کد خبر : 175162 تاریخ : ۱۳۹۷ جمعه ۲۷ مهر - 14:48
یک کارشناس اقتصادی در گفت و کو با نوآوران آنلاین : قاچاق و تخلف در پی الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات به عراق و افغانستان در روزهای گذشته بانک مرکزی لغو بندی از بخشنامه ارزی در مورد صادرکنندگان به عراق و افغانستان را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و براین اساس تاکید شد که تمامی صادرکنندگان موظف هستند درآمد صادراتی خود را مطابق با دستورالعمل و ضوابط اجرایی "رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات" به چرخه صادراتی برگردانند . این بخشنامه متوجه صادرکنندگانی می‌شود که مقصد نهایی آنها کشورهای عراق و افغانستان است و تاکید شده که بعد از لغو این استثنا باید تمامی صادرکنندگان ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند . الزام به اجرای این بخشنامه با واکنش های متعددی رو به رو شد برخی کارشناسان در مخالفت با سیاست اجرای این طرح اظهار داشتند که الزام این محدودیت سبب افزایش قاچاق و تقلب در این زمینه خواهد شد .

نوآوران آنلاین- در همین راستا مرتضی افقه ، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین گفت : در روزهای اخیر بخشنامه ای از طرف بانک مرکزی مبنی بر این که صادرکنندگان کالا به عراق ئ افغانستان نیز باید ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند صادر شد که از همان ابتدا من مخالف این دستورالعمل بانک مرکزی بودم .

وی افزود : هدف از راه اندازی سامانه نیما این بود که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به این سامانه آورده با مبلغی ما بین نرخ ارز بازار آزاد و نرخ ارز دولتی مبادلات خود را انجام دهند . ولی در حال حاضر فاصله نرخ ارز و بازار آزاد فاصله نسبتا زیادی است و الزام این محدودیت سبب می شود که صادرکنندگان کالابه عراق و افغانستان خود به شیوه های مختلف ارز خود را در بازار آزاد به فروش برسانند .

افقه ادامه داد : الزام این روند باعث بروز تقلب و تخلف هایی در این عرصه خواهد شد و باعث افزایش قاچاق کالا و ارز خواهد شد .

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت : دولت باید این محدودیت را بردارد و اجازه دهد این صادر کنندگان ارز خود را در بازار آزاد به فروش برسانند سپس از طریق شناسایی این افراد اقدام به دریافت مالیات بر اضاف درآمد ارزی آن ها نماید . دولت حق دارد که از اضافه درآمدهای ناشی از افزایش نرخ ارز مالیات دریافت نماید . با اجرای این طرح هم درامدهای مالیاتی دولت افزایش می یابد و هم افزایش صادرات را در این عرصه خواهیم داشت .