کد خبر : 182475 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن - 14:26
بیان احساسات کودکانه به زبان هنر اینجا هم یک نمایشگاه است، اما کمی‌ متفاوت‌تر؛ پا که به محوطه نمایشگاه می‌گذارید وارد دنیای کودکانه‌ای می‌شوید که پر از رنگ است. از نقاشی‌های روی دیوار گرفته تا عکس‌ها و مجسمه‌ها و صنایع دستی، همگی کار کودکان هنرمند از سراسر کشور است.

نوآوران آنلاین- راهروی نمایشگاه با آثار سفال و صنایع دستی کودکان پُر شده است و در ادامه به نقاشی‌ها، عکس‌ها و خوشنویسی‌ها می‌رسیم. این نمایشگاه قطعاً همانند سایر نمایشگاه‌های هنری حرفه‌ای و قیمتی نیست، اما می‌تواند نویدبخش آینده هنری خوبی برای کودکان و نوجوانان باشد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو سال گذشته در مراکز خود اقدام به آموزش کودکان و نوجوانان در عرصه هنرهای تجسمی کرده و حالا برگزیدگان آنها را در نمایشگاهی ارائه کرده است.

محمدرضا زمردیان _ معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس جشنواره _ درباره اهداف برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده کودکان و نوجوانان هنرمند به ایسنا می‌گوید: به طور کلی جشنواره‌هایی که در کانون برگزار می‌شود، صرفاً جشن نیستند و یک فرایند هستند. جشنواره هنرهای تجسمی هم فرآیند دو سال کار کانون است که خروجی آن از طریق جشنواره قابل رؤیت است.

او با بیان اینکه «این جشنواره‌ها برای ما جنبه رقابتی ندارد و بیشتر برای ارائه آثار است»، ادامه می‌دهد: به عنوان مثال ما در جشنواره تجسمی کانون که نزدیک به ۳ هزار اثر از کل کشور به دستمان رسیده، به دنبال معرفی نفرات اول، دوم و سوم نبودیم و سعی کردیم برگزیدگان، تقدیری‌ها و دیپلم افتخاری‌ها را معرفی کنیم.

زمردیان خاطرنشان می‌کند: ما تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی انجمن‌های تخصصی همانند تئاتر نوجوانان، سرود، سینماگران، قصه‌گوی، عکاسی و صنایع دستی که امسال برای نخستین بار راه‌اندازی شده‌اند، استعدادها را شناسایی و در قالب انجمن‌ها، مهرواره‌ها و جشنواره‌ها زمینه پرورش و ظهور این استعدادها را فراهم کنیم. در واقع انجمن‌ها برای این است که کسانی که در کارگاه‌های ما هنری را یاد گرفته‌اند یا از نظر ادبی تحت آموزش بوده‌اند، رها نشود و بتوانند در قالب انجمن‌ها تخصصشان را دنبال کنند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه «تمام فعالیت‌های کانون برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مهارت‌های زندگی است»، درباره آینده هنری این کودکان می‌گوید: هدف اصلی ما آموزش زندگی و انجام کارهای گروهی است. طبیعتاً در خلال این جشنواره‌ها وقتی آثار و چهره‌های برتر معرف شوند، خود به خود مسیرشان را پیدا می‌کنند و سایر نهادهای فرهنگی نیز به سراغ آنها می‌روند. کما اینکه برخی از بزرگان تئاتر، ادبیات و شعر کشور زمانی در کانون بوده‌اند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کانون توجهی به کودکان و نوجوانان بخش‌های محروم کشور نیز دارد؟ توضیح می‌دهد: بیش از هزار مرکزی که در سراسر کشور داریم، مراکز پستی که با بچه‌های مناطق محروم ارتباط دارند و مراکز سیاری که در روستاها کار ترویج کتاب‌خوانی را انجام می‌دهند، با بچه‌های نقاط مختلف کشور در ارتباط هستند و بخشی از آثاری که برای این جشنواره به دست ما رسید از کودکان روستایی و کودکان کمتر برخوردار بوده است.

سودابه امینی، دبیر این نمایشگاه نیز در سخنانی درباره هدف از برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه این نبوده که حتماً بچه‌ها را هنرمند و با تکنیک‌های هنری آشنا کنیم؛ گرچه اینها نیز از ملاک‌های ما محسوب می‌شد، اما مهمترین موضوع این است که بچه‌ها تمرین بیان خویشتن را به زبان هنر یاد بگیرند، بتوانند احساساتشان را به زبان هنر بیان کنند و بدانند زبان دیگری به جز کلمات وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: هدف ما این بود کودکان از این طریق زندگی را تمرین کنند و این محتوا در آثار بچه‌های در بخش‌های بخش‌های عکاسی، صنایع دستی، خوشنویسی، نقاشی و سفال دیده می‌شود. همچنین جشن‌هایی را در استان‌ها به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب خواهیم داشت که در این مراسم از برگزیدگان هر استان به همراه مربیانشان تقدیر می‌کنیم.

امینی درباره آینده هنری برگزیدگان این جشنواره نیز می‌گوید: همه برگزیدگان عضو انجمن هنرهای تجسمی می‌شوند، می‌توانند در کارگاه‌های هنری استان‌ها شرکت کنند و کارت عضو انجمن هنرهای تجسمی نیز به آنها داده می‌شود.