کد خبر : 176098 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ آبان - 18:20
نمایندگان مجلس از استانداران جدید چه خبری دارند؟ یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از معیارهای وزارت کشور برای انتصاب استانداران جدید انتقاد می‌کند و می‌گوید مسئولان این وزارت‌خانه تأکید دارند استانداران غیربومی و از میان مدیران سیاسی و امنیتی انتخاب شوند.

نوآوران آنلاین-

پس از آن‎که سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد 14 استاندار کشور بازنشسته هستند و باید از سمت خود کناره‎گیری کنند، به‎تدریج موجی از خداحافظی استانداران با سمت‎های خود آغاز شد. روز گذشته نیز وزیر کشور رسماً در همایش استانداران کشور در تهران، با 14 مدیر ارشد استانی که بازنشسته هستند خداحافظی کرد. حالا استانداران آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، فارس، مرکزی، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قم، همدان و سیستان و بلوچستان تا 24 آبان‎ماه فرصت دارند که قانون جدید بازنشستگی را اجرا کنند. همچنین سخنگوی وزارت کشور از احتمال بازنشستگی یکی دیگر از استانداران خبر داد. از این رو، احتمالاً تعداد استانداران بازنشسته 15 نفر است.


این روزها مسئولان استانی و وزارت کشور در تکاپوی جابه‎جایی استانداران و انتخاب افراد جدید برای تصدی این سمت هستند. از میان این 15 استان، نمایندگان مردم شیراز و یزد در گفت‎وگویی با ایرناپلاس درباره انتظارات برای انتصابات جدید در استان‌ها توضیح می‎دهد.

**انتخاب استاندار غیربومی اشتباه است

سیدابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی درباره تغییرات استانداران کشور به ایرناپلاس می‎گوید: وقتی 15 استاندار از میان 31 استان بازنشسته هستند، نشان‌دهنده این است که وزیر محترم کشور در هنگام انتخاب استانداران، شعار جوان‌گرایی را رعایت نکرده ‎است.

نماینده مردم یزد ادامه می‎دهد: حالا سؤال این است او با چه استدلالی این افراد را انتخاب کرده است؟ آیا این افراد کارکشته بودند؟ چراکه می‎توان گفت افرادی که پا به سن می‎گذارند برخی قدرت‎ها مانند ریسک‌پذیری، کارآفرینی و به‎روز بودن را ندارند. رهبری نیز در این باره گفتند که باید جوان‌گرایی صورت گیرد و به توانایی جوانان اجازه ظهور و بروز داد. به عبارت دیگر وقتی 50 درصد از استانداران کشور، بازنشسته هستند به این معناست که دولت به‌درستی حکومت‎های محلی خود را انتخاب نکرده است.

موسوی درباره انتخاب استانداران غیربومی در دولت دوازدهم و استانداران جدید می‎گوید: دیگر اشتباه این بود که استانداران غیربومی را انتخاب کردند. این استانداران غیربومی برای برخی از استان‎هایی که مرزی یا قومیت‎های مختلفی دارند، ممکن است مناسب باشد؛ اما احتمالاً برای دیگر استان‌ها، استانداران بومی مناسب‎تر و کارآمدتر هستند. از این رو در حال حاضر استانداری که در یزد و یا استان‎های دیگر از سمت خود می‎رود، چیزی از او در استان باقی نمی‎ماند.

موسوی همچنین درباره روند جابه‎جایی استانداران جدید تصریح می‎کند: به ما گفتند سعی می‎کنند استانداران جدید را از میان معاونان استاندار قبلی انتخاب کنند و ما این موضوع را پذیرفتیم اما مجدداً بر غیربومی بودن استانداران جدید تأکید می‎کنند و می‎گویند چون 15 استاندار دیگر غیربومی هستند این استانداران جدید نیز باید غیربومی باشند.

**استانداران جدید سیاسی و امنیتی نباشند

او در ادامه می‎افزاید: دیگر شاخصه‎ای که برای انتخاب استاندار مطرح شده، این است که باید استاندار جدید از میان معاونان سیاسی و امنیتی باشد. یعنی وزارت کشور سیاست دیگری را دنبال می‎کند و آن، انتخاب استاندار از معاونان سیاسی و امنیتی است. حالا معاونان سیاسی و امنیتی کشور را بررسی کردند و اعلام کردند این 20 نفر شایستگی استانداری را دارند. از این بین، هر استانی که زودتر از میان این بیست نفر، استاندار مورد نظرش را انتخاب کند، ما آن را قطعی می‎کنیم. این چه سیاستی است؟ این موضوع باب شایسته‎سالاری را می‎بندند.

نماینده مردم یزد همچنین درباره چرایی انتخاب استاندار از میان معاونان سیاسی امنیتی می‎گوید که آیا کشور ما در حال حاضر به نیروهای سیاسی و امنیتی برای اداره استان‎ها نیاز دارد؟ ما نیازی به نیروهای سیاسی و امنیتی برای اداره استان‎ها نداریم، بلکه به خاطر مشکلات معیشتی، تحریم‎ها و مشکلات اقتصادی به نیروهایی نیاز داریم که بتوانند این مسائل را مدیریت کنند. سیاست وزارت کشور در این باره اشتباه است و حالا که فرصتی دوباره برای بازنگری در مدیریت استان‎ها به‌وجود آمده، سیاست اشتباهی پیش گرفته شده است.

موسوی درباره رایزنی نمایندگان استانی برای انتخاب استاندار اظهار می‎کند که به ما گفتند رایزنی نکنیم، زیرا اولین چالشی که پیش می‎آید تفاوت نظر نمایندگان و دولت است. به‌طور مثال ما در مجمع نمایندگان یزد به این نتیجه رسیدیم که استاندار باید بومی و یزدی باشد. اما چون می‎بینیم این سیاست کلی کشور است، ما آن را می‎پذیریم اما اگر حتی در یک مورد بومی بودن استاندار نقض شود، ما نیز استاندار را بومی و یزدی انتخاب می‎کنیم. نکته دوم این است که اگر قرار است استاندار از میان معاونان انتخاب شود، معاون سیاسی و امنیتی برای استان یزد کارآمد نیست. چراکه یزد استان سیاسی نیست و ما هم می‎گوییم استاندار باید از میان دیگر معاونان استاندار انتخاب شود.

**انتظارات برای انتخاب استاندار جدید یزد

او همچنین درباره انتظارها برای انتخاب استاندار جدید می‎گوید: یزد هفتمین استانی است که در تولید ثروت کشور نقش دارد، بنابراین استانداری هم که انتخاب می‎شود باید بتواند از این ثروت‎ها استفاده کرده و اشتغال ایجاد کند. آقای علی زینی‌وند، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز با توجه به شاخصه دولت که استاندار باید غیربومی باشد، گزینه خوبی است؛ زیرا چند سال در استان بوده‌اند و شناخت کافی دارند و همه اقشار نسبت به ایشان اجماع دارند.

**انتخاب استاندار به درازا نکشد

علی‌اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایرناپلاس می‌گوید: هرچند گفت‎وگوهای شفاهی متعددی صورت گرفته اما هنوز مشخص نیست وزارت کشور چه تصمیمی دارد. اما به احتمال قوی در استان فارس به این دلیل که استان بزرگ و مهمی است، در ابتدا یک سرپرست انتخاب شود تا نفر بعدی روی کار بیاید. درباره گزینه نهایی استانداری، افراد مختلفی مطرح شده‌اند، اما به‌طور قطعی مشخص نیست که چه کسی این سمت را بر عهده خواهد گرفت.

نماینده مردم شیراز همچنین در ادامه می‎افزاید: از نظر ما کسی که سوابق مدیریتی، دانش و تحصیلات مربوطه، وجهه قابل‌قبول و همچنین توان مدیریتی کافی برای استان بزرگ فارس را داشته باشد، گزینه مناسبی برای استانداری فارس است.

اکبری درباره انتظارهای مسئولان استانی برای انتخاب استاندار می‎گوید: پیشنهاداتی از استان به وزارت کشور شد که پیشنهادهای ما درباره افراد بومی بود، اما گویا دولت به‌دنبال افراد غیربومی است.

نماینده مردم شیراز همچنین تأکید می‎کند ما امیدواریم این موضوع به درازا نکشد چراکه فارس استانی با چهار، پنج میلیون جمعیت و به اصطلاح مرکز ثقل است. بنابراین باید به این موضوعات توجه شود و هرچه زودتر استانداری تعیین تکلیف شود.