کد خبر : 176508 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۲۵ آبان - 15:40
این همه مساله داریم و تلویزیون به‌ دنبال عشق و عاشقی است! یک منتقد در نقد مجموعه «حوالی پاییز» که این روزها از شبکه سه سیما با موضوع حادثه منا به روی آنتن می‌رود، اظهار کرد: پرداختن به موضوعاتی از این جنس نیاز به نگارش و تحقیق دو چندان نسبت به زمان ساخت و تولید دارد که متاسفانه این اتفاق در این مجموعه کم‌رنگ است.

نوآوران آنلاین- محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایسنا با اعتقاد بر اینکه تلویزیون در حوزه نمایش باخته و دستش در حوزه نمایشی خالی است، اظهار کرد: در تلویزیون آثاری که مخاطب را جذب کند وجود ندارد. مخاطب زمانی که سریال‌های تلویزیون را می‌بیند کلافه می‌شود. من به عنوان یک منتقد همیشه تلویزیون را می‌بینم اما متاسفانه سریال‌ها من را کلافه و اذیت می‌کند.

این منتقد درباره محتوای «حوالی پاییز» با اعتقاد بر اینکه این سریال تفاوتی در بین آثار تلویزیونی ایجاد کرده است، اظهار کرد: تلویزیون برای اولین بار به سمت یک موضوع مهم رفته است. اتفاقی که بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی ما باید به آن سمت بروند. کاری که دنیا انجام می‌دهد؛ به عنوان مثال آمریکا در مورد اتفاقات مهم خاورمیانه زد و بندها و سیاست‌ها سریال می‌سازد و یا انگلیس سریال‌هایی درباره سازمان‌های جاسوسی و اتفاقاتی که در دنیا علیه روسیه وجود دارد و یا جنگ سرد می‌سازد. آن وقت کشور ما این همه اتفاق دارد؛ از بحث تحریم گرفته تا حادثه منا که بحث کوچکی هم نیست اما به سریال‌های روتین و خانگی روی آورده‌ است. در حادثه منا بسیاری از هم‌وطنان ما به امید آنکه به حج بروند و برگردند، دیگر برنگشتند و آن حادثه رخ داد. متاسفانه این بی‌تفاوت بودن سینماگرها یا حتی تلویزیون نسبت به این قضایا وجود دارد که همه به سمت موضوعات روتین و تکراری مثل موضوعات عشق و عاشقی رفته‌اند که دارای مباحث سطحی و نازل است.

فهیم در ادامه این گفت‌وگو با اعتقاد بر اینکه سریال حوالی پاییز موضوع مهم و فرامرزی را دستمایه خودش قرار داده است، گفت: سریال سازها نیز همه باید به این سمت بروند. وقتی تلویزیون هزینه می‌کند چرا باید این هزینه را برای موضوعات پیش پا افتاده و دم‌دستی و ضعیف خرج کند. این همه اتفاقات در کشور ما در طول سالیان سال وجود دارد. از تروریست بگیرید تا مسائل داخلی جناح‌ها، مفاسد اقتصادی، بالا کشیدن‌ها، جیب مردم را خالی کردن و گرانی‌هایی که به این شکل همه را عاصی کرده است. بنابراین کشور ما کشور پرالتهابی است و به خوبی می‌تواند به این موضوعات بپردازد. حال نمی‌دانم سریال حوالی پاییز از کجا سفارش شده است؟ و یا اینکه اتاق فکر خود تلویزیون بوده است اما موضوع مهمی را دستمایه قرار داده است.

این منتقد سپس با بیان اینکه کمی در تلویزیون جسارت باید افزایش پیدا کند، اظهار کرد: رفتن به موضوعاتی از این جنس جسارت می‌خواهد اما متاسفانه محافظه کاری در تلویزیون رونق بیشتری دارد. آنجا هم که کمی می‌خواهند خلاقیت به خرج بدهند به سمت کپی کاری و وام گرفتن از کارهای روتین خارجی می‌روند. انگار یک انسداد و یک انجمادی تلویزیون را فرا گرفته است که فاقد خلاقیت است. بنابراین از این منظر می‌تواند تکاپویی ایجاد شود که تلویزیون به سمت موضوعات مهم و موضوعاتی برود که مساله مردم است.