کد خبر : 177770 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۱۰ آذر - 17:58
معاون دبیرکل خانه کارگر در گفت و گو با نوآوران آنلاین: تیر دولت برای حل معضل بیکاری به هدف نخورد/ افزایش اختیارات تامین اجتماعی تولید را زمین گیر می کند مواد۱۱ و۱۲ طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل که قرار بودمشکل تاریخی فعالان اقتصادی با تامین اجتماعی را حل کند،نه تنها باعث حل مشکل نخواهدشد بلکه به تعطیلی تولید منجر می‌شود. به گزارش مهر، هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی موافقت کردند. طرحی که قرار است به تقویت تولید داخل کمک کند. این طرح نکات مثبت مختلفی برای تولید دارد، ولی در موضوعاتی نیز به جای کمک به تولید اثر تخریبی برای آن خواهد داشت.

نوآوران آنلاین- یکی از این موضوعات بحث حق بیمه قرارداد­های پیمانکاری است که  در مواد ۱۱ و ۱۲ طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل به آن اشاره شده است. ماده ۱۱ این طرح اختیار تعیین ضرایب حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرده و سازمان را مکلف نموده است تا هر سه سال یکبار این ضرایب را تغییر دهد.

آمارهای اشتغالزایی موثق نیست

در همین رابطه حسن صادقی معاون دبیر کل خانه کارگر در گفت و گو با نوآوران آنلاین، با بیان این که سیاست هایی از قبیل اشتغالزایی و کاهش نرخ تورم همواره جزو کارکردهای اثر گذار بر کارکرد دولت ها به شمار می رود ادامه داد: از دیر باز امارهایی که در این خصوص اعلام می شود نمی تواند خیلی موثق باشد.

معاون دبیر کل خانه کارگر با اشاره به شرایط رکودی کشور گفت: در این شرابط افزایش اختیارات تامین اجتماعی؛ اهرمی برای فشار بیشتر بر تولیدملی است.

در حال حاضر ملاک وزیر کار از تک رقمی شدن نرخ بیکاری بازمی گردد به سیاست های جذب سرمایه گذاری این سیاست ها در صورتی که به درستی مدیریت شود به سمت تک رقمی شدن نرخ بیکاری 2.5 تا 2.7 درصد خواهیم رفت. اما در صورت سوء مدیریت نه تنها نرخ بیکاری کاهش نخواهد یافت بلکه شاهد افزایش نرخ بیکاری نیز در کشور خواهیم بود.

صادقی، در ادامه افزود: هم اکنون در خصوص سیاست های اشتغال زایی ملاک ارزیابی مربوط به ورودی صندوق های بیمه ای می باشد. در صورتی که اشاره وزیر کار مربوط به جذب نیروی کار از طریق صندوق های بیمه ای باشد ما هم اکنون رشد محسوسی را در آن نمی بینیم.

وی با بیان این که میزان پرداخت حق بیمه به شدت رو به کاهش است ادامه داد: هم اکنون در حوزه تامین اجتماعی شاهد هستیم که نرخ پرداخت حق بیمه به عنوان مثال در شهرک صنعتی قزوین از 21.7 درصد به 4.7 درصد کاهش یافته است.

صادقی، در ادامه افزود: در صورتی که ملاک ارزیابی کاهش نرخ بیکاری مشاغل آزاد و کاذب باشد شاید اماری که مرکز آمار ایران ارائه کرده است به موقعیت های کنونی بازار کار نزدیک تر باشد.

وی با بیان این که آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران با واقعیت های کنونی اقتصاد ایران مطابقت ندارد اظهار داشت: ما در چند سال گذشته  گرفتار تحریم و رکود در بازار کشور بودیم بنابراین امارهای اعلام شده از سوی مرکز امار ایران مطابق با واقعیت های کنونی اقتصاد ایران نیست.

این فعال کارگری، با بیان این که باید مرکز تخصصی جدی برای پالایش آمارها را در کشور شکل بدهیم ادامه داد: تا کنون اعتنای جدی به تطابق آماری در کشور نشده است.

صادقی، با انتقاد از روند محاسبه نرخ بیکاری ادامه داد: در حال حاضر جمعیت فعال کشور ما به لحاظ مشارکت اقتصادی کم به حساب می آیند، این در حالیست که هم اکنون تعداد جمعیت فعال کشور زیر 24 میلیون محاسبه می شود در حالیکه ما هم اکنون بیش از 27 میلیون نفر جمعیت فعال در کشور داریم.