کد خبر : 178721 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ آذر - 16:49
راغفر در گفت و گو با نوآوران آنلاین: مردم ناچار هستند هزینه های سنگین فریب دولت گذشته را بخورند/ اصرار مردم برای دریافت یارانه نشانه شکست دولت هاست رییس سازمان برنامه و بودجه اخیر اعلام کرده است که با توجه به منابع تامین پرداخت یارانه نقدی که حامل های انرژی بوده و تغییر قیمتی طی سال های اخیر نداشته است، مبلغ یارانه نیز تغییر نکرد؛ بنابراین اگر افرادی معتقدند که باید رقم 45 هزار و 500 تومانی افزایش پیدا کند باید در مورد قیمت فعلی حامل های انرژی نیز تصمیم گیری کنند.

نوآوران آنلاین- به گزارش ایسنا، از سال 1389 که قانون هدفمندی یارانه به مرحله اجرا در آمد، تاکنون مبلغ پرداختی به یارانه بگیران تغییری نکرده و در حد همان 45 هزار و 500 تومان باقی مانده است. هر چند طی این سال ها انتقادات زیادی نسبت به این موضوع مطرح و عنوان می شد که با توجه به تغییرات تورم مبلغ یارانه های نقدی از ارزش چندانی برخوردار نبوده و باید در مورد آن تجدید نظر شود. با این حال فعلا حدود 77 میلیون نفر در هر ماه یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی را دریافت می کنند.

زمینه های زندگی شایسته در ایران فراهم نیست

در همین ارتباط حسین راغفر تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با نوآوران آنلاین ، در خصوص تفاوت رویکرد مردم ایران و کشورهای توسعه یافته در قبال دریافت یارانه ها اظهارداشت: تفاوت رفتاری دو کشور ایران و کشورهای توسعه یافته مبنی بر مخالفت و یا موافقت برای دریافت یارانه به شرایط کاملا متفاوت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورها باز می گردد.

وی ادامه داد: در بسیاری از جوامع توسعه یافته مردم انتظار ندارند دولت برای آنها منابعی را فراهم کند. بلکه آن ها به توانایی ها و ظرفیت های خود نگاه می کنند. این در حالیست که در جوامعی که دارای اقتصاد شکوفاست پرداخت یارانه براساس منابع طبیعی صورت می گیرد که این منابع از طریق مالیات تامین می شود.

این کارشناس اقتصادی، یکی از اصلی ترین تفاوت های عمده رفتاری مردم ایران و کشورهای توسعه یافته را متاثر از فراهم نبودن زمینه های یک زندگی شایسته دانست و افزود: در کشورهای توسعه یافته ظرفیت هایی فراهم است که مردم با توجه به توانایی های خود منابع را تامین می کنند. از این رو اصرار مردم برای دریافت یارانه نشانه شکست دولت ها در فراهم آوردن شغلی شایسته است.

راغفر اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته روند پرداخت یارانه به معنای افزایش مالیات است، از این رو مخالفت مردم با دریافت یارانه یعنی مخالفت با افزایش نرخ مالیات. اما بر عکس درکشوری مانند ایران مردم منابع طبیعی را حق خود می دانند چون فکر می کنند از طرق نفت و گاز تامین می شود در نتیجه به دریافت یارانه اصرار دارند.

راغفر، با بیان این که درامدهای نفتی و گازی باید در بخش های زیر ساختی و سرمایه گذاری در کشور هزینه شود ادامه داد: در حال حاضر دولت ها مجاز هستند که از منابع طبیعی برای توسعه کشور استفاده کنند از این رو انتظار پرداخت پول نقد از سوی دولت به مردم انتظار غلطی است که در جامعه تزریق شده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: زمانی که اقتصاد کشور با بحران های جدی روبرو باشد و یا  امکان رشد وجود نداشته باشد. مردم از دولت انتظار کمک دارند.

راغفر پرداخت یارانه های نقدی را به مردم  موجب تحمیل هزینه های سنگین به آن ها دانست و افزود: دولت گذشته در روند سیاست پرداخت یارانه به مردم دروغ گفت . از این رو مردم در شرایط کنونی ناچار هستند هزینه های سنگین فریب دولت گذشته را بخورند.