کد خبر : 180782 تاریخ : ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي - 17:04
از احتمال حذف طرح ترافیک خبرنگاران تا پیشنهاد ارایه کارت‌های اعتباری به‌تازگی موضوع اختصاص طرح ترافیک به خبرنگاران در سال ۹۸ حاشیه‌ساز شده و اظهاراتی پیرامون حذف این طرح برای سال آتی و جایگزینی آن با تسهیلات دیگر مطرح شده است، اما پیگیری‌های ایلنا حاکی از آن است که هیچ توافق قطعی در این‌باره نشده و فقط راهکارهایی پیشنهاد شده و تصمیم‌گیری قطعی موکول به آینده شده است.

نوآوران آنلاین- به‌ تازگی زمزمه‌هایی در خصوص حذف طرح ترافیک خبرنگاری در سال ۹۸ و جایگزینی آن با برخی تسهیلات مطرح شده‌است. گفته می‌شود، در جلسه‌ اخیر کارگروه فرهنگ و رسانه شورای شهر این پیشنهاد از سوی برخی مدیران خبرگزاری‌ها مطرح شده که طرح ترافیک خبرنگاری حذف شود و به جای آن کارت اعتباری ۵/ ۱ تا ۲ میلیونی برای تردد با وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی به خبرنگاران تعلق گیرد، اما پیگیری‌ها حاکی از این است، هیچ توافق قطعی در این باره نشده و فقط راهکارهایی پیشنهاد شده و تصمیم‌گیری قطعی موکول به جلسات بعدی شده است، ضمن اینکه مدیران رسانه‌ها بر برخورداری خبرنگاران از طرح ترافیک برای انجام وظایف و ماموریت‌های خود در سطح شهر تاکید و این پرسش را طرح کرده‌اند، مگر چه تعداد طرح ترافیک به خبرنگاران واگذار می‌شد که حالا بخواهند آنان را از این امکان محروم کنند؟!

تمایل رسانه‌ها به طرح ترافیک نه کارت بلیت

محمد علیخانی (رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پیشنهاد جایگزینی طرح ترافیک خبرنگاران با کارت بلیت حمل و نقل عمومی‌ و تاکسی، گفت: تاکنون بیشتر رسانه‌ها متقاضی مجوز طرح ترافیک بودند، اما اگر پیشنهادی مطرح شده باشد، قابل بررسی است و نمی‌توان پیش از بررسی با آن مخالفت و موافقت کرد. با این حال، اگر قرار باشد به خبرنگاران کارت بلیتی داده شود که علاوه بر قابلیت تردد با اتوبوس و مترو، شامل تردد با تاکسی هم بشود، نیاز به اعتبارات داریم و باید محل تامین اعتبار آن مشخص شود و سوال این است آیا شهرداری توان چنین کاری را دارد؟ بعید می‌دانم دیدگاه همه خبرنگاران، رسانه‌ها و مدیران آنها این باشد که طرح ترافیک رسانه‌ها باید اینگونه جایگزین شود.

وی با اشاره به زمانی که در سازمان ترافیک مسئولیت داشت، بیان کرد: توزیع طرح‌ ترافیک را در آن زمان به خود سازمان‌ها واگذار می‌کردیم، به طور مثال توزیع طرح ترافیک پزشکان را به سازمان نظام پزشکی واگذار می‌کردیم تا ببینند کدام پزشک برای دریافت آن محق‌تر است، یا توزیع طرح ترافیک برای آژانس‌ها با مسئولیت اتحادیه خودشان انجام می‌شد؛ ضمن اینکه اگر تخلفی وجود داشت، اقدامات لازم را انجام می‌دادیم.

او درباره توزیع طرح ترافیک خبرنگاری در سال ۹۷ گفت: در این حوزه دچار مشکلاتی هستیم و باید گفت مصوبه شورای شهر به طور کامل اجرا نشده است. قرار بود براساس مصوبه، یک کمیسیون متشکل از نماینده وزارت ارشاد، کمیسیون عمران و حمل و نقل و ... تشکیل شود و برگزارکننده آن هم معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باشد، اما این کار انجام نشده است.

وی با اشاره به دومین تخلف معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در زمینه طرح ترافیک خبرنگاری اظهار کرد: قرار بود نام خبرنگار، رسانه و تاریخ صدور مجوز در سایت منتشر شود، اما نام رسانه را اعلام نکرده‌اند که این خلاف مصوبه و آیین‌نامه اجرایی است. در حال حاضر مشخص نیست، کدام رسانه چند مجوز طرح ترافیک یا کارت بلیت دریافت کرده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حذف نقش رسانه‌ها و وزارت ارشاد در توزیع طرح ترافیک درست نیست، گفت: متاسفانه امسال چنین کاری انجام شد. البته نمی‌گوییم کاری که سابق بر این انجام می‌شد، بدون اشکال بود، اما به خاطر برخی موارد نادرست، نباید همه فرایند را حذف کنیم و تصمیمات را به برخی اشخاص در سازمان ترافیک واگذار کنیم تا به طور سلیقه‌ای در رابطه با توزیع طرح ترافیک تصمیم‌گیری کند. با این کار، احتمال خطا بالا می‌رود و بعد وقتی از آنها می‌خواهیم نام رسانه گیرندگان طرح را اعلام کنند، می‌ترسند؛ چراکه می‌دانند توزیع طرح را به درستی انجام نداده‌اند. ما می‌دانیم مقاومت آنها برای اعلام نام رسانه به دلیل همین اشکال است.

علیخانی با تاکید بر اینکه امسال شکایات زیادی از ناحیه خبرنگاران در مورد طرح ترافیک دریافت کردیم، گفت: مواردی از شکایت حاکی از این بود که به برخی خبرنگاران به دلیل انتقاد از فلان مسئول یا نهاد طرح داده نشده است. متاسفانه اینها اقدامات زشتی بوده که انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تک تک تخلفات مورد پیگیری قرار می‌گیرد. علاوه بر شورای شهر تهران دستگاه‌های نظارتی دیگری همچون سازمان بازرسی کل کشور هم وجود دارند و اینگونه نیست که افراد تخلفات را مرتکب شوند و بعد با یک استعفا از پشت میز برخاسته و بروند.

پیشنهاد یک خبرگزاری برای حذف طرح ترافیک خبرنگاری

محسن پورسیدآقایی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) در خصوص زمزمه‌هایی که پیرامون حذف احتمالی طرح ترافیک خبرنگاری مطرح شده است، گفت: من حداقل پیشنهاد مکتوب یکی از خبرگزاری‌ها پیرامون این موضوع را دیده‌ام.

وی در خصوص جلسه‌ای که 17 دی ماه در کارگروه فرهنگ و رسانه شورای شهر در این رابطه برگزار شد، اظهار داشت: از آن جلسه اطلاع ندارم، اما موضوع به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا و جمعی از خبرنگاران، انجمن‌های صنفی و نمایندگان وزارت ارشاد واگذار شده است تا بررسی و در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مخالفت بسیاری از رسانه‌ها با حذف طرح ترافیک، گفته شده پیشنهاد جایگزینی طرح با کارت اعتباری استفاده از تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی‌از سوی مدیران خبرگزاری‌ها مطرح شده است، گفت: من حداقل پیشنهاد یکی از خبرگزاری‌ها را که به صورت مکتوب ارسال شده بود، دیدم که البته به حذف طرح خبرنگاری اشاره نکرده بود، اما در آن اشاره شده بود که به خبرنگاران بُنی تعلق گیرد تا با آن از وسایل حمل و نقل عمومی‌و ... استفاده کنند.

پیشنهاد اختصاص کارت‌های اعتباری ۱/۵ تا ۲ میلیونی به خبرنگاران

علی پیرحسین‌لو (مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) نیز در این باره به ایلنا گفت: در جلسه‌ کارگروه فرهنگ و رسانه که با موضوع طرح ترافیک برگزار شد، برخی از اعضا معتقد بودند؛ طرح ترافیک خبرنگاران باید از سال ۹۸ حذف شود و شیوه‌هایی را برای جایگزینی این طرح پیشنهاد می‌کردند که مهم‌ترین آنها پیشنهادهایی بود که از سمت مدیران برخی خبرگزاری‌ها مطرح شده و با رویکرد اختصاص کارت‌های اعتباری به خبرنگاران برای استفاده از اتوبوس، مترو و تاکسی همراه بود. در این پیشنهاد سازوکاری مطرح شده که خبرنگاران با این کارت‌ها بتوانند علاوه بر اتوبوس و مترو، از تاکسی نیز برای رفتن به حوزه‌های خبری استفاده کنند. البته چنین برنامه‌ای نیاز به تدارکات اجرایی دارد که الان موجود نیست، ولی درصورت تصویب، مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد. در حال حاضر این پیشنهاد که از سوی مدیران برخی خبرگزاری‌ها مطرح شده، مهم‌ترین جایگزین مطرح برای شکل فعلی طرح ترافیک خبرنگاری محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد دیگری که برای جایگزینی طرح ترافیک خبرنگاران در این جلسه مطرح شد، افزایش تعداد کارت‌بلیت‌های استفاده از حمل و نقل عمومی‌در راستای تشویق به استفاده کمتر از خودروی شخصی بود. همچنین اعطای یارانه ریالی مستقیم به رسانه‌ها توسط شهرداری نیز پیشنهاد دیگری بود که برای جایگزینی طرح ترافیک خبرنگاران مطرح شد.

پیرحسین‌لو در ادامه گفت: اما در نهایت افراد اذعان داشتند توزیع طرح ترافیک در سال ۹۷ عادلانه‌تر از سال‌های پیش بوده و اشکالات کمتری به آن وارد بوده است؛ به همین دلیل اغلب تاکید می‌کردند که می‌توان بدون یک تغییر اساسی، همین طرح ترافیک فعلی را اصلاح کرد. مثلا یک پیشنهاد این بود که رسانه‌هایی که به هر نحوی از بودجه و امکانات دولتی و عمومی‌استفاده می‌کنند، طرح ترافیک خبرنگاری دریافت نکنند و طرح با تخفیف صرفا به رسانه‌های بخش خصوصی تعلق گیرد.

مخالفت‌های بسیار با حذف طرح ترافیک خبرنگاری

زهره آشتیانی (دبیر کارگروه فرهنگ و رسانه شورای شهر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در این جلسه بخشی از پیشنهادات مبنی بر حذف طرح ترافیک برای رسانه‌ها در سال آینده و جایگزینی آن با کارت اعتباری برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی کارپینو بود که ذیل تاکسیرانی شهرداری تهران فعالیت می کند. حاضران این مورد را پیشنهاد کردند که به خبرنگاران یک کارت اعتباری با شارژ 5/1 تا 2 میلیونی اختصاص یابد. البته مخالفت‌های زیادی با حذف کامل طرح ترافیک خبرنگاری شد و خود ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز مخالف حذف کامل این طرح هستیم.

‎وی افزود: پیشنهاد دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که رسانه‌ها به دو دسته رسانه‌های خصوصی و رسانه‌های غیرخصوصی تقسیم شوند. دلیل این کار هم این بود که بیشتر رسانه‌های غیرخصوصی توان مالی مناسب و واحدهای حمل و نقل ندارند و خبرنگارانشان از ماشین شخصی استفاده نمی‌کنند. در این راستا یک پیشنهاد این بود که به تعداد خبرنگاران رسانه‌های خصوصی به آنها کارت اعتباری بدهیم و پیشنهاد دیگر این بود که این کارت‌های اعتباری 50 درصد هزینه رسانه‌های بخش خصوصی را شامل شوند و در عوض به خبرنگاران آنها تعداد کمتری مجوز طرح ترافیک داده شود.

‎آشتیانی در ادامه اظهار داشت: پیشنهاد دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که براساس رتبه‌بندی که وزارت ارشاد از رسانه ها انجام داده، مثلا به سه دهک پایین رسانه‌ها طرح ترافیک داده نشود و به آن دسته که رتبه بالاتری دارند، طرح ترافیک داده شود.

‎دبیر کارگروه فرهنگ و رسانه شورای شهر گفت: در جلسه قبلی این مورد هم مطرح شد که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران مرجع احراز هویت خبرنگاران و وزارت ارشاد، از طریق رتبه‌بندی مرجع احراز هویت رسانه‌ها قرار گیرد.

‎وی با بیان اینکه قرار است چهارشنبه هفته بعد در کارگروه رسانه درخصوص طرح ترافیک خبرنگاری تصمیم‌گیری شود، عنوان کرد: قرار شده در این یک هفته مدیران رسانه‌ها از همکاران خود نظرخواهی کنند. ضمنا قرار است فراخوانی داده شود تا مدیران مسئول رسانه‌ها یا خبرنگارانی که ایده‌ای در مورد توزیع عادلانه‌تر طرح ترافیک و تسهیلات دارند، به صورت مکتوب یا از طریق رسانه خود یا با حضور در جلسات ما نظر خود را اعلام کنند. البته ممکن است هفته بعد نیز به این نتیجه برسیم که برای تصمیم‌گیری نیاز به فرصت بیشتری داریم.