کد خبر : 175428 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۱ آبان - 13:03
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین بررسی کرد: کوله برها تحریم های ایران را می توانند دور بزنند ؟! همزمان با تحریم های جدید آمریکا از تاریخ 13 آبان و کارشناسان و تحلیلگران اعلام می‌کنند که مسئولان باید در مقطع کنونی راه‌حل‌های موثر کوتاه مدت و بلندمدت برای گذار از شرایط جدید را تدوین کند. به اعتقاد کارشناسان، در این مرحله از تحریم‌ها که از ماه‌ آینده اعمال می‌شود، برخلاف تحریم‌های گذشته، شرایط دورزدن تحریم‌ها سخت و پیچیده شده است و فعالان اقتصادی، تجار و سیاست‌گذاران باید به دنبال راه‌‌حل‌های دیگری برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی باشند.

نوآوران آنلاین- درهمین  ارتباط هادی حق شناس دکتر هادی حق شناس، نماینده سابق مردم انزلی در مجلس و از چهره های اصلاح طلب در گفت و گو با نوآوران آنلاین معتقد است: در شرایط تحریم نیازی نیست ایران به دنبال مشتری در آمریکای لاتین باشد. در حال حاضر ایران با 15 کشور مرز زمینی دارد از این رو اگر ما می توانستیم با کشورهای همسایه منافع مشترک ایجاد کنیم عوارض تحریم ها قطعا کمتر می شد.

مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

آقای دکتر با توجه به اعمال تحریم های مجدد آمریکا از تاریخ 13 آبان ، فکر می کنید تحریم های جدید تا چه اندازه می تواند روند صادرات ایران را تحت تاثیر قرار دهد؟

در وهله نخست محدودیتی که برای کالاهای صادراتی ایران ایجاد می شود در مورد صادرات فرآورده های نفتی عملیاتی خواهد شد، تلاش آمریکا برای تحقق تحریم‌های نفتی، مسدود کردن مبادلات ایران با شرکای نفتی‌ از جمله چین، کره جنوبی و ژاپن است. بنابراین در این شرایط این تصور که آمریکا می تواند تراز صادرات غیرنفتی ایران را صفر کند با توجه به حجم بزرگ اقتصاد ایران و گستردگی روابط با 4 کشور همسایه ها چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

 

در حال حاضر داد و ستد و گسترش روابط با کشورهای همسایه نظیر ترکیه ، روسیه ، عراق و پاکستان تا چه انداز می تواند آثار منفی تحریم را کاهش دهد؟

در شرایط تحریم نیازی نیست ایران به دنبال مشتری در آمریکای لاتین باشد. در حال حاضر ایران با 15 کشور مرز زمینی دارد از این رو اگر ما می توانستیم با کشورهای همسایه منافع مشترک ایجاد کنیم عوارض تحریم ها قطعا کمتر می شد. این در حالیست که توسعه روابط تجاری با عراق و ترکیه آثار منفی تحریم را تا حدی کاهش می دهد. در حال حاضر بیش از ۵۷ درصد صادرات ما و حدود ۵۳ درصد از واردات ما تنها با چهار کشور صورت می‌گیرد که این نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم به شرکای اقتصادی خودمان تنوع بدهیم.

 

نقش بازارچه های مرزی را در روند صادرات کالا در دوران تحریم چگونه ارزیابی می کنید؟

یقینا یکی از اقدامات مهمی که در دوران تحریم باید جزو دستور کار دولتمردان قرار بگیرد سیاست توسعه بازارچه های مرزی است. چرا که رشد بازارچه های مرزی و رونق داد و ستد از طریق بازارچه های مرزی به نفع مرز نشینان خواهد بود ضمن این که همزمان با توسعه این بازارچه ها از تحریم ها به راحتی می توانیم عبور کنیم.

 

در شرایط تحریم ؛ نقش مناطق آزاد تجاری و اقتصادی را در صادرات کالا به خارج از کشور و ارز آوری چگونه ارزیابی می کنید؟

باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهیم به دلیل این که در مقابل تحریم های ظالمانه امریکا قرار گرفتیم برخی از کشورهای عربی از این تحریم ها حمایت می کنند بنابراین منطق حکم می کند نه تنها از مناطق آزاد و بازارچه های مرزی بلکه حتی از کولبران هم برای مراودات تجاری و جا به جایی کالا استفاده کنیم تا بتوانیم از شرایط سخت تحریم عبور کنیم .