کد خبر : 175228 تاریخ : ۱۳۹۷ شنبه ۲۸ مهر - 15:51
علی صوفی در گفت و گو با نوآوران آنلاین مطرح کرد: لایحه CFT‌ در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب می شود!/ ناچار به تصویب هستیم لایحه CFT در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی شد. هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز شنبه ۲۸ مهر ماه به ریاست دکتر محسن رضایی و با حضور اعضا تشکیل شد. در جلسه امروز هیأت عالی نظارت که معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز حضور داشتند بررسی انطباق و عدم مغایرت لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم در دستور کار قرار گرفت. در این نشست گزارش کمیسیون "نظارت" و "کمیسیون سیاسی ، دفاعی" مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تطبیق لایحه مذکور با سیاست‌های کلی نظام مطرح گردید و ادامه بررسی به جلسه آتی هیأت عالی موکول گردید.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت و گو با نوآوران آنلاین، در خصوص اهمیت تصویب این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: با توجه به اهمیت تصویب لایحه سی اف تی برای دور زدن تحریم ها با وجود مخالفت ها مجلس لایحه فوق را تصویب کرد. از این رو پیش بینی می شود مجمع نیز آن را تصویب کند.

وی در خصوص مهلت FATF به ایران برای تکمیل اصلاحات تا ۴ ماه دیگر گفت: معمولا قواعد بین المللی یا عهد نامه های بین المللی که وضع می شود. کشورهای بین الملی تابع آن می شوند. بنابراین این قواعد دارای دو وجه است. یک وجه  تعهداتی است که برعهده ایران قرار می گیرد و وجه دیگر بر عهده کشورهای دیگر. بنابراین با تصویب این لایحه در روابط موازنه برقرار می شود.

صوفی، ادامه داد: در حال حاضر به رغم مخالفت های شدیدی که وجود دارد مجلس ، شورای نگهبان و مجمع و اتحادیه اروپا درگیر آن شده اند. از این رو اتحادیه اروپا منتظر تصویب این لایحه است به دلیل حمایت هایی که قرار است در راستای خنثی سازی تحریم های آمریکا انجام دهد. از این رو پیش بینی می شود لایحه فوق در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به تصویب برسد.

وزیر تعاون دولت اصلاحات یاد آور شد: در صورتی که بین مجلس و شورای نگهبان در خصوص تصویب لایحه اختلاف نظر ایجاد شود. بررسی لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می شود. این در حالیست که با توجه به فضای موجود مجمع تشخیص مصلحت لایحه فوق را  تصویب خواهد کرد.

وی یاد آور شد: با توجه به تایید مقام معظم رهبری مجلس نیز تشخیص داد که تصویب این لایحه به نفع ایران خواهد بود . چرا که اگر ما تابع عهد نامه بین المللی نباشیم در روابط تجاری و سیاسی با سایر کشورها با مشکل مواجه خواهیم شد.