کد خبر : 174993 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر - 16:09
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با نوآوران آنلاین: ارز آوری ویژه در شرایط تحریم با توسعه فعالیت های گردشگری مرتضی افقه گفت : از 13 آبان ماه به بعد علاوه بر تحریم های نفتی شامل تحریم های بانکی نیز خواهیم شد و با اعمال تحریم های بانکی صادرات ما دچار مشکلات بسیاری خواهد شد . لذا باید تمرکز بر فعالیت های گردشگری را برای ارز آوری به داخل کشور بالا ببریم .

نوآوران آنلاین- در همین راستا مرتضی افقه در گفت و گو با نوآوران آنلاین گفت : در حال حاضر ما حدود 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم که 50 درصد آن را مواد پتروشیمی و فولاد و 50 درصد مابقی شامل مواد معدنی و کالاهای کشاورزی می شود .

وی افزود :  در حال حاضر بخش عمده نیاز ارزی کشور را صادرات مواد خام تشکیل می دهد ، با وجود این که من مخالف صادرات مواد به صورت خام هستم ولی در شرایط فعلی صادرات مواد خام حجم قابل توجهی از نیاز ارزی کشور را پاسخ می دهد و از شدت فشارهای تحریمی علیه ایران می کاهد .

افقه اظهار داشت : از 13 آبان ماه به بعد نیز علاوه بر تحریم های نفتی دچار تحریم های بانکی نیز خواهیم شد و این به این معنی است که انتقال ارزهای ناشی از صادرات مواد نفتی و غیره نیز دچار مشکل خواهد شد . در این شرایط اگر بتوانیم بستر لازم را برای گردشگری بیشتر فراهم نماییم یعنی به عبارتی ساده تر تمرکز بر فعالیت های گردشگری را بالا ببریم مناسب ترین شیوه برای ارز آوری به داخل کشور خواهد بود .

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد : در دو سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت و تعداد گردشگران به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت . حال نیز باید با اقدامات تشویقی و تبلیغی تمام تلاش خود را در کشورهای دیگر انجام دهیم تا از ظرفیت های گردشگری در کشورمان استفاده نماییم . چرا که گردشگری یعنی صادرات خدمات تفریحی یا گردشگری که منبع ارز آور ویژه ای به داخل کشور تلقی می شود