کد خبر : 179679 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ دي - 13:27
درس آموزه‌های "سلامت" از زلزله بم تا کرمانشاه ۱۵ سال از زلزله بم گذشت؛ زلزله‌ای که حدود ۲۶ هزار تن را به کام مرگ کشاند و ایرانی را در بهت فرو برد...

نوآوران آنلاین- سال‌ها و ماه‌ها از پنجم دی‌ماه ۸۲ می‌گذرد و طی این سال‌ها زلزله‌های مکرری را در کشورمان شاهد بوده‌ایم؛ زلزله‌هایی که ورزقان و کرمانشاه از جمله فاجعه‌بارترین‌شان بودند.

با وجود همه تلخی‌ها، بی‌تردید این تجربیات، درس‌آموزه‌هایی هم داشتند؛ به‌ویژه برای کسانیکه در خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم قرار دارند و باید در آن شرایط اوضاع را مدیریت کرده و از روح و روان و جان بازماندگان مراقبت کنند؛ درس‌آموزه‌هایی که می‌تواند در حوادث بعدی چراغ راهی مطمئن‌تر برای کمک به هموطنان‌مان باشد...

دکتر حمیدرضا خانکه - رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا و قائم مقام بحران سازمان اورژانس کشور همزمان با سالگرد زلزله بم و در گفت‌وگو با ایسنا،  درباره اقدامات اورژانس در زمان بروز حوادثی نظیر زلزله و چگونگی ارایه خدمات اورژانسی در بحران‌ها، به برگزاری همایش "درس‌آموزه‌های زلزله بم تا کرمانشاه" اشاره کرد و گفت: ما برای بررسی تجارب حوزه سلامت از زلزله بم تا کرمانشاه و شناسایی و استخراج نقاط قوت و ضعف‌مان در خدمت‌رسانی در این حوادث، همایش یک‌روزه‌ای را در دانشگاه علوم پزشکی بم برگزار و درباره تجارب زلزله بم تا کرمانشاه بحث کردیم.

وی با اشاره به نتایج این همایش، افزود: با بحث‌هایی که در این همایش انجام شد، قرار شد برای روسای مراکز و مدیران این حوزه دوره‌های آموزشی متناسب با این حوادث را برگزار کنیم. در عین حال معرفی گایدلاین‌ها و دستورالعمل‌های ملی به دانشگاه‌های مختلف، ارائه و ابلاغ دستورالعمل‌هایی مانند چارچوب پاسخ ملی، هشدار اولیه، شرح وظایف، تمرین و مانور ملی و... به دانشگاه‌های علوم پزشکی و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط از جمله نتایج این همایش بوده است. همچنین قرار شد از طریق مرکز اداره عملیات سلامت وزارت بهداشت به‌طور مرتب تمرین‌هایی با درگیر کردن دانشگاه‌ها و قطب‌ها داشته باشیم.

خانکه با بیان اینکه بزرگ‌ترین نقطه قوت ما در حوادثی مانند زلزله، ساختار مدیریت و فرماندهی واحد نظام سلامت و ارائه خدمت در قالب EOC یا مراکز هدایت عملیات در چارچوب پاسخ ملی که اخیرا تدوین شده، است، افزود: در عین برای خدمت‌رسانی و پاسخ بهتر و سریع‌تر نیازمند گسترش مراکز و پایگاه‌هایمان و افزایش آمبولانس‌هایمان هستیم. در عین حال نیاز داریم خدمات سلامت بیشتر در دسترس مردم قرار گیرد تا توزیع خدمات سلامت را متناسب با نقشه خطر طراحی کنیم. همچنین بیمارستان‌هایمان نیز باید بازسازی و نوسازی شوند؛  زیرا برخی بیمارستان‌ها مقاوم نیستند.

دکتر مجتبی سیف - مشاور اجرایی سازمان اورژانس کشور نیز در این باره به ایسنا، گفت: کشور ایران، کشوری است که از نظر تنوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی رتبه بالایی دارد و در کشور ما این حوادث به میزان زیادی اتفاق می‌افتند. به طبع اگر بخواهیم شرایط‌مان را از زمان زلزله طبس تا زلزله اخیر کرمانشاه بررسی کنیم، می‌بینیم یک روندی طی شده و فعالیت‌های خوبی اتفاق افتاده است.

وی افزود: البته از آنجایی که باید کیفیت خدمات‌مان را افزایش دهیم، یک بررسی از زلزله بم تا کرمانشاه انجام دادیم تا ببینیم در این مدت چه فرآیندهایی طی شده و نواقص‌مان کجاست. بر همین اساس یک بررسی انجام دادیم تا این تجربیات تبادل شود و کل فرآیندها را به صورت مبسوط مورد بحث قرار دهیم.

سیف تاکید کرد: بر همین اساس همایشی را در شهر بم هم برای گرامی‌داشت زلزله‌زدگان و هم برای بازبینی ارائه خدمات، ‌برگزار کرده و با همکاران‌مان به تبادل نظر نشستیم. در عین حال نقاط قوت خوبی هم داریم.

وی افزود: باید توجه کرد که در زلزله کرمانشاه، وزارت بهداشت و اورژانس خوش درخشیدند و چند رکورد جهانی را در ارائه خدمات به ثبت رساندند؛  به‌طوریکه اخیرا گروهی که از آلمان به کشورمان آمده بودند، گزارش عملکرد ارائه خدمت در زلزله را دیدند و تمایل داشتند که از تجربیات ما در این حوزه استفاده کنند. در عین حال نقاط ضعفی هم داشتیم که بیشتر به بحث‌های زیرساختی مربوط است که به فاکتورهای زیادی بستگی دارند. در عین حال با برگزاری همایش‌های مختلف و بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد، برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف تلاش می‌شود.