کد خبر : 176157 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ آبان - 14:35
حق‌شناس در گفت و گو با نوآوران آنلاین تأکید کرد: اجرای سیاست‌های حمایتی با در نظر داشتن حفظ منزلت افراد باشد اخیراً رئیس‌جمهور در پایان جلسه سران سه قوه اعلام کرد که دولت اولین بسته حمایت غذایی را در ماه آبان به افرادی که مشکلات بیشتری دارند و در فشار اقتصادی بیشتری هستند، پرداخت خواهد کرد و این روند تا پایان سال در چند نوبت ادامه خواهد داشت تا به این ترتیب با افزایش قدرت خرید مردم، مشکلاتی که برای شان پیش آمده است را تا حدی جبران کنیم.

نوآوران آنلاین- در همین راستا هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، استاد دانشگاه و همچنین کارشناس برجسته اقتصادی کشورمان طی گفت و گویی با نوآوران آنلاین گفت: منظور رئیس جمهور از بسته حمایتی یک نوع سبد غذایی می باشد که برای دهک های پایین جامعه در نظر گرفته شده و به افرادی که درآمد ماهیانه آن ها از یک سطح مشخصی کمتر است، تعلق می گیرد.

وی افزود: واقعیت امر این است که در شرایط فعلی اقتصاد کشور هر طرح، فرمول و یا بسته ای نمی تواند اقدامی دائمی و دارای آثار بلندمدت خوب اقتصادی باشد. باید به این نکته توجه داشت که اقداماتی از این قبیل موقتی بوده و فقط برای گذر از شرایط فعلی است.

حق شناس عنوان کرد: امروز دهک های پایین جامعه با مشکلات اساسی مواجه هستند؛ اول این که همواره این استرس و یا اضطراب برای افراد وجود دارد که با نوسانات قیمتی که اتفاق می افتد شاید نتوانند بخشی از کالاهای مورد نیازشان را در ماه های آینده تأمین کنند؛ به طور مثال اتفاقی که در ماه های اخیر برای بعضی از کالاها مانند پوشک بچه و برخی مواد غذایی اتفاق افتاد اثرات روانی خاصی را بر جای گذاشت؛ لذا برای از بین بردن این جو روانی توزیع بسته حمایتی می تواند مفید باشد. دوم این که کالا در کشور موجود است و بخش عمده کالاهایی که عمدتاً نیاز خانوارها را تأمین می‌کند با ارز دولتی وارد می شود، اما عملاً خانوارها محصولات را با قیمت تورم موجود خریداری می کنند؛ از این رو دولت برای کاهش فشار بر دهک های کم درآمد اقدام به توزیع بسته های حمایتی کرده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت به این جمع بندی رسیده که درآمد بخش عمده خانوارها در دهک های پایین جامعه بسیار کمتر از خط فقر فرضی می باشد. به عنوان مثال خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی درآمدشان از حداقل حقوق یک کارگر کمتر است در خوش بینانه ترین حالت حتی اگر حداقل حقوق وزارت کار را نیز دریافت کنند باز هم با خط فقری که مبنای آن سه میلیون تومان است فاصله زیادی دارند؛ لذا برای این که این خانوارها آسیب نبینند و حداقل نیازهای آن ها تأمین گردد طرح توزیع سبد حمایتی را مطرح کرد. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که باید اجرای سیاست هایی همچون ارائه سبد کالا با در نظر داشتن حفظ شأن و منزلت افراد باشد تا مفید واقع شود.

حق شناس در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما مبنی بر این که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ارائه بسته حمایت غذایی بعد از مدتی به سرنوشت طرح هدفمندی یارانه ها دچار خواهد شد به نظر شما تا چه اندازه ضروری است تا تیم اقتصادی دولت در این زمینه به نحوی عمل کنند که طرح های این چنینی به صورت مؤثرتر اجرا شوند، مطرح کرد: مشکل اصلی در طرح هدفمندی یارانه ها این بود که در ابتدای اجرا تعیین نکردند این طرح تا چه مدتی اجرا خواهد شد و همین امر منجر شد که یارانه های نقدی به طور مداوم و ماهیانه پرداخت شود. در سال 92 طی نظرسنجی که دولت یازدهم برای حذف یارانه های نقدی انجام داد، حدود 93 درصد با حذف یارانه‌ها به طور کلی مخالفت کردند.

وی ابراز داشت: به نظر می‌رسد که طرح‌‌هایی همچون ارائه بسته‌های حمایتی به مردم در بازه زمانی مشخصی صورت می‌گیرد و این طور نیست که همچون طرح هدفمندی یارانه ها نامشخص باشد. در طرح جدید که به تازگی قرار است اجرا شود، سبدهای غذایی در مقطعی مشخص از زمان به اقشار آسیب پذیر جامعه تعلق می‌ گیرد و این طرح قرار نیست به طور مداوم و ماهیانه توزیع گردد، بلکه فقط تا زمان عبور از شرایط فعلی جامعه ادامه خواهد یافت. به همین دلیل تعیین زمان می‌تواند اشکالاتی را که در طرح هدفمندی یارانه‌ها وجود داشت را تا حد زیادی رفع نماید.