کد خبر : 175968 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۱۹ آبان - 12:54
مصباحی مقدم خبر داد: مجمع تشخیص موافقتنامه حفظ نباتات بین ایران و آذربایجان را تایید کرد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تایید نظر مجلس شورای اسلامی درباره لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین ایران و جمهوری آذربایجان در این مجمع خبر داد.

نوآوران آنلاین- حجت الاسلام و المسلمین علامرضا مصباحی مقدم  گفت : شورای نگهبان به لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین ایران و جمهوری آذربایجان ایرادی گرفته بود که در صورت وجود آفت در کالای طرف متقابل، آفت زدایی یا معدوم کردن آن بدون رضایت مالک آن خلاف شرع است.
وی ادامه داد: با توضیحات رییس مجلس و نمایندگان دولت، این موافقتنامه به صورت پنج ساله مورد تایید اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.
مصباحی مقدم تاکید کرد: مقرر شد این موضوع به وزارت امور خارجه منعکس شود تا از این پس موافقت نامه هایی که امضا یا مبادله می شود این نکته در آن رعایت شود که در صورت نیاز به معدوم کردن کالا، باید رضایت مالک هم در این گونه موارد احراز شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه شهریور ماه سال قبل، ماده واحده لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان را با 147 رای موافق، یک رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر تصویب کردند.
بر اساس ماده واحده این لایحه، موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان مشتمل بر یک مقدمه و 12 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله آن داده می شود.
برطبق تبصره این ماده واحده در اجرای ماده 10 این موافقتنامه رعایت اصل 139 و در اجرای ماده 11 نیز رعایت اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.