کد خبر : 174989 تاریخ : ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۴ مهر - 15:52
پیش بینی آلبرت بغزیان از وضعیت بازار در گفت وگو با نوآوران آنلاین : بازار ارز به آرامش می رسد؟! همزمان با بروز نوسانات ارزی در بازار به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق انجام مبادلات تجاری بین عراق و افغانستان به صورت دینار و ریال انجام خواهد شد ضمن اینکه همزمان با اجرای این سیاست ارز حاصل از صادرات به این دو کشور مجددا وارد بازارخواهد شد. این در حالیست که برخی از کارشناسان اقتصادی اجرای صحیح این سیاست را موجب کاهش قیمت دلار در بازار عنوان می کنند.

نوآوران آنلاین- در همین ارتباط آلبرت بغزیان در گفت و گو با نوآوران آنلاین در خصوص تاثیر اجرای سیاست فعالیت تجاری ایران و عراق بر مبنای ریال و دینار و بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اظهار داشت:  در صورتی که صاد کنندگان و بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کنند این موضوع قطعا به کاهش نرخ ارز در بازار کمک خواهد کرد.

 وی  ادامه داد: اما اگر این پیشنهاد تنها در حد وعده باقی بماند و بانک مرکزی و صادر کنندگان به تعهدات خود عمل نکنند اجرای آن نمی تواند تاثیری در قیمت ارز بگذارد.  

بغزیان، در ادامه با بیان این که باید همزمان با اجرای این سیاست رابطه بین دینار عراق و دلار در سطح جهانی مورد بررسی قرار گیرد افزود: همزمان با اجرای این سیاست باید بررسی شود که عراق چه کالایی را می تواند به ایران وارد کند و سطح ارزش دینار عراق در دنیا چه میزان است.

این کارشناس اقتصادی، در خصوص اظهارات رییس پلیس پایتخت مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش ارز در کوچه، خیابان، چهارراه و... یاد آور شد: با اجرای این سیاست کلاه برداری و موارد قلابی حذف می شود به طوری که دلارهای قلابی از این کانال فروخته نخواهند شد.

وی در خصوص تاثیر اعمال سیاست های جدید تحریم از روز 13 آبان در قیمت ارز اظهار داشت: در صورتی که بانک مرکزی سیاست های عرضه مجدد ارز را در کشور اجرایی کند و به صورت هیجانی در بازار عمل نکند می تواند تا حدودی قیمت ارز را در بازار تثبیت کند.

این کارشناس اقتصادی ، با بیان این که نمی توان پیش بینی دقیقی از قیمت ارز در ماه آبان داشت یاد آور شد: در حال حاضر نحوه بازگشت ارزهای حاصل از فروش نفت به ایران در هاله ای از ابهام است قراردارد بنابراین نمی توان پیش بینی دقیقی از قیمت ارز طی ماه های آتی در بازار داشت.