کد خبر : 180695 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي - 18:35
یادداشت اختصاصی تأملی پیرامون حال و روز نه چندان خوش صنعت خودرو حمیدرضا فولادگر / نماینده مجلس

نوآوران آنلاین- بر کسی پوشیده نیست در حال حاضر بازار خودرو شرایط نامناسبی را طی می کند که اگر این رویه ادامه پیدا کند نمی توان چندان امید به تداوم فعالیت خودروسازان داشت. متأسفانه خودروسازان در شرایط بسیار بدی به سر می برند که از یک سو هزینه های بسیار زیادی را برای تولید صرف کنند و از سوی دیگر نیز به اندازه افزایش هزینه تامین مواد اولیه امکان بالا بردن قیمت محصولات وجود ندارد. در نتیجه زیان هایی را خودروسازان متحمل می شوند.

این در حالی است که باید شرایطی فراهم شود تا در حال حاضر که امکان ارزآوری از طریق فروش نفت کاهش می یابد صادرات خودرو بتواند تا حدی کسری بودجه را تأمین کند و زمینه کسب درآمد برای کشور را ایجاد کند، اما حال و روز فعلی بازار خودرو نشان از آن دارد که چنین اتفاق مثبتی را شاهد نخواهیم بود.

این نکته غیرقابل انکار است که در شرایط کنونی در جنگ اقتصادی به سر می بریم و باید تلاش ها به این سمت پیش رود که مشکلات کاهش یابد، اما گویا اراده ای برای رفع مسائل و برداشتن موانع وجود ندارد. حضور دلالان در بازار خودرو و تعیین قیمت ها توسط آن ها نیز از دیگر مشکلاتی است که به بروز مشکلات دامن می زند.

دولت باید دست سودجویان را از همه بازارها کوتاه کند تا قیمت گذاری با مشکلاتی بیش از این مواجه نشود. خودروسازان باید شرایط استفاده از ارز ارزان را داشته باشند که در صورت نیاز به واردات مواد اولیه از خارج در پرداخت هزینه ها با مشکلی مواجه نشوند.

همه بازارها امروزه شرایط اسف باری را تجربه می کنند، اما باتوجه به این که صنعت خودرو در کشور می تواند به صنعتی بسیار سودده تبدیل شود و زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی را فراهم کند باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که سرمایه گذاری در این حوزه بی فایده نخواهد بود.