کد خبر : 175444 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ آبان - 16:39
دبیر کارگروه فرش و صنایع دستی کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت و گو با نوآوران آنلاین : تضعیف برند فرش ایرانی / هند جایگزین ایران در بازارهای صادراتی شد در حال حاضر صنعت قالیبافی به عنوان یکی از قدیمی ترین صنایع کشور است که عمر چند هزار ساله آن نشان می دهد که این حرفه با تاروپود قوم ایرانی گره خورده است.شاید این ادعای گزافی نباشد که بگوییم تمام مردم جهان فرش دستباف را با برند ایران می شناسند و کسب وجه بین المللی در سال های گذشته حاصل تلاش بسیاری از هنرمندان ،تجار و دولتمردان بوده است.اما متاسفانه این بازار در سال های گذشته،کمی متزلزل شد و شاید این صنعت جایگاه جهانی خود را ازدست داد و باورود رقبای قدری چون پاکستان وهند به عقب رانده شد و نتوانست در قیمت و تنوع طرح با آنها مقابله کند

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط مرتضی میری، دبیر کارگروه فرش و صنایع دستی کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت و گو با نوآوران آنلاین در خصوص اهمیت برند و برند سازی در تولیدات ایرانی گفت: این موضوع بحث مهمی است از این جهت که یکی از نواقص فضای تولید و تجارت در ایران صنعت برندینگ است .

وی در ادامه یاد آور شد: فارغ از صادرات فرآورده های نفتی در تمام صدور کالا در حوزه سنتی همچنان این نقیصه را داریم.

وی در ادامه با بیان این که در دوران رونق فعالیت تجاری سخت نیست و لازم نیست برای فروش کالایی تلاش کرد یاد آور شد: در دوران رونق محصول به فروش می رود. اما برندینگ در دوران رکود اهمیت زیادی دارد از این نظر که برای معرفی و فروش کالا می تواند موثر واقع شود.  

دبیر کارگروه فرش و صنایع دستی کمیسیون توسعه صادرات ایران یاد آور شد: در حال حاضر نمونه بارز این نقیصه در بازار زعفران است. به دلیل عدم وجود برند مناسب در حال حاضر بازار بزرگی همچون زعفران را از دست می دهیم. به این دلیل که محصول زعفران ما در اسپانیا بسته می شود و ما از فضای ذهنی برندینگ دوریم . از سویی دیگر نیز چگونگی وارد شدن به این فضا را نمی دانیم .

این عضو اتاق بازرگانی ، در ادامه با بیان این که برندینگ در فضای تجارت حوزه متفاوتی محسوب می شود ادامه داد: در حال حاضر تمامی افرادی که در فضای کسب و کار فعالیت می کنند نیاز دارند به این که بخشی از هزینه ها را اختصاص بدهند به ایجاد یک هویت برای محصولات خود و هویت را در سیاست های تبلیغاتی لحاظ کنند و خود را به عنوان برند معرفی کنند.

میری افزود: تا زمانی که این نقیصه جبران نشود در رقابت ها توفیقی را کسب نخواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان این که موقعیت برند فرش ایران در حال تضعیف است یاد آور شد: در حال حاضر رشد عدد صادراتی پایدار نیست چرا که رقبا جلوتر از ما حرکت می کنند.

دبیر کارگروه فرش و صنایع دستی کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران افزود: در حال حاضر نام فرش ایرانی را دیگر کشورها از جمله هندی ها و پاکستانی ها به خوبی استفاده می کنند. اگرچه به طور کلی گردش مالی فرش دستباف کاهش یافته است اما سهم ایران نیز روندی نزولی دارد .

وی از تنزل رتبه صادراتی ایران در زمینه صادرات فرش خبر داد و افزود: ما رتبه اول را در صادرات فرش ایرانی به رتبه دوم از دست دادیم و هندی ها جایگزین ایران شده اند  .

میری ادامه داد: با سیر صعودی قیمت ارز در ایران قیمت تولید به کشور هند نزدیک تر می شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد جایگاه ایران در بازار جهانی تقویت می شود.