کد خبر : 177965 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر - 16:25
وزیر اسبق نفت در گفت و گو با نوآوران آنلاین: احتمال افزایش قیمت نفت به 80 دلار/ قیمت نفت در بودجه 98 منطقی است گرچه هنوز بحث‌ها و رایزنی‌ها در رابطه با تعیین نرخ دلار و نفت در بودجه سال 98 ادامه دارد، اما احتمال اینکه قیمت دلار به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال تا حدود ۵۵۰۰ تومان تعیین شود، بیش از نرخ‌های دیگر است و بحث‌هایی برای نفت حدود 54 دلاری مطرح است.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط محمد غرضی وزیر اسبق نفت در گفت و گو با نوآوران آنلاین ، در خصوص تعیین قیمت نفت در بودجه سال اینده اظهار داشت: در حالی پیش بینی می شود که قیمت نفت در بودجه سال آینده بر مبنای 54 دلار تعیین شود که در سال گذشته نیز برای تعیین قیمت نفت تصمیم مشابهی را اتخاذ کردند.  

وی ادامه داد: معمولا دولت ها تلاش می کنند که قیمت نفت را در بودجه هر سال کم پیش بینی کنند زمانی که بودجه بسته شد میزان طلب دستگاه های اجرایی از دولت کمتر می شود.

این کارشناس حوزه انرژی یاد آور شد: در زمانی که دولتها قیمت نفت را در بودجه افزایشی تعیین می کنند برای تحقق درآمدهای بودجه گرفتار می شوند. از این رو قیمت نفتی که در بودجه سال آینده تعیین شده است قیمت مناسبی است .

غرضی با اشاره به اعمال سیاست های تحریم در روند کاهش صادرات نفت اظهار داشت: با توجه به این که قیمت نفت کاهشی شده است از این رو کاهش حجم صادرات نفت ایران منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد به طوری که پیش بینی می شود که قیمت نفت به نرخ 80 دلار برسد.

غرضی ، با اشاره به سیاست کشور عربستان مبنی بر خروج از اوپک افزود: در صورت اجرایی شدن سیاست عربستان کاهش قیمت نفت در بودجه سال آینده سیاست منطقی است.

وی افزود: در خصوص روند کاهش صادرات نفت ایران در حال حاضر با عقب نشینی کشور آمریکا در این خصوص مواجه شده ایم و از این که بتوانند میزان صادرات ایران را به صفر برسانند مایوس شده اند. از این رو دولت تمام توان خود را بر روند صادرات نفت متمرکز کرده است بنابراین می تواند کسری دو میلیون بشکه نفت را به حداقل برسد. به طوری که پیش بینی می شود ایران بتواند حداقل میلیون بشکه نفت را در روز صادر کند .

این کارشناس انرژی معتقد است: هم اکنون عربستان برای جبران هزینه های خود با توافق های زیر زمینی و محرمانه با بانک های جهانی در تلاش است تا با خروج خود از پترو دلار همزمان با تحت فشار گذاشتن ایران منابع مالی خود را به سمت پترو یورو هدایت کند. که همین امر موجب شده است که قیمت نفت خام برنت دریای شمال سیر نزولی پیدا کند.