کد خبر : 176516 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۲۵ آبان - 16:36
یک کارشناس صنعت توریسم در گفت و گو با نوآوران آنلاین: ارز گردشگری جایگزین درآمد نفتی می شود/ درآمد ارزی گردشگری به ۵۰درصد می رسد طی ماه های اخیر جامعه هتلداران ایران به طرق مختلف خواستار اعطای مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی برای دو نرخی کردن قیمت هتل‌های خود هستند. نوسانات نرخ ارز باعث شده هتلداران با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه شوند. در این میان از جمله راه حل هایی که به نظر این بخش می رسد، دو نرخی کردن قیمت رزرو اتاق های هتل است. البته جزئیات اینکه قرار است به چه صورت سیاست دو نرخی شدن در هتل ها اعمال شود مشخص نیست؛ اما هتلداران در حال حاضر اصرار بر اجرای این سیاست دارند.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط کامبیز افشه کارشناس صنعت توریسم در گفت و گو با نوآوران آنلاین، با اشاره به دو نرخی کردن قیمت رزرو اتاق ها اظهار داشت: در صورتی که هتل‌ها و مراکز اقامتی از توریست‌های خارجی دلار دریافت کنند این اتفاق تاثیر گذار است و از نظر درآمدی مهم خواهد بود ، البته باید مجوز ها در سازمان میراث فرهنگی دریافت شود.

با تاکید بر لزوم جایگزینی درآمدهای گردشگری به جای درآمدهای نفتی گفت: درآمد ارزی حاصل از صنعت گردشگری با توجه به وضعیت تحریم های کنونی می‌تواند برای کشور بسیار جذاب باشد، چرا که با کمترین زحمت به دست می آید و فقط دولت باید برخی از زمینه ها را برای راحتی گردشگران خارجی فراهم کند.

این کارشناس صنعت توریسم در گفت‌وگو با نوآوران آنلاین با بیان این که ترکیه یکی از کشورهایی است که فاقد منابع نفتی است افزود: در حال حاضر این کشور به کمک صنعت گردشگری و توریست توانسته  نزدیک به 7 برابر بیشتر از ایران درآمد داشته باشد.

افشه، در ادامه با اعلام این که از هر 12 شغل، یک شغل به صنعت گردشگری و توریسم ارتباط دارد یاد آور شد: می‌توان با برنامه ‌ریزی‌های متدون به جزء ارز آوری ایجاد اشتغال کرد، چرا که افزایش گردشگر باعث درخواست کار در میهمانداری هواپیما، کاردر هتل ،  آموزش زبان انگلیسی، عکاسی، راهنمای تور و غیره می‌شود.

وی، ادامه داد: دولت می‌تواند با تسهیل مراحل اخذ ویزا و همچنین برطرف کردن نیازهای گردشگران که می‌توان به تابوهای راهنمایی مسیر به زبان لاتین و یا طراحی اپلیکیشن جامع گردشگری اشاره کرد، فضا رو برای جذب کردشگران فراهم کرد.

این کارشناس صنعت توریسم با اشاره به به افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر روی صنعت گردشگری یاد آور شد: گردشگر خارجی اگر به ایران سفر کند بهتر می‌تواند گردش، تفریح و زندگی کند؛ امروز با وجود بحث‌ها در مورد قیمت دلار برای گردشگر خارجی هزینه کمی ایجاد می‌کند البته در ایران گردشگر داخلی هم کم نداریم؛ گردشگران ایرانی نیز از فرصت‌ها و تعطیلات خود به درستی استفاده می‌کنند اما به لحاظ اقتصادی در داخل گرفتاری‌هایی داریم که مردم نمی‌توانند از این فرصت‌ها به طور کامل استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط، نحوه نگرش به گردشگری، ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری، گردشگری در آینده نزدیک نمی‌تواند جایگزین نفت شود اما می‌تواند به‌عنوان اقتصاد مکمل عمل کند.

وی، در ادامه با بیان این که بخشی از درآمدهای ارزی نفت می‌تواند از طریق گردشگری حاصل شود افزود: در صورتی که روند رشد گردشگری مناسب باشد و فرض را بر این بگذاریم که سالانه ۱۲درصد رشد گردشگری خواهیم داشت، ممکن است تا ۲۰سال آینده میزان درآمد ارزی گردشگری به درآمد نفتی به ۵۰درصد برسد.