کد خبر : 175762 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان - 15:08
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین : فرار مالیاتی کشور ما بالاست/ سیستم مالیاتی ظاهرا برای کارمندان تعریف شده است برخی از اقتصاددانان معتقدند توجه بیشتر دولت به درآمدهای مالیاتی و جایگزینی آن ، در سیستم درآمدی دولت ، می تواند وابستگی بیش از حد اقتصاد کشور را به درآمد نفتی کاهش دهد و در عوض این درآمدهای نفتی صرف پرژوه های عمرانی و زیر بنایی گردد . ضمنا در بلند مدت این درآمد های مالیاتی هستند که بیشترین اثر را بر کاهش کسری بودجه دولت می گذارند .کارشناسان همواره تأکید دارند درآمدهای نفتی به جای این که صرف امور سرمایه گذاری گردد صرف درآمد جاری دولت می شود . دولت باید خود را بی نیاز از درآمدهای نفتی بداند چرا که زمانی که درآمد دولت از محل کسب و کار مردم باشد نسبت به افزایش درآمدهای آنان تصمیاتی اساسی را اتخاذ خواهد نمود .

نوآوران آنلاین- در همین راستا مهدی پازوکی ، کارشناس اقتصادی  گفت : در قانون برنامه سوم تا ششم توسعه عدم وابستگی به درآمدهای نفتی مطرح شده است و قرار بر این  بوده بودجه جاری کشور از محل مالیات ها باشد ولی متأسفانه هیچ کدام به مرحله اجرا نرسید و عملی نشد . با شرایط اقتصادی موجود نیز نمی توان به درآمدهای مالیاتی امیدوار بود  زیرا بخش مولد اقتصاد کشور با بحران های شدیدی دسته و پنجه نرم می کند .

وی افزود : بخشی از درآمد نفتی به جای این که صرف سرمایه گذاری شود ، صرف درآمد جاری دولت می شود در حالی که درآمدهای نفتی ما باید صرف سرمایه گذاری ها و پروژه های عمرانی و غیره گردد .

پازوکی با اظهار تأسف توضیح داد : باید به این نکته توجه داشت که فرار مالیاتی در کشور ما بالاست و سیستم مالیاتی ما  هنوز هم به صورت سنتی اداره می شود ؛  بسیاری از بازرگانان ، تجار  ، اصناف و عمده پزشکان در حال فرار از پرداخت مالیات هستند و در این میان فقط کارمندان با وجود حقوق های بسیار کم اقدام به پرداخت می نمایند گویا سیستم مالیاتی کشور فقط برای کارمندان تعریف شده است .

این کارشناس اقتصادی با اشاره به فرار مالیاتی اظهار داشت :  باید با طراحی یک سیستم مالیاتی کارا و شفاف جلوی فرار مالیاتی را بگیریم تا درآمدهای مالیاتی بالا رفته و درآمد نفتی در پروژه های زیر بنایی هزینه گردد . متأسفانه بخشی از نظام بانکی ما پولشویی می کند ، شفافیت این سیستم می تواند از فرار مالیاتی جلوگیری کرده و جلوی پول های کثیف را بگیرد .

پازوکی ادامه داد : وقتی درآمد دولت از محل نفت تامین می شود ، دولت خود را از مردم بی نیاز می داند ، اما زمانی که درآمد دولت از محل کار و تولید مردم کسب شود ، طبیعتا دغدغه اصلی و اولیه دولت ، افزایش درآمد مردم خواهد بود .