کد خبر : 175401 تاریخ : ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر - 16:06
یک کارشناس انرژی در گفت و گو با نوآوران آنلاین: 40 درصد بنزین مصرفی روزانه قاچاق می شود/ ترویج قاچاق بنزین بین مردم هم اکنون این روزها قاچاق بنزین در حالی خبر داغ محافل اقتصادی و سیاسی ایران شده است که در شرایط کنونی تفاوت قابل توجه قیمت در داخل و خارج از ایران زمینه گسترش قاچاق سوخت را فراهم کرده است اما به نظر می‌رسد تنها افزایش قیمت نمی‌تواند مانعی محکم در برابر روند کنونی ایجاد کند.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط محمود خاقانی کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با نوآوران آنلاین ، در خصوص افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: دولت اگر می خواهند بحث افزایش قیمت بنزین را اعمال کند باید دست به یک انقلاب انرژی بزند و در این خصوص به صورت انقلابی عمل کند.

وی ادامه داد: در این در این شرایط که ما مورد هجوم و هجمه جنگ اقتصادی و روانی هستیم دولتمردان باید قیمت بنزین را به قیمت کشورهای همسایه نزدیک کنند تا دیگر قاچاق آن صرف نکند و به ازای افزایش درآمد دولت به  دلیل افزایش قیمت به فوریت مالیات را بردرامدهای کارمندان ، معلمان وسایر عوارض تعرفه ای کاهش دهند.

وی ادامه داد: در نتیجه برای تولید کننده صرف می کند که بتواند از طریق صرفه جویی در پرداخت نکردن مالیات ها و درآمدها تولید خود را اقتصادی کند  و از همه مهم تر ماده 12 قانون رفع موانع تولید اجرایی می شود و مردم مصرف انرژی را مدیریت می کنند. اما نه از این منظر که کمتر مصرف کنند بلکه بهینه مصرف می کنند.

خاقانی ، یاد آور شد: در صورتی که نمایندگان مجلس در این رابطه جدی عمل کنند باید در راستای ورود به مرحله انقلاب انرژی به جای این که نفت خام را در بورس عرضه کنند باید فرآورده های نفتی را در بورس عرضه کنند و اجازه دهند که مردم فراورده ها را بخرند . به تدریج مردم در سهام پالایشگاه ها سهام دار می شوند.

این کارشناس انرژی؛ با بیان این که نمایندگان مجلس ما سطحی نگر هستند یادآور شد: بنزین دو نرخی نمی تواند مشکلی حل نمی کند چرا که با ادامه وضعیت فعلی وضعیت اقتصاد همین آش است و همین کاسه .

وی ، در ادامه با بیان این که ارائه کارت سوخت نمی تواند جلوی قاچاق بنزین را بگیرد افزود: با همگانی شدن کارت سوخت مردم هم رسما وارد قاچاق می شوند .

خاقانی ادامه داد: در شرایطی که بنزین در ترکیه هفت هزار تومان است قاچاق آن همچنان برای مردم با کارتهای سوخت صرف می کند. ولی تنها حسنی که ارائه کارت سوخت خواهد داشت در این است که مشخص می کند بین مردم چه کسی بیشترین مصرف را دارد و چه کسی کمترین میزان مصرف را.

وی در ادامه میانگین قاچاق بنزین را 40  میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: براساس آمار روزانه حداقل از آمار رسمی مصرف در کشور بین 30 تا 40 درصد بنزین قاچاق می شود.