کد خبر : 182773 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ بهمن - 13:35
توصیه سردبیر برنامه تلویزیونی «این.ج.ا»: به مخاطبانتان نزدیک شوید سردبیر برنامه «این.ج.ا» معتقد است که هر برنامه‌ای برای هر مخاطبی که تهیه می‌شود باید تلاش کند که خود را به جهان ذهنی مخاطب و مسائل او نزدیک کند؛ زیرا او با ذهن خالی رو به روی تلویزیون نمی‌نشیند و قطعاً سوالاتی دارد و با مسائلی درگیر است.

نوآوران آنلاین- مصطفی غفاری در گفت‌وگو با ایسنا درباره برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیون با بیان مطالب بالا گفت: هر چه موضوعات و مسائل برنامه به مردم نزدیک‌تر باشد و زبان‌مان؛ یعنی انتخاب واژگان و زاویه دید خود را به مخاطب نزدیک کنیم، بهتر است. همچنین واکنش نشان دادن به برخی مسائل روز در قالب‌های انتخاب موضوع، گفت‌وگو و مهمان در این نوع برنامه‌ها مؤثر است.

سردبیر «این. ج. ا» درباره این برنامه که از شبکه چهار سیما به روی آنتن می‌رود، بیان کرد: ایده اصلی برنامه مبتنی بر این است که بین مردم و نظام حکمرانی کشور یک سری مسائل وجود دارد که باید درباره آن‌ها فکر و سعی کنیم با شفافیت و صراحت بیشتر حرف بزنیم؛ البته این مسائل نباید دچار نوسانات غیرمتعارف سیاسی شود. ما عادت داریم که در فضای انتخابات، مسائل کلان کشور را به ابزار رقابت تبدیل کنیم، بدون اینکه نتیجه مطلوب گرفته شود. البته به نظر می‌رسد مسائل کلان حساس و کاملاً عینی است.

او ادامه داد: این مسائل در کشور ما باید حل شود و ریشه‌های آن به سیاست‌گذاری‌ها برمی‌گردد. همچنین نیاز است که بین مردم و حاکمیت درباره این مسائل گفت‌وگویی شکل بگیرد. ما سعی کردیم در برنامه این. ج. ا به این مسائل بپردازیم و مباحث نظری و مباحث سطحی نداریم، هر چند که افرادی با دیدگاه سیاسی و فکری مختلف را به برنامه دعوت می‌کنیم. در واقع موضوعات انتزاعی، اندیشه‌ای و روزمره سیاسی هم نیست؛ موضوعاتی است که به عنوان یک مساله در ذهن جامعه و دستور کار حکومت قرار دارد که باید درباره آن فکر و گفت‌وگو شود. فرم گفت‌وگو محور برنامه به همین دلیل انتخاب شده است.

سردبیر برنامه این. ج. ا بیان کرد: تعداد برنامه‌های گفت‌وگو محور زیاد شده و دیگر به عنوان یک مزیت رقابتی و نسبی حساب نمی‌شود اما برای هدفمان باید این فرم را انتخاب می‌کردیم و به گفت‌وگو نیاز بود تا با زوایای دید مختلف درباره موضوعات حرف زده شود و در گفت‌وگو به نتیجه برسیم. همچنین باید این بحث‌ها حلاجی، طرح و به رسمیت شناخته شود زیرا گاهی برخی مسائل را انکار می‌کنیم یا به شکل سطحی به آن می‌پردازیم. ما برای اینکه در برنامه پرده‌ها را کنار بزنیم و به هدف برسیم، فرم گفت‌وگو محور را رعایت می‌کنیم. برای مثال زمانی که از دو زاویه دید اصلی، آکادمیک و اجرایی به مسائل نگاه شود، بهتر طرح خواهد شد و مخاطب بینش بهتری حاصل می‌کند.

او با اشاره به موضوعات طرح شده در برنامه «این. ج. ا» اظهار کرد: حکمرانی یک قلمرو مطالعاتی و ادبیاتی دارد که مباحث آن مانند شفافیت، کارآمدی، پاسخگویی و… در دستور کارمان بوده است. همچنین گاهی یک سری مسائل روز مطرح می‌شود که در اخبار می‌بینیم. ما سعی کردیم بین ادبیات حکمرانی و مسائلی که جامعه به آن ابتلاء دارد، حرکت کنیم. شاید بخشی از موضوع خود را هم از فضای مجازی دریافت کنیم و بخش دیگر مباحث جاری کشور باشد. گاهی هم کشور با یک سری مسائل درگیر است که با مطالعه یا مشورت نخبگان به آن رسیده‌ایم و سعی می‌کنیم که آن را طرح کنیم؛ البته ممکن است ابتدا به ساکن در نظر مردم مساله نباشد اما سعی می‌کنیم طوری آن را بازگو کنیم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند و مخاطب بفهمد.

غفاری درباره دعوت از مهمانان این برنامه خاطرنشان کرد: ملاک‌های متفاوتی در این راستا داریم اما سعی می‌کنیم چند نکته را رعایت کنیم؛ اختلاف نظر، دیدگاه و سلیقه در طرح نوع مباحث را در نظر می‌گیریم. حتی گاهی برای موضوعی که مورد اجماع ملی است، مهمانان را در دو لایه اجرایی و علمی دعوت می‌کنیم. همچنین مهمانانمان باید حضور رسانه‌ای خوب، گفتار و نمای رسانه‌ای داشته باشند، اهل گفت‌وگو باشند و بتوانند دیدگاه مخالف خود را بگویند. کسی که به برنامه دعوت می‌کنیم باید صلاحیت آن حوزه را داشته باشد؛ یعنی متخصص، صاحب‌نظر و باتجربه باشد.

او درباره مجری این برنامه بیان کرد: اگر می‌خواستیم مجری مشهوری را برای برنامه‌مان انتخاب کنیم با این آسیب مواجه می‌شدیم که برنامه زیر بلیت آن فرد تعریف شود بنابراین می‌خواستیم زیر سایه مجری نباشیم. برای اینکه بتوانیم بگوییم یک برنامه جدید هستیم از یک مجری گمنام استفاده کردیم اما محمد لسانی مجری توانمندی از لحاظ دانش ارتباطاتی و رسانه‌ای است.

غفاری در پایان گفت: این برنامه به تهیه‌کنندگی آقای اکبرزاده در دو فصل ۱۳ قسمتی تهیه شده و فصل دوم برنامه تا پایان اسفند ماه روی آنتن می‌رود. ممکن است سال بعد با فصل جدید و تغییرات به روی آنتن برویم.