کد خبر : 175927 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۱۸ آبان - 14:57
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین : عادت کرده ایم که به بحران برسیم و بعد به فکر چاره باشیم / چرا نوش دارو بعد از مرگ سهراب؟ چندی پیش معاون توسعه و کار آفرینی وزیر کار با تشریح آخرین وضعیت بسته اختصاصی حمایت از تولید و اشتغال در دوران تحریم گفت : ارزیابی های دقیق ما این است که برخی از رسته فعالیت ها در دوران تحریم با رونق مواجه می شوند ، حمایت از حفظ و کسب بازارهای داخلی و منطقه‌ای و حذف موانع قانونی و مقرراتی موجود برای روان سازی کسب و کار از اقدامات حمایتی برای این نوع مشاغل خواهد بود . برخی فعالیت‌ها که دچار رکود می شوند مانند لوازم خانگی و صنعت خودرو ، برونداد این رسته‌ها کاهش تولید و کاهش نیروی کار خواهد بود که هدایت منابع بیمه بیکاری به حفظ اشتغال و پیشگیری از ریزش نیروی کار را در دستور کار قرار خواهیم داد . برخی رسته فعالیت ها نیز در دوران تحریم کمتر آسیب می پذیرند مانند زعفران و فرش که راهکار و بسته اشتغالی برای این رسته فعالیت ها با محور «تثبیت حضور در بازارهای بین المللی»، «تثبیت اشتغال» و «تامین مالی روان تر» تدوین شده است .

نوآوران آنلاین- در همین راستا جواد نوفرستی ، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین گفت : طرح بسته اختصاصی حمایت از تولید و اشتغال در دوران تحریم ، هر چند که جای بهبود دارد اما پیشنهادی خوب تلقی می گردد . سوال اصلی اینجاست که چرا نوش دارو بعد از مرگ سهراب ؟

وی افزود : گویا ما عادت کرده ایم که به بحران برسیم و بعد به فکر چاره باشیم . حال که بسیاری از صنایع ما به مرز تعطیلی رسیده اند و چندین هزار نفر بیکار شده اند طرح حمایت از تولید و اشتغال را مطرح می کنند . جای حسرت و تآسف دارد که فعلا این موضوع فقط در قالب طرحی عنوان شده است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و من بعید می دانم با این اوصاف تا پایان سال 97 اجرایی گردد .

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت :  نکته اول در طرح فوق این است که وزارت کار و تعاون پیشنهاد طرحی را می دهد که از جیب دستگاهی دیگر می بخشد . به عنوان مثال وزارت کار و تعاون به جای طرح مالیات حقوق که باید سازمان برنامه و بودجه آن را بررسی و تآیید نماید ،  طرح افزایش سهم دولت در حق بیمه کارفرما را ارائه می داد که در اختیار خود وزارت کار و تعاون قرار دارد و جزو وعده های انتخاباتی نیز بود  و احتیاج به رسیدگی سازمانی دیگر را ندارد . به نظر من کارشناسان وزارت کار با اندکی تفکر می توانند به حفظ اشتغال کمک های بسیاری نمایند .

نوفرستی پیشنهاد داد : وزارت کار و تعاون می تواند هزینه بیمه بیکاری را بهتر خرج کند ؛ چرا که هزینه بیمه بیکاری یک نفر با حداقل حقوق برابر است با حق بیمه ای که وزارت کار برای چند کارگر دریافت می کند و اگر وزارت کار و تعاون هزینه بیمه کارگرانی که بیکار شده اند را پرداخت نماید به جرآت می توان گفت که بسیاری از این افراد به کار خود باز می گردند . امروز وزارت کار و تعاون کم ترین قدمی که می تواند برای حفظ اشتغال بردارد مشارکت در پرداخت حق بیمه سهم کارفرما است . نکته دوم نیز همان طرح مالیاتی است که اگر در شرایط امروز کاهش مالیات بر سود شرکت ها و صنایع و مالیات حقوق افراد صورت پذیرد کمک بسیاری به بخش مولد کشور نموده ایم .

وی ادامه داد : باید این واقعیت را بپذیریم که بیکاری منشأ بسیاری از آسیب های اجتماعی است . وقتی فردی بیکار می شود هزینه های اجتماعی بسیاری را بر کشور تحمیل می کند . امیدوارم مسئولان در شرایط بحرانی بتوانند نقص های موجود در طرح فوق را رفع و به بهبود شرایط کمک نمایند .