کد خبر : 175165 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۲۷ مهر - 15:32
رئیس اتحادیه صادر کنندگان آجیل و خشکبار در گفت و گو با نوآوران آنلاین: احتمال افزایش 6 درصدی قیمت آجیل و خشکبار/ آمریکا و ترکیه رقبای سر سخت ایران هستند تب تند افزایش قیمت دلار در بازار قیمت آجیل و خشکبار را نیز از روند افزایش قیمت در بازار بی نصیب نگذاشته است. این روزها با نوسان نرخ ارز، حباب افزایش قیمت در بازار آجیل و خشکبار به حدی چشمگیر است که به نظر می رسد بسیاری از خانوارها آن را از جیره غذایی خود حذف خواهند کرد.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط محمد حسین شمس‌ فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در گفت و گو با نوآوران آنلاین؛ با اشاره به افزایش نجومی قیمت انواع آجیل در بازار گفت: فارغ از افزایش قیمت دلار ، به دلیل سرما زدگی میانگین 80 درصد از محصولات گردو و پسته ایران از بین رفت . در نتیجه برای جبران خسارت کشاورزان قیمت پسته و گردو در مقایشه با سال گذشته میانگین سه برابر افزایش یافت.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان آجیل و خشکبار، در ادامه با بیان این که افزایش قیمت پسته و گردو تاثیری در میزان سود کشاورزان در مقایسه با سال گذشته ندارد یاد آور شد: سال گذشته اگر قیمت پسته در بازار میانگین 50 هزار تومان بود امسال میانگین به 250 تومان افزایش یافته است . اما این میزان افزایش تاثیری در میزان سود کشاورزان در مقایسه با سال گذشته ندارد . چرا که سرما زدگی و نوسانات نرخ ارز موجب افزایش قیمت صعودی محصولا خشکبار در بازار شده است.

وی در بخش دیگری ا اظهارات خود از کاش روند صادرات خشکبار در ایران خبر داد و افزود: دولت در حالی از افزایش میانگین 13 درصدی صادرات محصولات خشکبار در شش ماهه نخست سال جاری خبر می دهد که این میزان محقق نشده است. بنابراین این آمار را اگر افزایشی در بازار فرض کنیم این میزان نسبت به قیمت دارد نه افزایش میزان صادرات.

شمس فرد با انتقاد از افزایش قیمت های گمرکی در بازار یاد آور شد: در حال حاضر قیمت های گمرکی بالاست دولت قیمت ها را افزایش داده است تا میزان صادرات کلی را افزایشی نشان دهد . این در حالیست که قیمت ها از قیمت حقیقی گمرک  بالاتر می رود.

وی ، در خصوص نوسانات قیمت آجیل و خشکبار در ماه های آتی یاد آور شد: در صورتی که دولت قیمت ارز را در بازار کنترل کند قیمت آجیل و خشکبار در بازار روندی کاهشی پیدا می کند. اما در صورتی که پس از 13 آبان سخت گیری های بین المللی علیه ایران بیشتر شود این مسئله موجب افزایش 5 تا 6 درصدی قیمت آجیل و خشکبار در ماه های آتی خواهد شد

رئیس اتحادیه صادر کنندگان آجیل و خشکبار با بیان این که ترکیه و آمریکا رقبای سر سخت ایران در زمینه صادرات پسته و کشمش هستند افزود: در حال حاضر ما نمی توانیم با پسته آمریکا، کشمش ترکیه و خرمای عراق در بازار رقابت کنیم .