کد خبر : 178741 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ آذر - 17:47
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین: محافل بین المللی نرخ واقعی بیکاری را 35 درصد اعلام می کنند/ آمارهای بیکاری جنبه سیاسی دارد در حال حاضر نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نشان می دهد بالغ بر 30 درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز امسال بیکار بوده اند. نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز امسال نشان می دهد این شاخص نسبت به پاییز پارسال 0.2 درصد افزایش و نسبت به تابستان امسال، 0.2 درصد کاهش داشته است.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط یک کارشناس اقتصادی با بیان این که به آمار ارائه شده در زمینه نرخ بیکاری اعتقادی ندارم ادامه داد: در حال حاضر این آمارها جنبه سیاسی دارد.

بهمن آرمان کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در کشور اعلام کرد: اصول و مبنای محاسبه آمار نرخ بیکاری اشتباه است؛ چرا که در هیچ کجای جهان فردی که در هفته یک ساعت فعالیت کند شاغل محسوب نمی شود. اما در این شرایط شاهدیم مرکز امار ایران با محاسبه اشتباه نرخ بیکاری سعی در کاهش اعلام نرخ بیکاری در کشور دارد.

آرمان، در ادامه تغییرات یک و یا دو درصدی را در محاسبه نرخ بیکاری دهن کجی به مردم دانست و افزود: در حال حاضر واقعیت های اقتصادی ایران بیانگر آن است که نرخ بیکاری بسیار بیشتر از میزان فعلی است. به طوری که محافل بین المللی نرخ واقعی بیکاری را در ایران بیش از 35 درصد در کشور اعلام می کنند.

وی از گسترش بیکاری پنهان در فضای اقتصادی کشور خبر داد و افزود: در دولت های نهم و دهم شاهد بودیم اقداماتی که دولت برای به کارگیری نیروهای پیمانی به عنوان نیروهای رسمی در وزارتخانه های دولتی انجام داد، در واقع نوعی اشتغال کاذب در کشور محسوب می شود که در محاسبات نرخ بیکاری در کشور گنجانده نمی شود.

این کارشناس اقتصادی، در ادامه افزود: در حال حاضر حساسیت هایی که رسانه های گروهی در مورد نوسانات نرخ بیکاری توسط مرکز آمار اعلام می کنند حساسیت های نا به جایی است.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از کاهش میزان بودجه عمرانی در دولت عنوان کرد: اگر دولت مدعی کاهش نرخ بیکاری نسبت به دوره های مشابه قبل است این موضوع باز می گردد به این امر که دولت توانایی تامین بودجه های عمرانی را ندارد

آرمان، در ادامه اجرای برجام را در روند جذب سرمایه های خارجی در کشور بی تاثیر عنوان کرد و افزود: طی یک سال اخیر دولت نتوانست وعده های داده شده را در زمینه ایجاد فرصت های شغلی جدید محقق کند. چرا که اشتغال در زمانی ایجاد می شود که سرمایه گذاری انجام شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در زمانی که سرمایه گذاری افزایشی نیافته در نتیجه افزایش نرخ بیکاری طبیعی است، بنابراین در این شرایط به منظور حل مشکلات باید نظام سیاسی کشور دست به دست هم بدهند و فضای سیاسی مناسبی را برای ورود سرمایه های خارجی به کشور فراهم کنند. در غیر این صورت با افزایش مجدد نرخ بیکاری در کشور مواجه خواهیم شد.

آرمان، در ادامه با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی افزود: از آنجایی که فارغ التحصیلان دانشگاهی  جذب پروژه های سرمایه گذاری پیشرفته نمی شوند در نتیجه نرخ بیکاری در میان آن ها بیشتر از سایر اقشار جامعه است.