کد خبر : 176089 تاریخ : ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ آبان - 15:25
سفیر سابق ایران در لیبی در گفت و گو با نوآوران آنلاین: قطع سوئیفت؛ تحریم شرکت های غربی است / بانک های غربی بخش کوچکی از اقتصاد جهان را شامل می شوند وزیر خزانه‌داری آمریکا اخیراً اعلام کرد که دسترسی بانک مرکزی ایران و مؤسسات مالی تحریم شده از سوی آمریکا به شبکه تبادلات بین بانکی سوئیفت به طور کامل قطع می‌شود.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط جعفر قناد باشی، سفیر سابق ایران در لیبی در گفت و گو با نوآوران آنلاین در خصوص قطع تعدادی از بانک های ایرانی به سوئیفت گفت: تجربیاتی که ما در عرصه این گونه تحریم ها داریم و راهکارهایی که در دوران 17 سال اخیر به کار گرفتیم موجب شد که زمینه های لازم برای عبور از چنین شرایطی در ایران فراهم شود.

وی ادامه داد: اگر ما فاقد شرایط این چنینی بودیم و آمادگی لازم را نداشتیم قطعا با مشکلات زیادی روبرو می شدیم. تجارب گذشته ما و آمادگی هایی که در ایران ایجاد شده است کمک می کند تا موانعی که برای ما ایجاد شده از آن عبور کنیم.

قناد باشی، در ادامه با بیان این که بانک های اروپایی و غربی تنها یک بخش کوچکی از اقتصاد جهان را می توانند شامل شوند یادآور شد: اقتصاد ایران بسیار وسیع تر از آن است که توسط بانک های غربی محدود شود. این در حالیست که ما در چارچوب دو جانبه با کشورهای منطقه نیازی به مراودات بانکی با کشورهای اروپایی نداریم.

این کارشناس حوزه سیاسی با اشاره به معافیت 8 کشور از تحریم های آمریکا اظهار داشت: در حالی آمریکا این 8 کشور را از تحریم های نفتی معاف کرد که تا قبل از این معافیت ها از سوی امریکا این کشورها امادگی خود را براساس منافع ملی خود به مراوده تجاری با ایران اعلام کرده بودند.

قناد باشی،‌ در ادامه یادآور شد: بستن راه های بانکی در دنیای غرب تحریم شرکت های بزرگ غربی است که نمی توانند از بانک های ایران به خوبی استفاده کنند؛ چراکه آن ها مشتری خوبی مانند ایران را از دست می دهند .

سفیر سابق ایران در لیبی مطرح کرد: در حال حاضر با تحریم سوئیفت این غربی ها هستند که خود را از بازار ایران تحریم می کنند. در نتیجه همین ممنوعیت موجب خواهد شد که ما روابط خوب پر سود و متقابلی را با کشورهای دیگر برقرار کنیم و همچنین زمینه ای شود که دلار از مراودات تجاری جهان خارج شود.

قنادباشی در ادامه با بیان این که در کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی تمایل زیادی به همکاری با ایران وجود دارد عنوان کرد: هم اکنون درخصوص موفقیت قطع سوئیفت تردیدهای جدی وجود دارد. به طوری که هیچ کارشناسی موفقیت آمریکا را اطمینان بخش نمی داند، بلکه بسیاری از آن ها بر شکست امریکا تاکید می کنند.