کد خبر : 175928 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۱۸ آبان - 15:01
کارشناسان در گفت وگو با نوآوران آنلاین: توافق پشت پرده عربستان و آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران نفت شیل یا عربستان؛ کدام مقصرند؟ ریشه اصلی سقوط صادرات نفت را باید در کاهش تقاضا جست‌وجو کرد یا مازاد عرضه؟

نوآوران آنلاین- در حالی که امار صادرات نفت ایران به تدریج در حال رسیدن به ارقام نگران‌کننده برای کشورهای تولیدکننده است، علت این کاهش و سیاسی یا اقتصادی بودن آن به معمایی برای کشورهای تولید کننده نفت تبدیل شده است.

با توجه به این که بیشتر کشورهای تولیدکننده نفت، بودجه سالانه خود را با پیش بینی و در نظر گرفتن رقم ثابتی از فروش نفت می بندند، کاهش صادرات تحقق درآمد بودجه ای این کشورها از جمله ایران را با چالش مواجه می​کند.

 

سیر صعودی تولید نفت از سوی کشورهای متحد عربستان

در همین زمینه محمود خاقیانه کارشناس اقتصاد انرژی در گفت و گو با نوآوران آنلاین با اشاره به سیاست اخیر عربستان در نشست اخیر اوپک می گوید: مواضع اخیر عربستان در روند تولید نفت طی ماه های آتی گویای این واقعیت است که 90 درصد کشورهای متحد عربستان میزان تولید خود را کاهش نخواهند داد و ایران همچنان از سیر نزولی صادرات نفت در ماه های آتی متضرر خواهد شد.

این کارشناس انرژی معتقد است: هم اکنون عربستان برای جبران هزینه های خود با توافق های زیر زمینی و محرمانه با بانک های جهانی در تلاش است تا با خروج خود از پترو دلار همزمان با تحت فشار گذاشتن ایران منابع مالی خود را به سمت پترو یورو هدایت کند.

این کارشناس انرژی، با تاکید بر این که ایران باید مکانیزم جدیدی را در اوپک تعریف کند می افزاید: به منظور پیشگیری از سیر نزولی صادرات نفت ، اوپک باید ساختار خود را تغییر دهد. هم اکنون ساختار اوپک متعلق به دهه 1960 میلادی است.

براساس اظهارات این کارشناس اقتصادی، در صورتی که دولت اقتصاد کشور را مدیریت نکند سیر نزولی صادرات نفت موجب عدم تحقق درآمدهای بودجه در سال جاری خواهد شد.

 

عدم تحقق درآمدهای بودجه در سال جاری

از سوی دیگر حسین راغفر کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین با اشاره به تاثیر کاهش صادرات نفت در روند عدم تحقق درآمدهای بودجه و افزایش تورم می گوید: در پی کاهش شدید صادرات نفت، افزایش نرخ تورم 100درصدی در بخش مسکن را شاهد بودیم. اکنون نیز همان اتفاقات را دوباره شاهد هستیم و نرخ تورم در بخش‌های مختلف افزایش یافته است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، اکنون شاهد تبعات و کاهش قیمت نفت در بخش‌های مختلف ازجمله تولید هستیم که هزینه تولید افزایش یافته و آثار آن در اقتصاد مشاهده می‌شود.

راغفر، بر این باور است که اقتصادی که وابسته به درآمدهای نفتی است قاعدتا با کاهش حجم صادرات نفت به شدت آسیب خواهد دید. از این رو کاهش قیمت نفت و آسیب‌هایی که این موضوع به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند، می‌تواند گسترده باشد زیرا اقتصاد ما وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد.

این کارشناس اقتصادی، با اشاره به افزایش هزینه های جاری ادامه می دهد: رشد هزینه‌های جاری یعنی بزرگ شدن دولت که مخالف اصل 44 و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. به عنوان اولین اقدام باید ترمز رشد هزینه‌های جاری را کشید. هزینه‌های جاری باید مدیریت و اثربخش شوند.