدینگی در کشور را یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و عنوان کرد: دولت باید نقدینگی را به سمت تولید ببرد اما نمی‌تواند این کار را انجام دهد زیرا به بانک‌ها، پیمانکاران و صندوق‌ها ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است و فروش اوراق یکی از بدترین تصمیمات در این زمینه خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای دولتی که ۸۰۰ هزار میلیارد بدهی دارد مدیریت کردن بحران کار سختی است بنابراین همه باید کمک کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طرز عملکرد بانک‌ها را در کشور به عنوان سومین مشکل اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: بانک‌ها در همه کشورها کار بانکداری می‌کنند اما در کشور ما بنگاه داری می‌کند و کسی هم نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.

اسماعیلی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم  بانکها را به سمت وظیفه اصلی بانک‌ها که بانکداری است ببریم و از بنگاه داری خارج کنیم در اقتصاد ما این اتفاقات خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی کشور راهکار اقتصادی متمرکز منظم از بالا هدایت شده نیاز دارد و با ابزار بگیر و ببند جواب نمی‌دهد.

نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب سه سال است که اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده اند اما به دلیل خراب بودن زیرساخت‌های اقتصادی این امر تاکنون محقق نشده است.

اسماعیلی با بیان اینکه شرایط فعلی کشور بسیار سخت و دشوار است، ادامه داد: در صورتی که مقاومت کنیم و از منابع داخلی به درستی استفاده شود و در سیاست خارجی نیز هرکسی دخالت نکند می‌توان آمریکا و سایر دشمنان را در بحث تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شکست داد.