کد خبر : 178189 تاریخ : ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ آذر - 16:23
«آقاها و گربه ها» از آخر روایت می‌شود/ محکوم به کم فروشی هستیم کارگردان نمایش «آقاها و گربه ها» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی عنوان کرد در این اثر نگاه کلیشه ای به سوءمصرف مواد مخدر وجود ندارد.

نوآوران آنلاین- احسان بیات فر کارگردان نمایش «گربه ها و آقاها» که به تازگی اجرای عمومی خود را در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران آغاز کرده است در این باره به خبرنگار مهر گفت: این نمایش با تبلیغات شفاهی و مجازی کم کم دارد مخاطبان خودش را پیدا می کند اما در این چند سالی که تئاتر کار می کنیم به این نتیجه رسیده ایم که نمایش های مستقل و دانشجویی که اسم و رسم خاص و بازیگران شناخته شده ای ندارند محکوم به کم فروشی هستند.

وی ادامه داد: اگر پروسه تولید یک اثر نمایشی از نگارش متن تا تمرین ها و تولید اثر را یک سال در نظر بگیریم، عواید فروش بلیت یک نمایش نمی تواند کفاف مخارج و هزینه های گروه را بدهد.

کارگردان «گربه ها و آقاها» درباره ویژگی های نمایش توضیح داد: «گربه ها و آقاها» بر موضوع سوءمصرف مواد مخدر تاکید دارد و داستان خود را از آخر به اول روایت می کند. با توجه به کلیشه هایی که در مورد مصرف مواد مخدر در آثار مختلف و حتی ذهنیت مردم وجود دارد این نمایش تلاش کرده است نگاه کلیشه ای به این معضل نداشته باشد و برای روایت داستان خود از شکست های زمانی و بازی با زمان بهره برده است.

بیات فر یادآور شد: در این اثر نمایشی از شیوه تغییر زاویه دید مخاطبان استفاده شده است به این مفهوم که اگر صحنه نمایش یک اتاق را به تصویر می کشد اتفاق اصلی در انتها یا گوشه ای از صحنه رخ می دهد و مخاطبان برای پیدا کردن رخداد مد نظر باید تلاش کنند و دیگر اینکه اتفاقاتی نیز به صورت همزمان در نمایش در حال رخ دادن است که به تدوین موازی در سینما نزدیک است.

این کارگردان جوان در پایان صحبت هایش بیان کرد: این نمایش داستان ۲ رفیق است که اتفاقا افراد تحصیل کرده ای هم هستند اما در اثر مصرف مواد مخدر شبی تصمیم می گیرند به کافه ای بروند و خودشان را به جای پلیس جا بزنند و از آنجا دزدی کنند ... .

نمایش «گربه ها و آقاها» به نویسندگی حسین امرایی و طراحی و کارگردانی احسان بیات فر از روز یکشنبه ١١ آذرماه ساعت ٢١ در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان اجرای خود را آغاز کرده است.

این نمایش در پنجمین جشنواره تئاتر شهر، موفق به دریافت تندیس بهترین بازیگر مرد، طراحی صحنه و کاندیدای بهترین کارگردانی و نمایشنامه شد.

در این نمایش بازیگرانی چون لادن نازی، مسعود رمضانی، محمدرضا جمشیدپی ، احسان بیات فر، حسین امرایی و علی میری ایفای نقش می کنند.