کد خبر : 175055 تاریخ : ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر - 13:55
نوآوران آنلاین برسی می کند؛ راه پر پیچ و خم اما ناگزیر حذف ثبت سفارش مسیر تجارت خارجی هموار می شود؟ موضوع حذف ثبت سفارش کالا درحالی از سوی مسئولان بخش دولتی در سال های اخیر مطرح شد که پیشنهاد حذف ثبت سفارش کالا را محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت کابینه یازدهم از همان روزهای معرفی برنامه خود برای سکانداری این وزارتخانه مطرح کرده بود و پس اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس در نخستین گام برای تحقق اهداف خود جهت رفع موانع دست و پاگیر توسعه صادرات غیرنفتی و تجارت جهانی کد شنبم را با همکاری گمرک حذف کرد‌ اما در شرایط کنونی مشکلات تولید باعث شده تا این روزها یک بار دیگر حذف ثبت سفارش کالا از سوی مسئولان بخش خصوصی مجددا مطرح شود‌.

نوآوران آنلاین- در این میان آنچکه اهمیت دارد این موضوع است که آیا حذف ثبت سفارش به عنوان یکی از راه‌های تسهیل تجارت می‌تواند محقق شود؟

 

بانکها امادگی لازم را ندارند

در همین رابطه محمد حسین برخوردار رئیس مجمع عالی واردات در گفت و گو با نوآوران آنلاین ، با بیان این که موضوع ثبت سفارش در کشورهای صنعتی مرسوم نیست اظهار کرد: ثبت سفارس و تعیین استاندارد کالاها در کشورهای صنعتی از طریق بانک ها صورت می گیرد.

برخوردار حذف ثبت سفارش را به منظور تسهیل تجارت در شرایط کنونی کشور یک الزام دانست و گفت: هم اکنون در شرایطی که در دوران پسا تحریم قرار داریم لازم است دولت مقدمات حذف ثبت سفارش را فراهم کند.

رئیس مجمع عالی واردات، یاد آور شد: ثبت سفارش به دلیل کنترل مسائل ارزی در دوران جنگ جاری شد، بنابراین در صورتی که دولت به اندازه کافی ذخایر ارزی داشته باشد و کسب و کار در کشور رونق داشته باشد دولت می تواند مقدمات حذف ثبت سفارش را فراهم کند.

وی با بیان این‌که در پروسه حذف ثبت سفارش باید شرایطی بوجود آید که واردکنندگان ابتدا به اداره استاندارد وصل شوند، اظهار کرد: از سوی دیگر باید اطلاعات واردکنندگان از قوانین جاری در کشور آن قدر بالا باشد که زمانی که کالا را به گمرک وارد کردند مشکل ترخیص نداشته باشند.

برخوردار ادامه داد: در شرایط فعلی ثبت سفارش برای کنترل ارز و تقکیک و ارزیابی کالاهای وارداتی قاچاق انجام می شود. این در حالیست که ثبت سفارش کالا محدودیت هایی را در امر تجارت خارجی برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.

 

دولت تمایلی به حذف ثبت سفارش کالا ندارد

 

از سوی دیگر محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات و عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت و گو با نوآوران آنلاین گفت: درشرایط کنونی ثبت سفارش نه تنها هیچ کمکی در بحث تجارت خارجی و واردات کالاهای اساسی انجام نمی دهد بلکه یکی از سدهایی است که در راه تجارت خارجی وجود دارد که در صورت حذف آن زمینه های بهبود فضای کسب و کار در کشور فراهم می شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات کشور، با بیان اینکه ثبت سفارش در شرایط فعلی ابزاری است از سوی دولت برای کنترل واردات افزود: دولت با اجرای سیاست ثبت سفارش از واردات برخی از کالاهای غیر مجاز پیشگیری می کند. این در حالیست که اجرای این سیاست طی سه سال گذشته ابزاری شده است در محدودیت واردات کالا به کشور.

لاهوتی، ادامه داد: از آنجا که ثبت سفارش یک ابزار تنظیمی برای دولت محسوب می شود بنابراین بعید است دولت امسال نسبت به حذف آن اقدام کند.

رئیس کنفدرسیون صادرات کشور اضافه کرد: از منظر آزاد سازی اقتصاد برای تسهیل تجارت لازم است دولت نسبت به حذف ثبت سفارش کالااقدام کند اما به دلیل محدودیت های ارزی شرایط آن در کشور فراهم نیست.