کد خبر : 181558 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن - 15:30
مشاور عالی رئیس اتاق ایران در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کرد: اقتصاد ایران تاب شوک‌های جدید را ندارد آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- مشکلات اقتصاد ایران تا جایی عمیق شده است که هرگونه تغییری و یا در پیش گرفتن سیاستی بدون در نظر داشتن عواقب آن تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. متأسفانه در اقتصاد ایران تصمیمات معمولاً کارشناسی نشده اتخاذ می‌شود که این امر زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات شده است. اقتصاد ایران اکنون به وضعیتی دچار شده است که بسیاری آن را به جنگ اقتصادی و بحران تشبیه می‌کنند. در همین خصوص به گفت‌و‌گو با احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 

* به نظر شما با توجه به سفرهای مردم که هر روز خالی تر از قبل می شود باید دولت چه اقداماتی انجام دهد؟

افزایش غیرعادی نرخ ارز که همه پارامترها حتی کالاهای اساسی را تحت تاثیر خود قرار داد موجب شد تا دولت در شرایط کنونی سفره های مردم و معیشت شان را در اولویت برنامه ریزی های اقتصادی قرار دهد. متاسفانه دولت ها معمولاً بودجه بخش های عمرانی را در اولویت قرار می دهند و نسبت به افزایش آن اقدام می‌کنند که در چنین شرایطی باید گفت این امر مشکلی از اقتصاد رفع نمی‌کند؛ از این رو ضروری است که دولت بر بحث سلامت و تعذیه و آموزش نسل جوان تدابیری بیاندیشد. بخش خصوصی انتظاری از دولت ندارد، اما در شرایطی که دولت با کسری بودجه و کمبود منابع مالی مواجه است فشارهای بی دلیل به اندک واحدهای صنعتی باقیمانده موجب بروز مشکلاتی حاد می‌شود. در حال حاضر متاسفانه بخشنامه های جدید برای صادرات و واردات تصویب می شود و هر روز قوانین جدیدی برای شان تصویب می شود و بیشتر در فشار قرار می‌گیرند و امکان فعالیت برای شان محدودتر می شود. در کشور ما همواره بخش های تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه بودند و در شرایط کنونی نیز نوسانات نرخ ارز که ماه های قبل شاهدش بودیم، اتفاقات بسیار بدی را برای این بخش رقم زد. باید شرایط به گونه ای باشد که با کمک بخش های تولیدی و صادرات محصولات شان از پیچ خطرناکی که گریبان اقتصاد ایران را گرفته است عبور کنیم. به اعتقاد من دولت باید بر پارامترهای مهم اقتصادی همچون معیشت مردم و تامین انتظارات جامعه بیشتر تمرکز کند.

 

* این روزها برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که در سال آینده با کسری بودجه موجه خواهیم بود. در چنین شرایطی شما توصیه می کنید که کدام بخش های اقتصادی در بودجه مورد توجه قرار گیرند؟

بودجه برای واحدهای نیمه تمام و پروژه های عمرانی در نظر گرفته می شود که به نظر من باید هیچ پروژه ای در چنین شرایطی آغاز نشود؛ چراکه کسری بودجه کاملاً مشخص است. هدف از تصویب بودجه کنار هم قرار دادن اعداد و ارقامی به صورت دکور نیست و باید هزینه کردها به نحوی تعیین شوند که در عمل قابلیت اجرا و تحقق داشته باشند. باید همه تلاش های مسؤولان با این هدف باشد که صادقانه و بسیار شفاف عمل کنند و براساس میزان درآمدهای قطعی، هزینه ها را تامین کنند تا با مشکل مواجه نشویم.

 

* به نظر شما تا چه اندازه ضروری است که افزایش حقوق و دستمزدها به‌ویژه در شرایطی که شاهد گرانی چندین برابری قیمت اقلام مصرفی مردم هستیم متناسب با تورم باشد؟

در قانون شورای عالی کار چنین تصویب شده است که هر سال به اندازه تورم باید حقوق‌ها افزایش یابد، اما متاسفانه در عمل نتوانسته‌ایم براساس این قانون حرکت کنیم و همواره میزان حقوق و دستمزدها کمتر از نرخ تورم بوده است و به همین دلیل کارگران همواره با مشکل مواجه بودند. در سال آینده به نظر می رسد با توجه به کسری بودجه ای که شاهد خواهیم بود در سال آینده معیشت خانوارها با مشکلات بسیاری مواجه شود؛ از این رو ضروری است که دولت اقدام به افزایش حقوق ها به نحوی کند که تورم را به دنبال نداشته باشد و درصدد جبران کمبودهای مردم کند؛ چراکه اقتصاد ایران دیگر تاب شوک های جدید را ندارد و باید زمینه ای ایجاد شود که مشکلات به پایین ترین حد ممکن برسد.