کد خبر : 178526 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ آذر - 17:36
مرتضی افقه در گفت و گو با نوآوران آنلاین: دولت از طریق جیره بندی سه دهک پایین را نجات بدهد طی روزهای اخیر همزمان با کاهش نرخ ارز قیمت بسیاری از کالاها همچنان بالاست و متناسب با کاهش نرخ ارز پایین نیافته است که به اعتقاد یک کارشناس اقتصادی، علت این مساله وجود انتظارات تورمی در اقتصاد است. به گزارش ایسنا، افزایش قیمت بسیاری از محصولات وارداتی و تولیدی در ماه‌های گذشته با بهانه افزایش قیمت ارز صورت گرفته است، در حالی که با کاهشی شدن نرخ ارز این قیمت‌ها به تناسب نرخ ارز پایین نیامده است؛ امری که یک کارشناس اقتصادی برای توجیه آن علاوه بر چسبندگی‌ قیمت‌ها، به اثرگذاری شرایط روانی در ایجاد تورم اشاره می‌کند.

نوآوران آنلاین-در همین ارتباط مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین، با اشاره به افزایش نجومی قیمت کالاهای اساسی  در کشور اظهار داشت: همزمان با کاهش قیمت دلار در کشور قیمت کالاهای اساسی در بازار روندی نزولی پیدا نکرد. چرا که اکنون روند افزایش قیمت ها متاثر از متغیرهای مرسوم اقتصادی نیستند و عمدتا از انتظارات مردمی نشات می گیرند . پس بنابراین اگر می خواهیم به علت نوسانات قیمتها بپردازیم باید ریشه عوامل افزایش قیمت را جستجو کنیم .

وی ادامه داد:  در حال حاضر ریشه عمده افزایش قیمت ها طلا و یا ارز متاثر از انتظارات ناشی از آن است. از این رو پیش بینی ها با خطا مواجه می شود.

افقه افزود: به دلیل این که انتظارات این است که در آینده مجددا قیمت های ارز و طلا افزایش پیدا می کند تولید کنندگان خیلی اعتمادی به کاهش فعلی قیمت ارز ندارند . بنابراین براساس رفتار طبیعی از روند افزایش قیمت پیشگیری می کنند.

این کارشناس اقتصادی، در ادامه فزود: ممکن این که این روش چندان خوشایند متفکران و مدافعان بازرار آزاد نباشد. وقتی شرایط جنگی است شرایط ما نیز به همان نسبت غیر عادی و مانند شرایط جنگی می شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اکنون با این شرایط از باب تحریم مواجه شدیم از این رو دولت باید نقش عمده تری را در تامین نیازهای و کالاهای اساسی مردم بکند. و به طور همزمان با تخصیص یارانه های نقدی و غیر نقدی به دهک های سوم درآمد توجه ویژه ای را به لحاظ درامدی به آن ها بکند.

افقه افزود: در شرایط کنونی معتقد نیستم وقت مناسبی جهت  ارائه یارانه کوپنی به افراد باشد. چرا که در آینده اگر این تحریم ها ادامه پیدا کند اوضاع اقتصادی به سمت بهبود حرکت نمی کند. از این رو دولت باید این آمادگی را داشته باشد تا برای حمایت از انبوه توده های مردم که در این مدت دچا آسیب شده اند از طریق سیاست های جیره بندی و یا کوپنی حداقل بتواند دو سه دهک پایین را از مشکلات عمیق اقتصادی حفظ کند.