کد خبر : 182731 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ بهمن - 10:59
مشاور وزیر آموزش و پرورش گلایه کرد عدم پخش تبلیغات تلویزیونی «سینا» علی‌رغم پرداخت هزینه‌ آگهی مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بالغ بر پنج میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر ثبت شده در پلتفرم «سینا» داریم گفت: کلیه فرهنگیان آموزش‌های ضمن خدمت را از طریق همین بستر دریافت می‌کنند. همچنین بسیاری سرویس‌های دیگر که دانش‌آموزان به آن نیاز دارند، در این بستر ارائه شده که شبکه اجتماعی تعاملی از این جمله است.

نوآوران آنلاین- محمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رسانه تعاملی «سینا» توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: مباحث بسیاری در باره این پروژه مطرح است. آموزش و پرورش سال‌های سال بود که در حوزه فضای مجازی حالت تدافعی داشته و ابتکار نداشت و انفعالی برخورد می‌کرد.

وی افزود: در پروژه سینا آموزش و پرورش با برنامه راهبردی وارد شد و کل بحث فضای مجازی را به صورت یک پلتفرم دید که برای فرهنگیان، اولیا، دانش آموزان و سایر ذینفعان خدمات مختلفی دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه آموزش و پرورش در این پروژه به دنبال آن بود که نیازهای دانش‌آموزان در فضای مجازی را پاسخ بدهد و سرویس دهی مناسبی برای آنها داشته باشد گفت: در واقع هدف این بود که بستری را فراهم کنیم و حتی بخش خصوصی که همواره می‌گفت صاحب محتواست و می‌خواهد در قالب کسب و کار منطقی ارائه دهد را وراد میدان کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه آموزش و پرورش تمام سیستم‌های خدمات رسانی موجود را در این اپلیکیشن یکپارچه کرده است گفت: این پروژه نیازمند سرمایه گذاری سنگینی بود. از سال‌ها قبل به ذهن می‌رسید که باید اقدام جدی کرد اما مشکلات مالی بسیاری وجود داشت و ارائه چنین سرویسی هزینه بر بود و امکان نداشت. بنابراین طبق مدلی با بخش خصوصی وارد عمل شده و مجوز فعالیت به آنها داده شد.

وی افزود: در واقع آموزش و پرورش با سازمان تبلیغات تفاهم نامه‌ای منعقد کرد و سازمان تبلیغات نیز قرارداد کار را با دو شرکت همراه اول و توسکا بست. اپلیکیشن سینا جدای از «روبیکا» است و فقط روی بستر روبیکا سوار شده است. اگر قرار بود خودمان این بستر را فراهم کنیم باید میلیاردها تومان هزینه می‌کردیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کلیه فرهنگیان آموزش‌های ضمن خدمت را از طریق همین بستر دریافت می‌کنند اظهار کرد: همچنین بسیاری سرویس‌های دیگر که دانش‌آموزان به آن نیاز دارند ارائه شده که شبکه اجتماعی تعاملی از این جمله است؛ یک شبکه اجتماعی کاملاً کنترل شده و معین که مدارس زیرنظر اولیا و مدیران گروه‌های خود را در آن تشکیل می‌دهند.

اسماعیلی ادامه داد: یکی از نمایندگان مجلس در جایی بیان کرده بود که آموزش و پرورش فرهنگیان را وادار می‌کند تا آموزش ضمن خدمت ببینند؛ در حالی که باید برای خرید بسته‌های اینترنتی گران قیمت هزینه کنند. این مسئله صحت ندارد و استفاده از این اپلیکیشن رایگان است و هزینه‌ای برای کاربران ندارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر پنج میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر ثبت شده در این اپلیکیشن داریم گفت: از این تعداد حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر فعال هستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به امنیت اطلاعات روی این بستر گفت: ما به جز اطلاعات دانش‌آموزی اطلاعات دیگری از کاربر دریافت نمی‌کنیم. همچنین تست‌های حفاظتی و امنیتی برای این پلتفرم انجام شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: اکنون بستر آماده است و به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید تبلیغ کنیم تا خانواده‌ها بیشتر با آن آشنا شوند. اما متأسفانه به نظر می‌رسد علیرغم پرداخت هزینه آگهی‌ها، جلوی تبلیغات پلتفرم سینا را در صداوسیما گرفته‌اند و علت آن اعمال فشار و ناراحتی برخی مؤسسات کنکوری است که از چندی پیش تبلیغاتشان در صداوسیما طبق دستوری محدود شده و به تبع آن درآمدهای ناشی از تبلیغات نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها آماده است و در حال آماده سازی محتوا هستیم گفت: قطعاً خدمات روز بروز بیشتر می‌شود. یکی از اثرات مهم پروژه سینا تحقق موضوع عدالت آموزشی است که از این بستر می‌توان ارائه مفاهیم آموزشی با کیفیت را همانند شهرهای بزرگ، به نقاط محروم کشور نیز توسعه داد.